THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Case No. 2012-CP-26-03804

Mark Kelley, . ... .o Respondent,

David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........... Appellants.

[INITIAL] BRIEF OF RESPONDENT RE CE IV

DEC 15 2014

SG Court of Appeals

James P. Stevens, Jr.

Natalie S. Stevens-Graziani
Stevens Law Firm, P.C.

Post Office Drawer 127

Loris, South Carolina 29569-0127
843.756.7652; 843.756.3785
Attorneys for Respondent



TABLE OF CONTENTS

PAGE

Table Of AUTNOTIHES ....oviiiiiiti ettt e et et ee e ereanansens 1
Statement of Issues on Appeal .......oooiiiiiiiiiii 1
StatemMent OF the Case . ..vvvririiitiet e e e e e, 1
Statement OF the Facts ..ot e e e, 1
Standard of ReVIeW ..o e 12
Arguments:
I. THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED THE APPELLANTS’

MOTIONS FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV

BECAUSE THERE WAS EVIDENCE THAT THE APPELLANTS

PUBLISHED A FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT

OF FACT OF AND CONCERNING THE RESPONDENT .....ccooovvvnnn... 16

IL. THE TRIAL COURT PROPERLY RENIED APPELLANTS’ MOTIONS
FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV BECAUSE
THERE WAS CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE
PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE WITH
CONSTITUTIONAL ACTUALMALICE ..ot 22

1. THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF
AN EXPERT WITNESS BECAUSE HIS TESTIMONY WENT TO THE
ISSUE OF ACTUAL MALICE ... . i 28

IV. BECAUSE AMPLE TRIAL EVIDENCE SUPPORTED THE JURY
VERDICT AWARD THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN
DENYING APPELLANTS’ NEW TRIAL ABSOLUTE .................... 33

V. THE PUNITIVE DAMAGE AWARD WAS NOT A VIOLATION OF
THE FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND FOURTEENTH
AMENDMENTS OF THE U.S. CONSTITUTION REQUIRING A NEW
TRIAL BECAUSE THERE IS NO BAR TO AWARDING PUNITIVE
DAMAGES AGAINST A MEDIA DEFENDANT IF THE REQUISITE
CONSTITUTIONAL STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR FIGURES
ARE MET e, 38

[010) 1161 1 T3 1o ) + LS 43



TABLE OF AUTHORITIES

CASES
Page
Anderson v. Augusta Chronicle, 365 S.C. 589, 619 S.E.2d 428 (2005) .......... 25,34
Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 255,106 S.Ct 2505, 91

L.EA.2d 202 (1986) ..nviniiniitieeae e e 27
Anderson v. The Augusta Chronicle, 355 S.C. 461, 585 S.E.2d 506

(CLADPD. 2003) oot 34
Anton v. St. Louis Suburban Newspapers, Inc., 598 S.W.2d 493,

495-96 (Mo. Ct. App. E-D. 1980) ...oiniiiii i 40
Avyala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70 (D.C. 1996) ...........ceenvnntn. 41
Bell v. Evening Post Pub. Co., 318 S.C. 558, 459 S.E.2d 315 (Ct. App. 1995) ... 16
Bose Corp. v. Consumers Union of U.S.. Inc., 508 F.Supp. 1249

(D.Mass 1981) .o e 29
Bose Corp. v. Consumers Union of U.S.. Inc., 466 U.S. 485,

104 S.Ct. 1949, 80 L.LEA.2d 502 (1984) ...ceoviiiiiiiiiiiiiiieieeeene 12,13,30,41
Brabham v. Southern Asphalt Haulers, Inc., 223 S.C. 421, 76 S.E.2d 301 (1953).. 36
Brown v. Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 827 F,2d 1119,

1142-43 (77 CIE. 1987) e 39
Buckley v. Little, 539 F.2d at 807 .. i 42.43
Carson v. Allied News Company, 529 F.2d 206 (7th Cir. 1976) .coveiiiiienn. 20,40
Celle v. Filipino Reporter Enterprises, Inc., 209 F.3d 163, 171-72 (2d Cir. 2000)... 40,41
Cianci v. New Times Publishing Co., 639 F.2d 54, 69-70 (2" Cir. 1980) ........... 32
Collins Entm’t Corp v. Coats & Coats Rental Amusement, 355 S.C. 125,

584 S.E.2d 120 (Ct. App. 2003) «.einiiiiiiii e 33

ii



Connaughton v. Harte Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825
6™ Cir. 1988), cert granted, 488 U.S.907, 109 S. Ct. 257,
102 L.Ed.2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657,

109 S.Ct. 2678, 105 L.LEA.2d 562 (1989) ...cviiniiiiiiiiiieieeee 14,23,29,31
Continental Cablevision, Inc. v. Storer Broadcasting Co.,

653 F.Supp. 451,461 (D. Mass. 1986) ......ccoovriiriiiiiiiiiiiiiiiia 40
Curtis Pub. Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 138, 156, 159-62,

87 S.Ct. 1985, 18 L.EA.2d 1094 (1967) ...cevvnviiriiiiiiiiiann, 26,30,38,39,42
Curtis Publishing Co. v. The Associated Press, 388 U.S. 130,

87 St (1975) i 13,26,38
Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 756,

760, 763, 105 S.Ct. 2939, 86 L.Ed.2d 593 (1985) ....ccovviniinininnn. 39
Easler v. Hejaz Temple A.A.O.N.M.S. of Greenville, 285 S.C. 348,

320 SIE2d 753 (1985) nvinriiii e 36
Edwards v. South Carolina, 372 U.S. 229, 83 S.Ct. 680, 9 L.Ed.2d 697 (1963) ... 12
Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. 108, 553 S.E.2d 899 (2000) ..................... 23,27
Erickson v. Jones Street Publishers, L..L.C., 368 S.C. 444,

629 S.E.2d 653 (S.C. 2008) ..viriitiiie e 24,25
Fennell v. Littlejohn, 240 S.C. 189, 125 S.E.2d 408 (1962) .........coovvviviinnnnnne. 36
Foster-Milburn Co. v. Chinn (1909), 134 Ky. 424, 120 S.W. 364,

34 LRA.(N.S) 1137, 135 Am. St. Rep. 417 ..o, 36
Gamble v. Stevenson, 305 S.C. 104, 406 S.E.2d 350 (1991) *231 .................. 36
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75, 85 S.Ct. 209, 13 L.Ed.2d 125 (1964) ...... 26,42
George v. Fabri, 345 S.C. at 456, 548 SE2d 876 ....oovviiieiiiiiiaiiin, 23,2531
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 341, 94 S.Ct 2997,

3007,41 L.LEd.2d 789 (1974) ...ccovviiiiiiiiiiiinns 13,27,28,30,33,38,39,41,42
Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir. 1969) ......cccoviiviniiiiiiiiininnnn, 40,42

Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688,
109 S.Ct. 2678, 2696, 105 L.Ed.2d 562 (1989) ......ceovvvinnennn 13,15,26,30,31,39

111



Healey v. New England Newspapers, Inc., 555 A.2d 321, 327 (R.1. 1989) ....... 40

Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 171-172, 99 S.Ct. 1635, 1646-1647,

60 L.EA.2d 115 (1979) v et 13,14,32,39
Holtzscheiter v. Thomson Newspapers. Inc., 322 S.C. 502, 513,

506 S.E.2d 497,503 (1998) onvviniiiiii e 17,24
Hutson v. Cummins Carolinas, Inc., 280 S.C. 552, 314 S.E.2d 10 (Ct.App. 1984).. 34
Joseph v. Scranton Times, L..P., 2014 PA Super 49, 2014 WL 930812 (2014) ..... 41
Kuznik v. Bees Ferry Assocs., 342 S.C. 579, 538 S.E.2d 15 (Ct.App. 2000) ..... 33,34
Lando, 441 U.S. 171-72,99 S.Ct. 1646 ..o 33
Maheu v. Hughes Tool Co., 569 F.2d 459, 478-80 (9th Cir. 1977) oooiiieiinnn. 39
Marchiondo v. Brown, 98 N.M. 394, 649 P.2d 462, 470-71 (1982) ................. 40
Margoles, 111 Wash.2d 201, 760 P.2d 324 ..., 31
Masson v. New Yorker Magazine, Inc. 501 U.S. 496, 520,

I11S.Ct. 2419, T1S LEA.2d oo 27
Mathers v. Bailey, 31 Media L. Rep. 2575 (2003 n.3 ...ooooiiiiiiiiiiiee, 28
Miller v. City of W. Columbia, 322 S.C. 224, 230-31, 471 S.E.2d

083, 687 (1990)  ..eiirii i e 34
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 15-16, 110 S.Ct. 2704,

111 L.Ed.2d 1, 60 Ed Law Rep. 1061 (1990) ......cccoivviiiiiiiiniiiiiiniinnnn, 39
New Jersey Steele Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557, 747 N.Y.S.2d 89,

90-91 (1 Dep’t. 2002) ..vvveeeie e 41
New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 293

84 S.Ct. 733 12,13,16,23,27,29,38,39,41,42
Newman v. Delanhunty, 293 N.J. Super. 491, 681 A.2d 671, 686 (Law Div. 1994),

aff’d, 293 N.J. Super. 469, 681 A.2d 659 (App. Div. 1996) ................... 40
Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E#.2d 132, 136 (1976) ....... 40,41

iv



Newton v. Nat’l Broad. Co., 930 F.2d 662, 670-71 (9" Cir. 1990) ...........c....... 13,15

Paul v. Hearst Corp., 261 F.Supp.2d 303,309 (M.D.Pa292) ..............oooinin 40
Peeler v. Spartan Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261, 269 n.4,

478 SEE.2d 282, 286 N4 .ot e 23,24
Pep v. Newsweek, Inc., 553 F.Supp. 1000, 1003 (S.D.N.Y. 1983) ................... 31
Philadelphia Newspapers. Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 774, 106 S.Ct. 1558,

8O L.EA.2d 783 (1986) .oeriiniiiii i e 39
Proctor v. Dep’t of Health & Envtl. Control, 368 S.C. 279,

628 S.E.2d 496 (CL.APD. 2006) ...einiiniiiieiiiiii i 33
Rosenbaltt v. Baer, U.S. 75, 86 S.Ct. 669, 15 L.Ed.2d 597 (1966) ........cccceeneen... 13
Sharon v. Time, Inc., 599 F.Supp. 538 (S.D.N.Y. 1984) ... 41,43

Sprague v. Walter, 357 Pa. Super. 570, 516 A.2d 706, 728 (1986),
Appeal granted, 514 Pa. 648, 524 A.2d 495 (1987), aff’d,

518 Pa. 425,543 A2d 1078 (1988) ..eeviniiiiiiii 39
Sprague v. Walter, 441 Pa. Super. 1, 656 A.2d 890, 921-22 (1995) ......cocvininn. 40
St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 732, 88 S. Ct 1313 ... 20,22,30,31
Stevens v. Sun Publ’g. Co., 270 S.C. 65, 71, 240 S.E.2d 812, 815 (1978) ............... 26
Swinton Creek Nursery v. Edisto Farm Credit, ACA, 334 S.C.

469, 476,514 S.IE.2d 126, 130 (1999) ..eeniiiiiiiii 16,17
Welch v. Epstein, 342 S.C. 279, 536 S.E.2d 408 (Ct. App.2000) ............ooieaen. 34
Wilhoit v. WCSC, Inc., 293 S.C. 34, 358 S.E.2d 397, 398, 400 (Ct. App. 1987) ....... 41
Zerangue, 814 F.2d 1070 ..o 31

STATUTES
S.C. Code of Laws, § 2-17-80 ....eiiiririi e 5
OTHER AUTHORITIES
U.S.CA. Const. Amend. 1 ..., 29



IL.

III.

IVv.

STATEMENT OF ISSUES ON APPEAL

WAS THERE EVIDENCE THAT THE APPELLANTS PUBLISHED A
FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT OF FACT OF AND
CONCERNING THE RESPONDENT.

WAS THERE CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE
PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE WITH
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE.

DID THE TRIAL COURT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF AN
EXPERT WITNESS ON ISSUE OF ACTUAL MALICE AS IT RELATED
TO PROPER METHODS OF INVESTIGATIVE JOURNALISM?

DID THE EVIDENCE SUPPORT THE JURY’S AWARD OF ACTUAL
DAMAGES?

IS THERE A BAR TO AWARDING PUNITIVE DAMAGES AGAINST A
MEDIA DEFENDANT IF THE REQUISITE CONSTITUTIONAL
STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR FIGURES IS MET.

STATEMENT OF THE CASE

Respondent adopts Appellants’ Statement of the Case.

STATEMENT OF THE FACTS

Respondent, Mark Kelley (Kelley), became a lobbyist in 2003 (Tr. p. 77, lines 8-

9), one year after retiring from the South Carolina House of Representatives in 2002

where he served from 1992 to 2002. (Tr. p. 77, lines 16-21). Kelley’s retirement from the

legislature was voluntary because he wanted to get back to his personal private life and

spend more time with his family. (Tr. p. 78, line 22 to p. 79, line 15). In 2010, his clients

were Coastal Carolina University, Horry County Schools, Grand Strand Business

Alliance, Alltel, Progress Energy, Waste Management Systems, Greenville Hospital

System, GlaxoSmithKline and others. (Tr. p. 80, lines 18-24). Kelley had worked



untiringly to establish an impeccable reputation as a lobbyist who legislators could
consult and obtain a clear and unbiased view of proposed legislation — a lobbyist who a
legislator could rely upon and trust to give the pro’s and con’s of a proposed bill. (Tr. p.
121, lines 6-20; Tr. p. 122, line 21 to p. 123, line 10).

While in the South Carolina House of Representatives, Kelley served on many
committees, including being elected by his fellow legislators to the Ethics Committee.
(Tr. p. 77, line 23 to p. 78, line 17). He was instrumental in the passage of the present
ethics law (Tr. p. 60 lines 5-6; p. 78, lines 14-15; p. 92, lines 2-4) and, as such, was very
familiar with its requirements. He was well respected among his peers and his
constituency and was never defeated in any election for the House seat he held for 10
years.

After his retirement from the legislature, Kelley worked tirelessly for his clients
as a lobbyist and kept out of the public light because he felt that to be an effective
lobbyist, he had to avoid any publicity. (Tr. p. 79, lines 18-24).

Kelley was successful in avoiding any publicity for himself and his clients until
2010, an election year when four (4) candidates for Governor were running in the
Republican primary: Gresham Barrett, Nikki Haley, Henry McMaster, and Andre Bauer.

In June 2009, Brad Dean, President of the Myrtle Beach Chamber of Commerce,
arranged a luncheon with Gresham Barrett at Sid & Roy’s Restaurant in Myrtle Beach for
June 20, 2009. Brad Dean, being a friend of Kelley, knew that Barrett was a friend of
Kelley and that they had served in the South Carolina House of Representatives together.
Dean called Kelley and invited him to the luncheon which Kelley accepted because he

wanted to see his friend.



Gresham Barrett, after receiving Dean’s luncheon invitation, issued an email on
June 15, 20009, to three (3) members of his campaign staff advising them where he would
be on Saturday, June 20, 2009. (PI. Ex. 10). One of Barrett’s campaign staff members
was a man named Justin Stokes (Stokes). Stokes later left the Barrett campaign after
having two mental breakdowns and joined the Nikki Haley campaign as a campaign
staffer. (Tr. p. 195, line 16 to p. 197, line 1). When Stokes left the Barrett Campaign, he
took copies of emails with him from the Barrett campaign and gave them to Nikki
Haley’s campaign manager, Tim Pearson. While working for the Haley campaign,
Stokes, along with Tim Pearson (Haley’s campaign manager), began sending emails to
the Appellant, David Wren (Wren), an investigative reporter for the Appellant, Sun

Publishing Company, Inc. (The Sun News). (PI. Exs. 10, 15).

Wren was working on a story concerning campaign donations from several LLC’s
in Myrtle Beach to various candidates for state office, including but not limited to
Gresham Barrett and was trying to determine who was behind the donations.

When Kelley attended the luncheon on Saturday, June 20, 2009, in attendance
were Gresham Barrett, Brad Dean and Drea Byers, a campaign consultant to Barrett. (Tr.
p. 88, lines 13-16). Kelley was seated with Brad Dean to his left, Barrett to his right and
Byers across the table. (Tr. p. 89, lines 2-7). During the luncheon, Brad Dean handed an
envelope containing campaign donations across the table to Barrett who handed it to
Byers. (Tr. p. 90, lines 3-5). Kelley had no prior knowledge that campaign donations
would be given. (Ir. p. 87, lines 9-11). Kelley did not touch the envelope or look inside

the envelope. (Tr. p. 89, line 21 to p. 90, line 7; p. 90, lines 9-10).



Moreover, Kelley had no knowledge as to the source of the donations or the
amount. (Tr. p. 87, lines 12-14). After the envelope was passed from Dean to Barrett, the
parties discussed their families and discussed what each had been doing since they had
last seen each other. (Tr. p. 90, lines 14-21). They finished their lunch, said their
goodbyes and departed Sid & Roy’s. (Tr. p. 90, line 24 to 91, line 5). Kelley thought no
more of the luncheon meeting with his friends until he began to read his name in several
news articles, beginning almost a year later on May 21, 2010, shortly before the
Republican Primary. The articles were written by Wren, several of which accused Kelley
of a crime.

The first Article was Plaintiff’s Exhibit 1. In that Friday, May 21, 2010 article,
entitled “Dean handed over envelope of $84,000”, Wren described the delivery of the
money to Barrett during a meeting arranged by Dean “last year.” In mentioning Kelley’s
name, the article specifically stated:

Mark Kelley, a lobbyist for the chamber of commerce, also attended that

meeting, according to Barrett. Kelley did not return a telephone call
Thursday.

There are strict rules that forbid lobbyists from facilitating campaign
donation for statewide candidates; however, a spokeswoman for the S.C.
Ethics Commission said it does not appear any laws were violated in this
case.

“Just being in the same room is not a violation; it happens all the time,”
said Cathy Hazelwood, the commission’s general counsel. “He [Kelley] is
not supposed to touch the envelope or hand over the envelope.”

Kelley testified that he was not the lobbyist for the Myrtle Beach Chamber of
Commerce. (Tr. p. 82, lines 14-20).
The next article was dated Sunday, May 23, 2010, and was entitled “Bad debt

adds to donor mystery.” (Pl. Ex. 2). Kelley complains that this article accuses him of a



crime in violation of the South Carolina Ethics Law, S.C. Code of Laws, § 2-17-80 which
prohibits a lobbyist from offering, soliciting, facilitating, or providing to any statewide
officer holder or candidate for said office any contributions, lodging, transportation,
entertainment, food, meals, beverages, money or any other thing of value. The article, in
mentioning Kelley, stated as follows:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered about $84,000
of those contributions to Barrett in June.

The next article, which Kelley maintains defamed him, was an article dated
Tuesday, May 25, 2010 (Pl. Ex. 4) and entitled “Donations Tied to MB Chamber
Blasted”. The language of the article quotes Robert Kelley, president of a political group
called BOOST (Business Owners Organized to Support Tourism):

In the past, the chamber has denied any involvement in this scandal, but

now Brad Dean admits he set up the lunch with [chamber] lobbyist Mark

Kelley and he handed Mr. Barrett the envelope full of checks, said Robert

Kelley, who is not related to the lobbyist.

The next article of which Kelley complained was actually an editorial entitled
“Absence of Evidence” which was published Sunday, May 30, 2010. (Pl. Ex. 5). The
entire editorial is a discussion of the absence of evidence the newspaper has against
Kelley, Dean, Barrett and others. It tacitly admits accusations against Kelley, Dean, and
Barrett were and are unsupported by any evidence but implies that they are guilty “no
matter what the un-provable truth is”. It also states that “there is no evidence disproving
this statement [by Dean], but the circumstances make it difficult to believe.” The
language Kelley complains is as follows:

As we now know based on David Wren’s reporting, it was Myrtle Beach

Area Chamber of Commerce President Brad Dean who personally handed

the $84,000 in checks to Barrett with lobbyist Mark Kelley sitting by his

side. (If Kelley handed the money over, the transaction would have been

explicitly illegal — effectively forcing Barrett to say Kelley had no

5



involvement and pinioning the donations on Dean no matter what the un-
provable truth is.) (PL. Ex. 5).

In order to prove Wren’s subjective state of mind when writing the articles,
Kelley introduced several of Wren’s emails (Pl. Exs. 10, 11, 13A, 13B, 13C, 13D, 13E,
13F, 13G, 13H, 15) which showed that Wren sought evidence to show Kelley had
violated the above-cited section of the South Carolina Ethics statute. The time line of the
emails vis a vis the dates of the articles written by Wren is very revealing.

On May 3, 2010, at 2:14 p.m., Wren wrote an email to Tracy Edge with the
subject line of “I called Trey Walker and he denied knowing anything about it.” Trey
Walker was identified as the campaign manager for Henry McMaster, candidate for
governor.  Evidently, Wren communicated with Edge about the donations from the
LLC’s and Edge told Wren to call Walker. After talking with Walker, Wren wrote Edge
back:

I told him we had talked about the chamber of commerce checks and he

flat out denied ever saying anything to you and I asked him if he was

working with John O’Connor at The State and he denied that as well. I

wonder what’s up? (PL. Ex. 10, Bates stamp D. Wren 034).

After getting an email from Edge asking if Walker had mentioned Edge in the
conversation, Wren wrote Edge another email at 2:30 p.m. on May 3, 2010, stating, in
part, the following:

Yeah, you told me it would be ok if I mentioned we had talked so I told

him that we were talking about the checks earlier today and you had told

me that Walker had some e-mails from the Barrett campaign that would

show Mark Kelley distributed donations to him. ...... (Emphasis added).
(P1. Ex. 10, Bates stamp D. Wren 033).

The same email ended up with the following revealing verbiage:

.....Walker flat out denied knowing anything about anything. Basically
called you a liar.. Now I’'m really confused. [ know campaign managers

6



have little or no ethics, but to flat out lie about something that eventually

will be shown 10 be true isn’t going to help him. (Emphasis added). (PL.

Ex. 10, Bates stamp D. Wren 033).

Thereafter, Wren contacted Tim Pearson, Nikki Haley’s campaign manager,
concerning his investigation into the campaign donation to Barrett. Wren produced an
email dated Wednesday, May 19, 2010, from Tim Pearson which forwarded the email of
June 15, 2009, from Barrett to Stokes and other campaign staffers about the June 20,
2010, luncheon at Sid & Roy’s. (Pl. Ex. 10, Bates stamp D. Wren 026-028). By May 19,
2010, Stokes had already left Barrett’s campaign and gone to Nikki Haley’s campaign
and turned over emails he kept from the Barrett campaign to Haley’s campaign manager,
Tim Pearson.

On Thursday, May 20, 2010, at 9:02 a.m. (the day before the first article
mentioning Kelley’s name), Pearson emailed Wren and told him, “maybe go ask
Gresham directly who gave him the money.” (Pl. Ex. 10, Bates stamp D. Wren 026).
Pearson also sent Wren a link to an internet site announcing that Barrett was to “make a
major announcement in Myrtle Beach Thursday”.

At 10:34 am., Thursday, May 19, 2010, Wren wrote Eddie Dyer, attorney for
Coastal Carolina University, requesting the “lobbying contract” with Mark Kelley to
lobby federal legislators as well as state legislators. (Pl. Ex. 13C). At 12:52 p-m., Mr.
Dyer responded by stating, in part, that the Nelson Mullins Law Firm performed the
federal lobbying for CCU and that Mark Kelley was actually paid as a CCU employee
and there was no contract between CCU and Kelley or his firm, KSMO. This was

confirmed by Martha Hunn, CCU’s director of news and public affairs, by her email of

1:37 p.m. that same day. (Pl. Ex. 13C).



That same day, Wren received an email from Justin Stokes at 4:29 p.m. revealing
that Wren was asking Stokes for either confirmation or documentation that Kelley had
“set up the meeting”:

Any luck? Looking for any other emails now. But I don’t think I don'’t

think I have anything documenting. Will keep thinking how else to
document he set up the meeting. (Emphasis added). (Pl. Ex. 15).

The above emails were one to two days before the first article of May 21, 2010,
and show the subjective state of mind of Wren in his investigative reporting. Wren
testified that he actually wrote the May 23, 2010 article on Thursday (May 20, 2010) or
Friday (May 21, 2010). When asked if he had stated in his deposition if he had written
the May 23" article at the carly part of the week, he said, “I don’t recall”. (Tr. p. 472,
lines 7-17).

The subjective state of mind of Wren became crystal clear in the following email
dated Sunday, May 23, 2010, at 10:15 a.m. from Wren to Stokes and Pearson in which he
forwarded links to the May 21 and May 23, 2010 articles and stated, in pertinent part, as
follows:

[ wanted to pass along links to a couple of articles that have been
published in The Sun News over the past few days and see if you can help
me unravel this mystery a little more........... Also, everyone seems to be
bending over backward to protect Mark Kelley regarding his involvement
in setting up the meeting with Barrett and handing him the money. 1 asked
B.J. Boling if Kelley had arranged the meeting and he quickly said, “No,
that would have been illegal.” Then he said he had to check and see who
did arrange the meeting. A little while later he called back and said it was
Brad Dean.

I'm trying to piece together who raised all the money, how they were
funneled through the various LL.Cs and why and why the chamber picked
Barrett as the candidate they were going to endorse (could it be anything
besides the fact that Kelley is the chamber lobbyist and a big supporter of
Barrett?)



Any help or insight you can give me would be appreciated. Also, if there

are any e-mails or documents that show ... Kelley’s role in setting up the

Barrett meeting would be a great help. Thanks again. The links to the

stories are below. (Emphasis added). (P1. Ex. 11).

Four days later on Thursday, May 27, 2010, at 9:57 a.m., Wren again revealed his
subjective mindset in the following email from Wren to Tim Pearson:

I wanted to check back with you and see if there is any way that we can

use the e-mails from Barrett’s campaign that seem to show the

involvement of Brad Dean and Mark Kelley in raising money for Barrett

and others. 1 can definitely protect the source of the e-mails but would

say something to the effect that they came from the Barrett campaign after

the AP started asking questions in October. Recent events have

overshadowed the campaign funding issue and I’'m looking for ways to

move that story forward. (Emphasis added). (PI. Ex. 13E).

Finally, the following email from Wren to Brad Dean on Wednesday, July 28,
2010, at 5:38 p.m. shows that Wren knew he had no evidence that Kelley raised money
for candidates or in Barrett’s campaign when he wrote his articles of May 21, 23 and 25,
2010:

Why would Mark Kelley be familiar with contributions and their funding

source? Did Mark Kelley play any role in raising money for candidates or

in Barrett’s campaign? (Emphasis added). (P1. Ex. 13A).

Wren testified that his articles were reviewed and approved by the editor of
The Sun News before they are published and that he was acting as the agent for The
Sun News and within the scope of his authority. (Tr. p. 456, lines 5-24 and p- 457,
lines 6-19).

At trial, Wren admitted that his investigation revealed Kelley had nothing to do
with the LLCs or the money allegedly coming from the LLCs (Tr. p. 459, lines, 19-23).

Wren also admitted that he no evidence of Kelley setting up the meeting with Barrett.

(Tr. p. 459, line 24 to p. 460, line 4).



Wren also admitted that no one told him by email, by telephone, by letter, or by
whatever method that Kelley set up the meeting, raised the money or handed the
campaign donations to either Barrett or anyone. (Tr. p. 474, line 23 to p. 475, line 13).

Kelley produced six (6) witnesses, all of whom testified that the complained of
articles led them to believe that the Appellants accused Kelley of the crime of violating
the South Carolina Ethics Law by setting up a meeting and delivering campaign

contributions to Barrett. They also understood that the editorial of The Sun News on

May 30, 2010, as stating that their reporter, Wren, had no evidence of Kelley committing
the crime above stated but that Barrett and Dean were lying and stated that it was an “un-
provable truth” that Kelley was guilty of violating the Ethics Law.

Kelley called an expert witness, William E. Lee, who taught and trained
investigative journalist for many years (Tr. p. 322, lines 5-10) and co-authored a text
book, which was in its ninth edition, used in the College of Journalism where he taught at
the University of Georgia, as well as in a hundred other colleges and universities
throughout the United States. (Tr. p. 322, lines 11-25). He had been an expert in about
twenty-eight (28) cases and qualified as an expert in the Federal Courts of New York:
Chicago, Illinois; St. Paul, Missouri; Kansas City, Missouri; Sacramento, California; and
four courts in the state of Georgia. (Tr. p. 328, lines 14-25).

Lee testified that Wren had no evidence that Kelley set up the meeting with
Barrett or handed him the campaign donations. (Tr. p. 353, lines 5-14) To the contrary,
he had evidence from three sources that told him Kelley was not involved in setting up
the meeting or giving the campaign donations. (Tr. p. 353, lines 5-15). He opined that

the above information would give Wren knowledge that Kelley had nothing to do with

10



setting up the meeting or giving campaign donations to Barrett. (Tr. p. 353, lines 15-22).
Lee asserted that Wren should have looked carefully and with skepticism at Stokes and
Pearson as reliable sources because they were in an opposing campaign camp, especially
since Wren wrote in his email that all campaign managers have no ethics. (Tr. p. 358,
lines 1-14). He also stated that the articles accused Kelley of setting up the meeting and
giving Barrett campaign donations and that Wren had no basis for making that claim
because Wren’s sources were suspect, Wren had no documentation to prove the
accusation made against Kelley, and Wren knew that it was false. (Tr. p. 369, lines 1-19).
Lee confirmed that the facts revealed that Wren knew there was no evidence from any
source against Kelley, but Wren wrote the article of May 23™ anyway accusing him of a
crime with a reckless disregard as to whether it was true of false. (Tr. p. 376, lines 2-8).
Lee also stated that Wren’s one call to Kelley was inadequate when accusing someone of
a crime, i.e., Wren should have sent an email to Kelley, made a follow-up phone call, or
met Kelley in person. Lee pointed out that Wren’s editor, O’Conner, admitted in her
deposition that one phone call by Wren to Kelley was probably inadequate. (Tr. p. 343,
lines 1-7).

The only witnesses called by the Appellants were Wren, the reporter, and Patricia
O’Connor, the editor. Appellants produced no witness to agree with their position that
the articles written about Kelley meant that he was just sitting beside Dean when the
donations were given to Barrett. None of the sources relied upon by the Appellants were
called as witnesses.

The jury charges by Judge Hyman were thorough and the Plaintiff was required to

prove all elements of the tort of defamatiow/libel by clear and convincing evidence. The

11



forms of verdict as to both actual and punitive damages required that the jury find for the
Plaintiff only if he proved each element of his case by clear and convincing evidence.
The form of the actual damage verdict also required that the jury find for the Plaintiff
only if he proved by clear and convincing evidence that the “statement was published
with actual malice, i.e., the statement was made with knowledge of its falsity or reckless
disregard of its truth or falsity”. (Court Ex. 5). The charges to the jury and the forms of
the verdict complied with the requirement that the Plaintiff prove “constitutional actual

malice” as set forth in New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 293, 84 S.Ct. 733, and its

progeny.
After approximately 4 hours of deliberation the jury returned a verdict for Kelley
in the amount of $400,000 actual damages. The Trial Judge then charged the jury on the
issue of punitive damages and the jury brought in a verdict of $250,000 punitive
damages. Implicit in the jury’s verdict was the fact that the jury did not believe Wren’s
and O’Connor’s explanation that the news articles did not accuse Kelley of a crime — a
question of Appellants’ credibility was decided adverse to them. Also implicit in the
Jury’s verdict was the fact that they determined Kelley had met his burden of proof on all
elements by clear and convincing evidence and that the articles were printed with
“constitutional actual malice”, i.e., that the articles were printed with knowledge of their

falsity or with a reckless disregard as to whether they were true or false.

STANDARD OF REVIEW

Appellants’ statement of the standard of review set forth in Edwards v. South

Carolina, 372 U.S. 229, 83 S.Ct. 680, 9 L.Ed.2d 697 (1963) and cited in Bose Corp. v.

Consumers Union of U.S.. Inc., 466 U.S. 485, 104 S.Ct. 1949, 80 L.Ed.2d 502 (1984) is

12



correct, as far as it goes; however, “the constitutionally based rule of independent
review” does not mean that the appellate court disregard credibility determinations of the

trier of fact. Bose Corp., supra. at 499-500, 104 S.Ct. 1949; Harte-Hanks Commc'ns,

Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688, 109 S. Ct. 2678, 2696, 105 L. Ed. 2d 562 (1989)

(appellate court should not disregard a jury's opportunity to observe live testimony and
assess witness credibility). Deference to factual determinations that turn on credibility
assessment is essential to jurisprudence because of the fact finder's unique opportunity to

observe and weigh witness testimony. Harte-Hanks, 491 U.S. 688, 109 S.Ct. 2678;

Newton v. Nat'l Broad. Co., 930 F.2d 662, 670-71 (9th Cir.1990).

Society has a pervasive and strong interest in preventing and redressing attacks

upon reputation. Rosenbaltt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 S.Ct. 669, 15 L.Ed.2d 597 (1966),

Curtis Publishing Co. v. The Associated Press, 388 U.S. 130, 87 S.Ct. (1975), Herbert v.

Lando, 441 U.S. 153, 99 S.Ct. 1635, 60 L.Ed.2d 115 (1979). The First Amendment does
not accord absolute privilege to editorial process of a media defendant in a libel case
brought by a public figure or public official who has burden of proving that damaging

falsehood was published with “actual malice.” Herbert v. Lando, supra. Spreading false

information in and of itself carries no First Amendment credentials. Herbert v. Lando,

supra.

Although affirming the doctrine announced in New York Times v. Sullivan,

supra. and its progeny, the U.S. Supreme Court stated in Herbert v. Lando, supra., “At

the same time, however, the Court has reiterated its conviction - reflected in the laws of
defamation of all of the States - that the individual's interest in his reputation is also a

basic concern.” Id., at 455-457, 96 S.Ct., at 966; Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S.

13



348-349, 94 S.Ct. 3011. Therefore, the Plaintiff in Herbert was entitled to obtain
evidence which showed the subjective state of mind of the reporter and publisher.

This is exactly what Respondent did in this case by obtaining through discovery
emails from and to the reporter, Wren, which (to Wren’s dismay) revealed that the phrase
which he now claims is an innocuous misprint or mistake was intended to accuse
Respondent of a crime. His emails proved his state of mind that he sought evidence to
accuse Respondent of a crime and they also proved that he knew the accusations were
false and/or he wrote them with a reckless disregard for its truth or falsity because he
never obtained the evidence. It also proved he had substantial doubts as the accusations
truthfulness.

In determining the issue of actual malice within context of libel case involving
public figure, de novo review conducted to ensure that district court applied properly
governing constitutional law and that plaintiff did indeed satisfy burden of proof did not
apply to preliminary, operative, or subsidiary factual determinations anchored in

credibility determinations, but rather was limited to review of ultimate conclusion of

clear and convincing proof of actual malice. Connaughton v. Harte-Hanks

Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S. 907, 109 S.

Ct. 257, 102 L. Ed. 2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657, 109 S. Ct. 2678,
105 L. Ed. 2d 562 (1989).

The jury was in the best position to determine which testimony to believe and
whether to accept Appellants’ claims of good faith. The appellate court should defer to
the jury's determination that Appellants were not credible when they claimed to have

made their accusations in good faith. This, together with the Appellate Court’s

14



independent review of the record should lead it to conclude that the jury was correct in
finding there was clear and convincing evidence to support the inference of actual malice.

The Court in Harte-Hanks. supra, made the following statement which is

particularly appropriate and germane to this case and the issue of appellate review:

Here, the issue of malice turns largely on the credibility of the witnesses,
particularly of defendants. The jury was properly instructed on the
requirement of actual malice and the ways in which it could be satisfied.
The jury was told it may only find defamation in this case if the actual
malice requirement was met. The question that the jury was required to
answer was whether defendants were credible when they claimed they
acted in good faith when they published the articles about the Plaintiff.
Having had the opportunity to assess each witness' credibility, the jury
was ideally suited to answer this question, and even when conducting an
independent review, the appellate court must strongly defer to the jury's
determinations of credibility. See Harte—Hanks, 491 U.S. at 688-89, 109
S.Ct. 2678; Newton, 930 F.2d at 670-71.’

Therefore, in preparing to prove his case in light of the requirement on the
Respondent to prove constitutional actual malice, Respondent deposed Wren at length
and obtained his emails relating to the subject news articles. Respondent sought evidence
which would reveal the state of mind of Wren because “the defendant's state of mind was
of ‘central importance’ to the issue of malice in the case” and whether Wren “had any
reason to doubt the veracity of certain of his sources, or, equally significant, to prefer the

veracity of one source over another.”

! Recognizing the difficult position in which an Appellate Court is placed, the Ninth
Circuit has noted the reviewing Court faces the “daunting task of reconciling our duty to
respect the jury’s fact-finding role with our duty to protect the values enshrined in the
First Amendment” because the independent review standard and the clearly erroneous
standard are in tension. Newton, 930 F.2d at 666. “[W]e must simultaneously ensure the
appropriate appellate protection of First Amendment values and still defer to the findings
of the trier of fact.” Id. at 670.

15



Apparently, Appellants are urging this Court to reverse the jury verdict and
disregard the credibility issues in this case. To do so would usurp the Respondent’s

constitutional right to a jury trial which New York Times v. Sullivan, supra, and its

progeny never intended.

Also the wide disparity between the proof of the Respondent and the Appellants
in this case demonstrated with clarity that the jury verdict was firmly, if not exclusively,
anchored in credibility evaluations and assessments.

From the jury’s written answers to the special interrogatories attached to the
verdict, the jury obviously elected to assign greater credibility to the Respondent and his
witnesses and proof. In sum, the jury simply did not believe the Appellants’ witnesses, its

evidentiary presentations, or its arguments.

ARGUMENTS

I. THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED THE APPELLANTS’
MOTIONS FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV
BECAUSE THERE WAS EVIDENCE THAT THE APPELLANTS
PUBLISHED A FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT OF FACT OF
AND CONCERNING THE RESPONDENT.

When deciding a motion for a directed verdict, the trial court “must view the
evidence and all reasonable inferences in the light most favorable to the non-moving

party.” Swinton Creek Nursery v. Edisto Farm Credit, ACA, 334 S.C. 469, 476, 514

S.E.2d 126, 130 (1999); see Bell v. Evening Post Pub. Co., 318 S.C. 558, 459 S.E.2d 315

(Ct.App. 1995). If the evidence presented yields only one inference such that the trial
court may decide the issue as a matter of law, the decision to grant the motion is proper.

See Swinton, 334 S.C. at 476, 514 S.E.2d at 130. On the other hand, a directed verdict

16



motion on liability for libel is properly denied where evidence exists justifying submitting

the issue to the jury. See Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, Inc., 332 S.C. 502, 513,

506 S.E.2d 497, 503 (1998).

The Appellants® assertion that the articles did not accuse Respondent of a crime
was found to be incredible by the jury. When considering the alternatives facing the
Appellants after the publications of Wren’s articles, the Appellants took the only position
it could in their attempt to escape liability for the defamatory articles ~ a position which
asserted that only the Appellants could interpret the meaning of what was said in the
articles. (Tr. p. 487, line 21 to p. 488, line 5) The absurdity of their explanation was
obviously rejected by the jury and their asserted “English lesson” attempted in the
courtroom was found to be laughable by the jury which obviously disregarded their
explanation.

Since the jury obviously found that one or more of the articles accused
Respondent of a crime, they had an easy “next step” to decide that the accusation was
false since the Appellants testified they had no evidence showing Kelley either set up the
meeting or delivered the donations to Barrett and its own editorial entitled “Absence of
Evidence” shows that Appellants lacked proof. The next logical step in the jury’s
deliberation was to determine whether the defamatory statement was made by the

Appellants. It was obviously published in The Sun News (which Appellants could not

deny because the newspapers were in evidence).
The Appellants attempted to escape liability with its assertions that the

Respondent took the articles out of context or singled out one paragraph of the entire

17



article. However, all articles read together, with the interpretation placed thereon by the
editors, refute the Appellants’ argument.

The entire thrust of Wren’s investigative reporting was his veiled assertion that
the donations coming from the LLCs did not accurately show who was making the
donations and implied that the money came from the Chamber of Commerce from the
one cent sales tax recently passed and that it was a kickback to legislators who supported
the passage of the sales tax. It was obviously important for Wren to keep incorrectly
stating that Respondent was the “Chamber” lobbyist when that was untrue. It was also
important to Wren that his audience believe that Respondent was involved in the
“donation” meeting in his capacity as the “Chamber” lobbyist because it shed light on his
conspiracy theory of dark political donations, the kickback and money laundering

referred to in The Sun News Editorial. Reading the articles as a whole, the jury did

reasonably concluded that Wren accused Kelley of a crime in violation of the S.C. Ethics
Law so he could, as he so conveniently stated to Haley’s campaign manager, “keep his
story moving forward.” (Pl. Ex. 13E). It was a question of fact for the jury, which
prevented the trial judge from either directing a verdict for the Appellants or granting a
judgment notwithstanding the verdict. Therefore, there was no error on the part of the
trial judge in denying the Appellants’ motions.

The jury found that at least one the above articles accused Respondent of a crime
which made the statement libelous per se and consequently actionable per se. Since the
jury found that Kelley was accused of a crime, it only had to determine whether the
accusation of the crime was false. It obviously did so as shown in the jury’s verdict.

Wren testified several times during his testimony that he had no evidence that Kelley

18



either set up the meeting or gave the donations to Barrett. (PL. Exs. 21 and 22; Tr. p. 451,
lines 5-20; p. 459, line 23 to p. 460, line 4).

Additionally, Wren’s editor acknowledged by its editorial that they had no
evidence that Kelley violated the ethics statute. The Sun News editor gave himself away
in his editorial when he made the statement: “4s we now know, based on David Wren’s
reporting... ... " If Wren’s editor believed that Wren had not accused Respondent of a
crime, he would most likely have said, “As we have known all along, based on David
Wren’s reporting. ”  However, the editor gave himself away a second time in his editorial
when he said: “(If Kelley handed the money over, the transaction would have been
explicitly illegal — effectively forcing Barrett to say Kelley had no involvement and
pinioning the donations on Dean no matter what the un-provable truth is.)” (Emphasis

added). The only logical explanation for the parenthetical phrase is that The Sun News

and its reporter, Wren, were telling the public that Dean and Kelley gave the donations to
Barrett, that Barrett is a liar because he is protecting Kelley when he says that only Dean
gave him the donations, and that Kelley is therefore guilty of a crime ...... but the
Appellants don’t have any evidence or proof. (Pl. Exs. 21, 22; Tr. p. 451, lines 5-20; p.
459, line 23 to p. 460, line 4). The next paragraph attempts to refute Dean’s statement
that the donations came from LLCs and not from the Chamber of Commerce and
cffectively calls Dean a liar. Again, the Appellants say they have no proof but they
certainly don’t hesitate to call someone a liar when they don’t believe the people they
interview.

This is the exact type of journalistic tactics which defamation laws were enacted

to prevent. The Appellants engaged in “bulverism” which is defined by competent

19



Journalists as the method of assuming something to be true (even though it is not) and
explaining how it happened or what should be done about it. Such journalist tactics was

heavily criticized in Carson v Allied News Company, 529 F2d 206 (7" Cir 1976). The

critical statement in Carson may be paraphrased and applied to the facts of this case as
follows:

In the catalogue of responsibilities of journalists, right next to plagiarism .
..... must be a canon that a journalist does not invent evidence and
attribute it innocent persons. If a writer can sit down in the quiet of his
cubicle and create such evidence as ‘a logical extension of what must have
gone on’ and dispense this as news, it is difficult to perceive what First
Amendment protection such fiction can claim. In any event, St. Amant
expressly gives as another example of reckless disregard for the truth any
‘product of (one’s) imagination.” 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.

Because of both the completely fabricated accusations and the wholly
imagined but supposedly precise evidence quoted by the Appellants, the
Respondent was entitled to a jury’s determination of whether actual malice
existed.

20



Moreover, Appellants’ argument overlooks the fact that the Trial Court only
submitted three articles to the jury to determine whether one or more of the articles
defamed Respondent. They were the article of May 21, 2010 (PL. Ex. 1); the article of
May 23, 2010 (PL. Ex. 2), and the article of May 25, 2010. (PI. Ex. 4). Additionally, the
forms of verdict submitted to the jury stated that the jury could return a verdict for the
Plaintiff as to one or more of the three articles. (Court Ex. 5). Therefore, there is no way
the Court can determine whether the verdict is based upon one, two, or all three articles.
Since the Appellants agreed to the forms of the verdict, they cannot now complain for the
first time on appeal.

This then brings us to the issues in Appellants’ argument referring to articles
which were not submitted to the jury. Articles in Plaintiff’s Exhibits 6,7, 8, and 9 were
not a part of the verdict form and therefore not considered by the jury in its deliberation.
The trial judge in submitting only the above three articles and the editorial to the jury in
the form of the verdict, tacitly excluded all other articles from the jury’s consideration.
As such, Appellants” argument that the judge erred in failing to direct a verdict based on
the contents of Plaintiff’s Exhibits 6, 7, 8, 9 would be an argument dehors the record and
consequently improper.

Wren had numerous emails that evidence he had been told that Kelley was not
involved with organizing, facilitating, calling, or arranging the meeting, or raising
donations or handing the donations to Barrett. (Pl. Exs. 11, 15, 21 and 22; Tr. p. 421, line
16, to p. 425, line 24; p. 451, lines 5-20; p- 459, line 23 to p. 460 line 4). Yet he refused
to accept the fact that there was no evidence to “document he set up the meeting” (P1. Ex.

11, 15) and created his own evidence of innuendo and unsupported implications. That is

21



an impermissible violation of proper and professional journalism and one which New

York Times v. Sullivan, supra. and St. Amant v. Thompson, supra, and their progeny

provide no First Amendment protection.
For the above reasons, the trial court was correct in denying the Appellants’

motions for directed verdict and judgment nov.

II. THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED APPELLANTS’ MOTIONS
FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV BECAUSE THERE
WAS CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE
PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE WITH
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE.

Appellants’ entire argument is that only Wren knew what he meant when he
published: “Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered those
contributions to Barrett in June”. (Tr. p. 487, line 21 to p. 488, line 5). That argument is
what Wren arrogantly asserted in his testimony at trial. (Tr. p. 487, line 21 to p. 488, line
5). After conceding that Appellants’ witnesses, Alan Clemmons, Nelson Hardwick,
George Hearn and William Lee, all understood that Wren’s statement above accused
Kelley of a crime, the following testimony took place during cross examination of Wren:

Q. Okay. Have you got anybody to come up here and testify besides

yourself and your editor that you didn’t accuse Mark Kelley of a

crime when you wrote the articles?

A. I guess the best person to testify to that would be me and I can tell
you I did not.

2

The best person to testify to that is you?

>

And I can tell you I did not accuse him of a crime. (Tr. p. 487, line
24 to p. 488, line 5).

22



This is also the argument of the Appellants in their brief. The fallacy of this type
argument is obvious. If the only evidence to be considered on the subjective state of
mind of the writer is the writer himself, there would never be a need for the jury and
credibility issues would “fly out the window”. The credibility of a publisher’s reporter
has always been of prime importance in a defamation case, even in a case of defamation
against a public official or public figure — otherwise, the victim of the defamation would
be deprived of his constitutional right to a trial by jury.

Logic and reason dictate that the Bose directed de novo review did not

apply to preliminary, operative, or subsidiary factual determinations

anchored in credibility determinations but rather was limited to a review

of the ultimate conclusion of clear and convincing proof of actual malice.

A contrary conclusion would usurp the role of the jury and burden the

appellate courts with original jurisdiction in libel actions impinging a

plaintiff’s constitutional right to a jury trial. Connaughton v. Harte-Hanks
Communications, Inc., supra, at 842.

Proof of actual malice requires the plaintiff to demonstrate, by clear and
convincing evidence, that the publisher made the statements either knowingly or with

reckless disregard for their truth or falsity. George v. Fabri, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d

at 876; Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902. Clear and

6 <

convincing evidence may be defined as “ ‘that degree of proof which will produce in the
mind of the trier of facts a firm belief as to the allegations sought to be established’ ”.

Peeler v. Spartan Radiocasting. Inc., 324 S.C. 261, 269 n. 4, 478 S.E.2d 282, 286 n. 4

(1996) (citation omitted). It is an intermediate measure of proof, i.e., “ ‘more than a mere
preponderance but less than is required for proof beyond a reasonable doubt; it does not
mean clear and unequivocal’ ”. Id.

Actual malice is “a subjective standard which tests the defendant's good faith

belief in the truth of [its] statements.” George, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d at 876; see

23



Peeler, 324 S.C. at 266, 478 S.E.2d at 284. Hence, absent proof of a knowing falsehood,
the plaintiff must establish a defendant “ “in fact entertained serious doubts as to the truth

of his publication’ ” or possessed a “ ‘high degree of awareness’ ” of probable falsity.

George, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d at 876 (citations omitted); see Holtzscheiter, 332

S.C. at 512-13, 506 S.E.2d 503 (proving constitutional actual malice requires a showing
that the publisher either “realized the statement was false” or “had serious reservations
about its truth”). Recklessness presupposes “an extreme departure from the standards of
investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.” Peeler, 324
S.C. at 266, 478 S.E.2d at 284.

It was obvious that Wren had serious doubts about Kelley facilitating, raising, or
handing campaign donations to Barrett because all of Wren’s so-called sources, even the
obviously biased ones who worked for Haley’s campaign, told Wren that Kelley did
nothing or they knew nothing about Kelley having anything to do with the donations or
setting up the meeting. “Actual malice may be present, however, where one fails to
investigate and there are obvious reasons to doubt the veracity of the informant.”

Erickson v. Jones Street Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444, 629 S.E.2d 653 (S.C. 2008).

Substantive evidence of Wren’s subjective state of mind is clearly revealed in his emails
between himself and his sources when he makes such statements as follows:

“I called Trey Walker and he denied knowing anything about it. ” (Pl. Ex.
10).

“Walker had some e-mails from the Barrett campaign that would show
Mark Kelley distributed donations to him.” (Pl. Ex.10).

“I know campaign managers have little or no ethics, but to flat out lie

about something that eventually will be shown to be true isn’t going to
help him.” (Pl. Ex. 10).

24



“Also, everyone seems to be bending over backward to protect Mark
Kelley regarding his involvement in setting up the meeting with Barrett
and handing him the money.” (Pl. Ex. 11).

“I asked B.J. Boling if Kelley had arranged the meeting and he quickly
said, “No, that would have been illegal. ” (P1. Ex. 11).

“if there are any e-mails or documents that show ... Kelley’s role in
setting up the Barrett meeting would be a great help.” (P1. Ex. 11).

“I wanted to check back with you and see if there is any way that we can

use the e-mails from Barrett’s campaign that seem to show the

involvement of Brad Dean and Mark Kelley in raising money for Barrett

and others.” (Pl. Ex. 13E).
These emails were between Wren and a campaign manager and campaign staft worker of
Haley and the campaign manager for McMaster, who Wren identified as his sources.
They were obviously biased sources, all of whom advised Wren that they had no
evidence that Kelley had anything to do with the campaign donations or setting up the
meeting. Therefore, Wren could not have had a “good faith belief” that Kelley did
anything illegal. In fact, Wren had no evidence whatsoever that Kelley had anything to
do with the LLCs, the origin or acquisition of the donations, facilitating the donations or
any meeting concerning any political donations. In short, Kelley was completely outside
of the subject of Wren’s investigative reporting.

“The right of a free press is not absolute in a society that demands social
responsibility and personal integrity..... In the interests of justice, we will not allow a
publication to go so unchecked as to promote the tyrannical imposition of false and

misleading information-the very concern our forefathers sought to eliminate in

demanding the press be free.” Erickson v. Jones Street Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444,

629 S.E.2d 653 (S.C. 2008), citing Anderson, 365 S.C. 599-600, 619 S.E.2d at 433

(Burnett, J., concurring).

25



The First Amendment does not afford defamatory political speech absolute

immunity. See George v. Fabri, 345 S.C. 440, 445, 548 S.E.2d 868, 876 (2001); Stevens

v. Sun Publ'g Co., 270 S.C. 65, 71, 240 S.E.2d 812, 815 (1978) (“An individual's status

as a public figure does not immunize a publisher from liability when it prints defamatory

articles with malice.”); Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S.

657, 688, 109 S.Ct. 2678, 105 L.Ed.2d 562 (1989) (“We have not gone so far ... as to
accord the press absolute immunity in its coverage of public figures or elections.”). As
the Supreme Court has stated:

That speech is used as a tool for political ends does not automatically
bring it under the protective mantle of the Constitution. For the use of the
known lie as a tool is at once at odds with the premises of democratic
government and with the orderly manner in which economic, social, or
political change is to be effected. Calculated falsehood falls into that class
of utterances which are no essential part of any exposition of ideas.....
Hence the knowingly false statement and the false statement made with
reckless disregard of the truth, do not enjoy constitutional protection.

Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75, 85 S.Ct. 209, 13 L.Ed.2d 125 (1964) (citation

omitted); see Curtis Publ'g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 150, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d

1094 (1967) (“[T]hat dissemination of information and opinion on questions of public
concern is ordinarily a legitimate, protected and indeed cherished activity does not mean
....that one may in all respects carry on that activity exempt from sanctions designed to
safeguard the legitimate interests of others.”).

As stated above, the trial court was correct in denying the Appellants’ motions
because, taking the evidence in a light most favorable to the Respondent (which the trial
judge was required to do) and applying the standard of proof of actual malice by clear
and convincing evidence, the court found that there was sufficient evidence thereof to

submit to the jury.

26



There were also credibility issues which the court could not decide and which had

to be submitted to the jury. As the Court stated in Anderson, supra. “Moreover, since

‘[c]redibility determinations, the weighing of the evidence, and the drawing of legitimate
inferences from the facts are jury functions, not those of a judge, whether he is ruling on
a motion for summary judgment or for a directed verdict,” the evidence presented by
Anderson is to be believed, and all justifiable inferences are to be drawn in his favor.”

Anderson v. Liberty Lobby. Inc., 477 U.S. 242, 255, 106 S.Ct. 2505, 91 L.Ed.2d 202

(1986); see Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 520, 111 S.Ct. 2419,

115 L.Ed.2d 447 (1991) (“|W]e must draw all justifiable inferences in favor of the
nonmoving party, including questions of credibility and of the weight to be accorded
particular evidence.”).

Whether a plaintiff has presented evidence sufficient to constitute actual malice is,

in the first instance, a question of law for the trial court. See Elder v. Gaffney Ledger, 341

S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000). That decision was made by the Trial Court at summary
judgment, directed verdict, and judgment nov stages of the trial and each time it was
decided in the Respondent’s favor. The only thing left for determination was who was
telling the truth and the Appellants lost on that ground. Since credibility issues are not

subject to appellate review under New York Times v. Sullivan, supra, this Court should

affirm the Trial Court’s denial of Appellants’ motions for directed verdict and Judgment

nov.
The issue of “self-help” briefed by Appellants and citing Gertz is misplaced on

the issue of constitutional actual malice. In the first place, the issue of self-help was only

27



dicta and would only go to mitigation of damages if applicable. Morcover, Appellants
fail to state the full test of the “self-help” issue discussed in Gertz which stated,

Of course, an opportunity for rebuttal seldom suffices to undo harm of
defamatory falsehood. Indeed, the law of defamation is rooted in our
experience that the truth rarely catches up with a lie. But the fact that the
self-help remedy of rebuttal, standing alone, is inadequate to its task....
See Mathers v. Bailey, 31 Media L. Rep. 2575 (2003) n.3.

All public figures are not the same and all public figures do not have the same
access to public media to refute defamatory publications. There is no holding cited by
the Appellants which make the issue of self-help a defense to a case of defamation.

Moreover, Respondent testified that he would not return Wren’s calls because of
past experiences with Wren who would not remedy incorrect publications. Respondent
had experience with Wren for 10 years while he served in the House of Representatives
and felt that Wren would not print his responses correctly. (Tr. p. 99, line 10 to p. 100,
line 7). Moreover, Respondent had been out of the public life for approximately 8 years
at the time of Wren’s articles and didn’t feel he had the ability to convince the media to
print his response to Wren’s articles.

For the foregoing reasons, the Trial Court was correct in denying Appellants’

motions for directed verdict and judgment nov.

III. THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF
AN EXPERT WITNESS BECAUSE HIS TESTIMONY WENT TO THE
ISSUE OF ACTUAL MALICE.

After going over the qualifications of Dr. William E. Lee, Respondents’ counsel
moved to admit Dr. Lee as an expert in “investigative reporting dealing with the standard
of care that’s supposed to be used by a news reporter that reports on crime and as to his

knowledge and training investigative reporters as to how they are to avoid getting — going

28



past the line put down by the U.S. Supreme Court in New York Times v. Sullivan. If

you report something with knowledge that it is false or with a reckless disregard as to
whether it is true or false.” (Tr. p. 310, lines 21 to p. 311, line 7).

The Sixth Circuit Court in Connaughton v. Harte Hanks Communications, Inc.,

supra, stated that the “First Amendment protections do not imply a license to publish
known falsehoods or to ignore elementary precautions which are demonstrative of highly
unreasonable conduct that constitutes extreme departure from standards of investigation
and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers even under circumstances

involving public officials or public figures. U.S.C.A. Const.Amend. 1.” Connaughton v.

Harte-Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S.

907, 109 S.Ct. 257, 102 L.Ed.2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657, 109 S.Ct.
2678, 105 L.Ed.2d 562 (1989). (Emphasis added). The emphasized language referring to
extreme departures from standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by
responsible publishers allows a plaintiff to introduce evidence of those “standards” which
an ordinary lay jury would not possess knowledge. As such, Dr. Lee was called by
Respondent to testify as to those standards and how those standards would apply to the
issue of actual malice.

Dr. Lee also reviewed the publications and the emails from and to Wren to
determine if there was evidence of Wren’s knowledge of Kelley’s involvement with the
luncheon and whether Wren knew Kelley did not set up the meeting or deliver the
donations. These facts went straight to the heart of whether the publications were
published with a knowledge of its falsity or a reckless disregard of its truth or falsity.

The extreme departure of Wren from the journalistic standards was only part of

29



the evidence testified to by the expert. He also testified as to the emails and how they
related to Wren’s knowledge that what he was printing was false and/or that he printed
the defamatory material with a reckless disregard as to whether it was true or false. (Tr p.
343, line 8; p. 345, lines 20 to p. 353, line 14).

He testified as to the emails showing the subjective state of mind of Wren and the
editor and how it applied to the issue of actual malice. (Tr. p. 353, lines 15-23; p. 354,
line 7 to p. 357, line 3; p. 357, line 16 to p. 358, line 23; p. 364, line 17 to p. 365, line 3;
p. 368, line 10 to p. 370, line 6).

“Realistically,....some error is inevitable; and the difficulties of separating fact

from fiction convinced the Court in New York Times, Butts, Gertz, and similar cases to

limit liability to instances where some degree of culpability is present in order to
eliminate the risk of undue self-censorship and the suppression of truthful material.” Bose

Corporation v. Consumers Union of the United States, Inc., 466 U.S. 485, 80 L.Ed.2d

502, 104 S.Ct. 1949 (1984), Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 171-172, 99 S.Ct. 1635,

1646-1647, 60 L.Ed.2d 115 (1979).

It was this “culpability” to which the Plaintiff’s expert testified. Wren had
numerous emails warning him that Kelley was not involved with organizing, facilitating,
calling, or arranging the meeting, or raising donations or handing the donations to Barrett.
Yet he refused to accept that fact and created his own evidence.

Contrary to Appellants’ belief, the “[m]edia is not immunized from liability for
intentionally or recklessly publishing falsehoods merely because they happen to be

reporting about election campaigns or potential political misconduct.” Connaughton v.

Harte-Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S.

30



907,109 S. Ct. 257, 102 L. Ed. 2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657, 109 S.
Ct. 2678, 105 L. Ed. 2d 562 (1989).

“[R]ecklessness may be found where there are obvious reasons to doubt the
veracity of the informant or the accuracy of his reports,” such as relying on an opponent’s

campaign manager. See, St. Amant v. Thompson, 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.

Evidence of intent to avoid the truth may also be sufficient to show actual malice such as
where a reporter is told by many witnesses that a person didn’t do anything illegal.

See, Harte—-Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 693, 109 S.Ct. 2678,

105 L.Ed.2d 562 (1989). Professions of good faith are unpersuasive when a publisher's
allegations are so inherently improbable that actual malice may be inferred from the act
of putting such extreme statements in circulation. Margoles, 111 Wash.2d at 201, 760

P.2d 324; St. Amant, 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.

Although a publisher's “[f]ailure to investigate does not in itself establish bad
faith,” id. at 733, 88 S.Ct. 1323, the Court has articulated several instances where
recklessness might be shown. One of these is “where there are obvious reasons to doubt

the veracity of [an] informant or the accuracy of his reports.” St. Amant, 390 U.S. at

732-33, 88 S.Ct. 1323 (empbhasis added); see Herbert, 441 U.S. at 156, 99 S.Ct. 1635
(stating a court may find “ ‘subjective awareness of probable falsity” ” if « ‘there are

obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports.” )

(citations omitted); Harte-Hanks, 491 U.S. at 688, 109 S.Ct. 2678 (same). Respondent’s

expert established that Wren’s sources in the Haley campaign should have been
recognized as “obviously biased sources”.

The South Carolina Supreme Court has declared that “actual malice may be

31



present where the defendant fails to investigate and there are obvious reasons to doubt
the veracity of the statement or informant.” George, 345 S.C. at 459, 548 S.E.2d at 878
(additional emphasis added); see Zerangue, 814 F.2d at 1070 (“[CJourts have upheld
findings of actual malice when a defendant failed to investigate a story weakened by ...
apparently reliable contrary information.”). The facts of this case amply demonstrate
“obvious reasons to doubt” the truth of what Wren printed in the complained of articles
and it was these reasons which the expert pointed out to the jury. see also Pep v.

Newsweek, Inc., 553 F.Supp. 1000, 1003 (S.D.N.Y.1983) (Failure to investigate or

reliance on a questionable source “may tend to show that a publisher did not care whether
an article was truthful or not, or perhaps that the publisher did not want to discover facts
which would have contradicted his source.”). The media is not granted “absolute
immunity to espouse and concur in the most unwarranted attacks ... made by persons

known to be of scant reliability.” Cianci v. New Times Publishing Co., 639 F.2d 54, 69-

70 (2nd Cir.1980).

The Supreme Court in Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 99 S.Ct. 1635, 60 L.Ed.2d

115 (1979) charted the court’s course to resolution of its quest in the following passage:

Spreading false information in and of itself carries no First Amendment
credentials. “[T]here is no constitutional value in false statements of
fact.”

Those who publish defamatory falsehoods with the requisite culpability,
however, are subject to liability, the aim being not only to compensate
for injury but also to deter publication of unprotected material
threatening injury to individual reputation. Permitting plaintiffs such as
Herbert to prove their cases by direct as well as indirect evidence is
consistent with the balance struck by our prior decisions. If such proof
results in liability for damages which in turn discourages the publication
of erroneous information known to be false or probably false, this is no
more than what our cases contemplate and does not abridge either
freedom of speech or of the press.

32



Lando, 441 U.S. at 171-72, 99 S.Ct. at 1646 (quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 418

U.S. 323, 340, 94 S.Ct. 2997, 3007, 41 L.Ed.2d 789 (1974)).

Apparent from the above language, a plaintiff may prove the defendant’s
subjective state of mind through the cumulation of circumstantial evidence, as well as
through direct evidence. It was this “cumulation of evidence™ to which the Respondent’s

expert testified and the Trial Court properly admitted his testimony.

1IV.  BECAUSE AMPLE TRIAL EVIDENCE SUPPORTED THE JURY
VERDICT AWARD THE TRIAL COURT DID NOT ERR OR ABUSE HIS
DISCRETION IN DENYING APPELLANTS’ NEW TRIAL ABSOLUTE.

The court, in ruling on the Appellants’ Motion for a New Trial Absolute®, must
view the damages deduced at the trial in the light most favorable to the Respondent. In
so doing, the court would and should have considered the issues and facts discussed
below. The grant or denial of new trial motions rests within the discretion of the trial
judge, and his decision will not be disturbed on appeal unless his findings are wholly
unsupported by the evidence or the conclusions reached are controlled by error of law.

Proctor v. Dep't of Health & Envtl. Control, 368 S.C. 279, 628 S.E.2d 496 (Ct. App.

2006).
The lower court has considerable discretion regarding the amount of damages,

both actual and punitive. Collins Entm't. Corp. v. Coats & Coats Rental Amusement, 355

S.C. 125, 584 S.E.2d 120 (Ct.App. 2003); Kuznik v. Bees Ferry Assocs., 342 S.C. 579,

> The Appellants also moved for a new trial nisi remittitur but failed to give the court the
range of the remittitur. The Appellants have obviously abandoned its motion for a new
trial nisi remittitur because it is not briefed.

33



538 S.E.2d 15 (Ct.App.2000). Due to such discretion, the appellate court is limited to

correction of errors at law. Kuznik 342 S.C. at 611, 538 S.E.2d at 32; 311; Welch v.

Epstein, 342 S.C. 279, 536 S.E.2d 408 (Ct.App.2000). The appellate court is tasked with
review of the evidence to see if any evidence exists to support the finding - not the task of

weighing the evidence. See Hutson v. Cummins Carolinas, Inc., 280 S.C. 552,314

S.E.2d 19(Ct.App. 1984).
Courts also have considered that reputation is priceless. “When considering that a
person's reputation is invaluable, we conclude that [Defendant] has failed to establish

that the verdict in this matter was grossly excessive.” (emphasis added) Miller v. City of

W. Columbia, 322 S.C. 224, 230-31, 471 S.E.2d 683, 687 (1996). “Because a person's
reputation is invaluable, those who publish defamatory falsehoods with requisite
culpability are subject to liability, the aim being not only to compensate for injury but

also to deter publication of unprotected material threatening injury to individual

reputation.” Anderson v. The Augusta Chronicle, 355 S.C. 461, 461, 585 S.E.2d 506 (Ct.

App. 2003) aff'd sub nom. Anderson v. Augusta Chronicle, 365 S.C. 589, 619 S.E.2d 428
(2005).

The loss of an “excellent” reputation is a tremendous damage to which it is
difficult to set a value. Plaintiff presented ample testimony of his stellar reputation prior
to the defamatory articles. (See Transcript including, but not limited to, the following: p.
82, lines 20-25; p. 89, lines 8-15; p. 95, lines 13-16; p. 101, lines 14-18; p. 106, lines 2—
6; p. 121, lines 6-10, lines 19-20; p. 122, lines 15-23; p. 123, lines 2-7; p. 127, lines 15-

18; p. 129, lines 18-22; p. 134, lines 9-13; p. 135, line 9 to p. 136, line 21; p. 198, line 4

34



to p. 199, line 4; p. 212, lines 5-22; p. 213, line 20 to p- 214, line 1; p. 220, lines 9-13; p.
230, lines 22 to p. 231, line 1; p. 232, line 18 to p. 236, line 2;)

Testimony of several witnesses and Plaintiff’s Exhibit 14 provided sufficient
evidence supporting the verdict award for the Respondents actual damages. Appellant
incorrectly attempts to blame Plaintiffs damages upon witness Alan Clemmons’
(Clemmons’) “recommendation” to a potential client that inquired about the Plaintiff.
Clemmons testified he informed said potential client that the Plaintiff was toxic “at that
time because of everything that had been in The Sun News” (Tr. p. 136, lines 20-21).
However, Appellants ignore that Clemmons testified that he, knowing Plaintiff for
approximately 20 years, believed Plaintiff had “an excellent reputation” (Tr. p. 121, lines
6-10) and prior to 2010 had never heard anything bad about the Plaintiff (Tr. p. 121, lines
19-20). Clemmons also testified Plaintiff’s professional lobbyist company enjoyed a
good reputation among Representatives and Senators (Tr. p. 122, lines 15-23) and that
“[I]t’s . . . important if you’re gonna be a successful lobbyist to have a good reputation.”
(Tr. p. 123, lines 2-7). Appellants fail to acknowledge the logical conclusion that had the
Appellants not published defamation in 2010, Clemmons could and would have highly
recommended Plaintiff for the lobbyist job. Clemmons also testified that the publication
had an influence on Respondent’s effectiveness as a lobbyist, “I know for a fact, I had
legislators approach me in the Chamber in very hushed tones, what’s going on with Mark
Kelley, what, what’s this all about. So, it was on everybody’s radar screen.” (Tr. p. 127,
lines 15-18). The poor “recommendation” was one sequelae of Appellants’ defamation

and but for the defamation would have been a recommendation to hire the Respondent.

35



Moreover, Plaintiff introduced Exhibit 14 which showed how much Plaintiff
earned from one client annually. At the time of the trial, Plaintiff earned $99,500 per
annum from one client. Evidence also showed that Plaintiff likely lost a potential client
inquiring about the Plaintiff around the time the articles were published. In considering
whether that said potential client may have continued Plaintiff’s employment, the verdict
awarded is not grossly disproportionate.

In addition, the finder of fact should also consider the intangible damages, which
are the value of his reputation and injury to that reputation and Appellants’ exposing him
to public hatred, contempt, ridicule, and impeachment his honesty, integrity, and virtue.
Evidence of ridicule on account of the publication was held to be admissible to show

mortification of feelings in Foster-Milburn Co. v. Chinn, (1909) 134 Ky. 424, 120 S.W.

364, 34 LR.A. (N.S.) 1137, 135 Am. St. Rep. 417. There was ample testimony of such
evidence in this case. Therefore, the $400,000 actual damage awarded by the jury is not
solely for loss of income but also for the intangible damages caused to Respondent’s
character and reputation.

The award of actual and punitive damages remains within the discretion of
the jury, as reviewed by the trial judge. See Gamble v. Stevenson, 305
S.C. 104, 406 S.E.2d 350 (1991); 231 Fennell v. Littlejohn, 240 S.C. 189,
125 S.E.2d 408 (1962). Only when the trial court's discretion is abused,
amounting to an error of law, does it become the duty of the appellate
court to set aside the award. Jd. Moreover, when considering whether or
not the verdict is excessive, if there is substantial evidence to sustain the
verdict, it will not be disturbed. The appellate court will intervene only
where the verdict is so grossly excessive and the amount awarded is so
shockingly disproportionate to the injuries to indicate that it was the result
of caprice, passion, prejudice, or other considerations not found on the
evidence. Easler v. Hejaz Temple A.A.O.N.M.S. of Greenville, 285 S.C.
348, 329 S.E.2d 753 (1985); Brabham v. Southern Asphalt Haulers, Inc.,
223 8.C. 421, 76 S.E.2d 301 (1953).

36



Also, Testimony by Alan Clemmons and David DeCenzo provided evidence that
Plaintiff also suffered economical loss either by way of loss of future opportunity and
loss of a raise. Additionally, defamation of one’s reputation often makes it difficult and
sometimes impossible for the injured victim to produce all the evidence of damage
because of the likelihood that doors of opportunity close so silently the injured victim
never knew they were opened at all. There was evidence of that likelihood as testified to
by Clemmons; however, there most certainly were more that Respondent never realized
or will realize were ever open and then closed because of the Appellants’ defamation

Plaintiff’s Exhibits 11 and 13E, among other evidence, shows David Wren was
informed numerous times by numerous persons that Plaintiff had not set up, facilitated
the meeting, or delivered the campaign contributions. The editor of The Sun News
testified that she had not taken the time to review the emails and/or investigative evidence
that David Wren conducted on the subject for which defendants published said articles.
Defendant Wren's own words in his email above mentioned evidences his disregard of
his own investigation, which revealed nothing but the fact that Plaintiff was a mere guest
at a lunch and he did not "deliver" the campaign contribution and had not committed the
crime of which Defendants accused him. Said emails are subjective proof of his relentless
attempt to tie Mark Kelley into a conspiracy story that he so desired to publish regardless
of the "truth" because he says "everyone" was bending over backwards to protect Mark
Kelley. (Pl Ex. 11). Such evidence supports a finding that Appellants were relentless
and reckless in their efforts to link Respondent to and accuse him of being criminally

involved in campaign contributions regardless of “The Unprovable Truth”.

37



Based on the forgoing case law and evidence, the trial court did not err in failing
to grant Appellants’ new trial because the jury verdict was supported by evidence and
was not so grossly excessive to indicate that the jury was motivated by passion, caprice,
prejudice or other consideration not founded in the evidence.

In order for this court to find that the trial court erred in failing to grant a new trial
absolute, it would have to find the trial court abused its discretion in failing to grant the
Appellants’ motion for a new trial absolute. The Appellants have failed to point out any
abuse of discretion on the part of the trial judge, and therefore the trial court’s ruling

should be affirmed.

V. THE PUNITIVE DAMAGE AWARD WAS NOT A VIOLATION OF THE
FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND FOURTEENTH
AMENDMENTS OF THE U.S. CONSTITUTION REQUIRING A NEW
TRIAL BECAUSE THERE IS NO BAR TO AWARDING PUNITIVE
DAMAGES AGAINST A MEDIA DEFENDANT IF THE REQUISITE
CONSTITUTIONAL STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR
FIGURES ARE MET.

Contrary to Appellants’ argument, neither Gertz nor New York Times gives a

media defendant carte blanche protection from punitive damages. Prior to its decision in
Gertz in 1974, the Supreme Court had provided several indications that there was no
general bar to the awarding of punitive damages against media defendants if the requisite

constitutional standard for public persons was met. Specifically, in the Curtis Pub. Co. v

Butts decision the Court majority upheld an award of $400,000 against a First

Amendment attack,” with Justice Harlan concluding that the state could act to protect the

3 Curtis Pub. Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 138, 156, 159-62, 87 S. Ct. 1975, 18 L. Ed. 2d
1094 (1967)

38



specific plaintiff and “safeguard all those similarly situated against like abuse™ so long
as the traditional common law controls on punitive damages were met.” Warren, C.J.,
concurring in the result stated that Gertz applied a “highly unreasonable conduct standard

while Butts applied New York Times. The Court affirmed the appropriateness of the

Butts conclusion under a constitutional actual malice standard in Harte-Hanks

Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 692-93, 109 S. Ct. 2678, 105

L.Ed.2d 562 (1989).
The Court subsequently repeatedly reiterated its Gertz view that punitive damages

remain available if the New York Times threshold standard—knowing or reckless falsity

by clear and convincing evidence—is met, and the Court has declined to draw any

6

distinction with regard thereto based on plaintiff’s status.” One decision has provided an

* Butts, 388 US at 161 (Harlan, J.). He continued: “To exempt a publisher, because of the
nature of his calling, from an imposition generally exacted from other members of the

community, would be to extend a protection not required by the constitutional
guarantee.” 388 US at 160.

> 388 US at 160-61. Justice Harlan notes that the free expression guarantees were
“adequately served” by judicial control over excessive verdicts.”

% Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 774, 106 S. Ct. 1558, 89 L. Ed.
2d 783 (1986); Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 162, 99 S. Ct. 1635, 60 L. Ed. 2d 115,
(1979); Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 756, 760, 763,
105 S. Ct. 2939, 86 L. Ed 2d 593 (1985); Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1,
15-16, 110 S. Ct. 2704, 111 L. Ed. 2d 1, 60 Ed. Law Rep. 1061 (1990); Harte-Hanks
Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 661-63, 689-93, 109 S. Ct. 2678,
105 L. Ed. 2d 562 (1989) [affirming an award of which $195,000 were punitive
damages]. For other decisions affirming the availability of punitive damages under the
Gertz standard without distinction as to status see Brown v. Williamson Tobacco Corp. v.
Jacobson, 827 F.2d 1119, 1142-43 (7th Cir. 1987) [upholding a $2,050,000 award];
Maheu v. Hughes Tool Co., 569 F.2d 459, 478-80 (91h Cir. 1977); Sprague v. Walter, 357
Pa. Super. 570, 516 A.2d 706, 728 (1986), appeal granted, 514 Pa. 648, 524 A.2d 495

39



additional rationale for punitive damages in a libel context involving opposing
candidates: “Such (outrageous) conduct, if it goes unpunished, would deter good people

from participating in the political process.” Newman v. Delahunty, 293 N.J. Super. 491,

681 A.2d 671, 686 (Law Div. 1994), aff’d, 293 N.J. Super. 469, 681 A.2d 659 (App. Div.
1996). Another decision even suggested that a contention that Gerfz and its progeny
render punitive damages unconstitutional is “completely without merit” and may warrant

Rule 11 sanctions. Continental Cablevision, Inc. v. Storer Broadcasting Co., 653 F. Supp.

451, 461 (D. Mass. 1986).

In a well-reasoned Second Circuit opinion, Goldwater v. Ginzburg,” the court

followed time-honored state practice® and upheld an award of $1.00 nominal damages
and $75,000 in punitive damages.’ Holding that a constitutional actual malice finding put
the defendants “beyond the pale of the First Amendment,” the court found that the award

served the vindicatory function of protecting individual reputation and protected all

(1987), atf’d, 518 Pa. 425, 543 A.2d 1078 (1988); Marchiondo v. Brown, 98 N.M. 394,
649 P.2d 462, 470-71 (1982); Healey v. New England Newspapers, Inc., 555 A.2d 321,
327 (R.I. 1989); Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136
(1976); Carson v. Allied News Co., 529 F.2d 206, 214 (7" Cir. 1976); Anton v. St. Louis
Suburban Newspapers, Inc., 598 S.W.2d 493, 495-96 (Mo. Ct. App. E.D. 1980); Sprague
v. Walter, 441 Pa. Super. 1, 656 A.2d 890, 921-22 (1995) [upholding a remitted award of
$21.5 million in punitive damages]; Paul v. Hearst Corp., 261 F. Supp. 2d 303, 309 (M.D.
Pa. 2002) [since punitive damages were available under the constitutional malice
standard as to public persons without compensatory damages, clearly they were available
as to private plaintiffs].

7 Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir. 1969) and see Celle v. Filipino Reporter
Enterprises, Inc., 209 F.3d 163, 171-72 (2d Cir. 2000).

8 Goldwater, 414 F.2d at 340.

9414 F.2d at 324.

40



others similarly situated against like misconduct in futuro. Where other defendants
would thus be liable, a media defendant “may not then avoid any additional liability,
which a libeller in a different occupation normally might incur, by claiming a special
status or an entitlement to special protection under the First Amendment.”'® For other
cases rejecting the requirement of substantial actual damages as a precondition to

punitive damages, see Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136

(1976); Wilhoit v. WCSC, Inc., 293 S.C. 34, 358 S.E.2d 397, 398, 400 (Ct. App. 1987).

And see Ayala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70 (D.C. 1996); New Jersey Steel

Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557, 747 N.Y.S.2d 89, 90-91 (1% Dep’t. 2002) [remitting all

but $1 in nominal damages and $2 million in punitive damages]; Joseph v. Scranton

Times, L.P., 2014 PA Super 49, 2014 WL 930812 (2014).

In the case of Celle v. Filipino Reporter Enterprises, Inc., 209 F.2d 163 (2™ Cir

2000), the Court mirrored the protection which the requirement of proof of actual malice
gives a media defendant:

Whatever evidence is relied upon, actual malice must be supported by
clear and convincing proof. See, e.g., Bose Corp. v. Consumers Union of
United States, 466 U.S. 485, 511 n. 30, 104 S.Ct. 1949, 80 L.Ed.2d 502
(1984) (“clear and convincing 184 evidence that the defendant realized
that his statement was false or that he subjectively entertained serious
doubt as to the truth of his statement”); New York Times, 376 U.S. at
285-86, 84 S.Ct. 710 (must be established by “the convincing clarity
which the constitutional standard demands”); see also Gertz, 418 U.S. at

1414 F.2d at 340. For other cases rejecting the requirement of substantial actual
damages as a precondition to punitive damages, see Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216
Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136 (1976); Wilhoit v. WCSC, Inc., 293 S.C. 34, 358 S.E.2d
397, 398, 400 (Ct. App. 1987). And see Ayala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70
(D.C. 1996); New Jersey Steel Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557, 747 N.Y.S.2d 89, 90-91
(1 Dep’t. 2002) [remitting all but $1 in nominal damages and $2 million in punitive
damages]; Joseph v. Scranton Times, L..P., 2014 PA Super 49, 2014 WL 930812 (2014).

41



342, 94 S.Ct. 2997 (“This standard administers an extremely powerful
antidote to the inducement to media self-censorship of the common-law
rule of strict liability for libel and slander.”).

An erudite statement surrounding the reasoning for denying media defendants

absolute immunity from punitive damages was succinctly stated in Sharon v. Time, Inc.,

599 F.Supp. 538 (S.D. NY 1984), “Nothing in the first amendment requires that the press
have absolute freedom to pass rumors off as fact..... The Supreme Court has rested its
denial of absolute immunity on the fundamental premise that the constitutional value of

free speech does not in all circumstances outweigh the states' interests in protecting the

reputations of their citizens. In Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 341, 94 S.Ct.

2997,3007, 41 L.Ed.2d 789 (1974), the Court stated that:”

The need to avoid self-censorship by the news media is, however, not the
only societal value at issue. If it were, this Court would have embraced
long ago the view that publishers and broadcasters enjoy an unconditional
and indefeasible immunity from liability for defamation. See New York
Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. 293, 84 S.Ct. 733 (Black, J.,
concurring); Garrison v. Louisiana, 379 U.S. [64], at 80, 85 S.Ct. 209 at
218, 13 L.Ed.2d 125 (Douglas, J., concurring); Curtis Publishing Co. v.
Butts, 388 U.S. [130], at 170, 87 S.Ct. 1975 at 1999, 18 L.Ed.2d 1094
(opinion of Black, J.). Such a rule would, indeed, obviate the fear that the
prospect of civil liability for injurious falsehood might dissuade a timorous
press from the effective exercise of First Amendment freedoms. Yet
absolute protection for the communications media requires a total sacrifice
of the competing value served by the law of defamation.

Although it may be that issues of “self-censorship” or “punishing free speech”
may ultimately lead the U.S. Supreme Court to hold that punitive damages cannot
constitutionally be awarded to a public figure, to date the Court has not so held. See

Buckley v. Little, 539 F.2d at 897. However, as the Buckley Court pointed out -- “absent

clear word from the Court to the contrary, or an en banc, we are bound to abide by our

own controlling decision in Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir.1969)

(allowing award of punitive damages to a high public official), and therefore must permit

42



such an award in the appropriate case.” Sharon v. Time, Inc, supra, 587. See also

Buckley v. Little, 539 F.2d at 897.

For the above reasons, the Trial Court was correct in denying Appellants’ motions

and the jury’s verdict for punitive damages should be affirmed.

CONCLUSION
For the foregoing reasons stated, this Court should affirm the verdict of the jury
and the post verdict rulings of the trial court denying Appellants’ motions.

Respectfully submitted,

STEVENS LAW FIRM, P.C.

/m%ﬁ

es P. Stevens, Jr, —05340ﬂ
atahe S. Stevens- Gra21am 74222
Post Office Drawer 127
Loris, SC 29569-0127
843.756.7652 — telephone
843.756 3785 — facsimile

Attorneys for Respondent
December 12, 2014,

43



THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY R R C R ,V ED

Court of Common Pleas DEC 15 2014

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge sc COU" [ Of Appea‘s

Case No. 2012-CP-26-03804

Mark Kelley, . .. ..oo e Respondent,
V.
David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........... Appellants.
PROOF OF SERVICE

I certify that I have served the Initial Brief of Respondent and Designation of Matter to be
Included in the Record on Appeal on Appellants by depositing a copy of it in the United States
Mail, postage prepaid, on December 13, 2014, addressed to the attorney of record, Jay Bender,
Baker Ravenel Bender, Post Office Box 8057, Columbia, South Carolina 29202.

STEVENS LAW FIRM, P.C.

Post Office Drawer 127
Loris, S. C. 29569-0127
843.756.7652

Attorneys for Respondent
December 13, 2014.



STEVENS LAW FIRM

ATTORNEYS AT LAW
3341 Broad Street
Post Office Drawer 127
Loris, South Carolina 29569-0127

JAMES P. STEVENS, JR.*
NATALIE S. STEVENS-GRAZIANI

December 13, 2014

Honorable Jenny Abbott Kitchings
Clerk, Court of Appeals

P. O. Box 11629

Columbia, SC 29211

Re:
Civil Action No. 2012-CP-26-03804 -

Dear Ms. Kitchins:
Enclosed please find the following:

Initial Brief of Respondent

e Proofof Service

Sincerely yours,

,P.C.

Telephone: 843.756.7652

Telefax:  843.756.3785

E-Mail: jim@stevens-law-firm.com
E-Mail: natalie@stevens-law-firm.com

Mark S. Kelley v. David Wren and Sun Publishing Company, Inc., d/b/a The Sun News
Appellate Case No. 2014-001249

Designation of Matter to be Included in the Record on Appeal

JPSjr/pk
enclosure

cc: Mr. Jay Bender

RECEIVE])

DEC 15 2014
SC Court of Appeals



S——

—sors

—

PRESS HARD. YOU ARE MAKING 3 COPIES.

PLEASE PRESS FIRMLY

EXPRESS®
MAIL

=

UNITED STATES POSTAL SERVICE

R

ORIGIN (POSTAL SE
i PO ZIP Code

RVICE USE ONLY)
Day of Delivery

Postage

] Next []2nd 7 2nd Del. Day
Scheduled Date of Delivery

Date Accepted

Month Day
Scheduled Time of Delivery COD Fee

] Noon [Jaem

Military

D 2nd Day

Time Accepted

1AM

O PM

FROM: (PLEASE PRINT) PHONE {

' FOR PICKUP OR TRACKING

s Aesn” 10 AdOresses

Return Receipt Fee

 norie or Gliice at isps.com/pickup
Print postage online - Go to usps.com/postag”

PLEASE

Flat Rate
Mailing Envelope

For Domestic and International Use

Visit us at usps.com

Addressee Copy

Label 11-B, March 2004

EXPRESS

B vai

UNITED STATES POSTAL SERVICE®
DELIVERY (POSTAL USE ONLY) .

Delivery Attempt Time D AM | Employee Signature

i
| Cem i
Time D AM | Employee Signature —1

|
|
Clem
Time

Post OfficeTo Addressee

Mo. Day
l Delivery Attempt

Mo. Day
Delivery Date

e

-
Employee Signature
i

Mo. Day
CUSTOMER USE ONLY
O

q walver of sig
i wish delivery to be 'made without obtaining signature
of addressee or addressee’s agent (f delivery employee
judges that article can be left in secure tocation) and |
authorize that delivery employee’s signature constitutes
valid proof of delivery.

WAIVER OF SIGNATURE (Domestic Mail Only)
Addi i i is void if

NO DELIVERY

D Weekend Holiday Mailer Signature

TO: (PLEASE PRINT) PHONE {

)—______’_’/

ZIP + 4 (U.S. ADDRESSES ONLY. DO NOT USE FOR FOREIGN POSTAL CODES.})

+

visit WWW.USps.com
call 1-800-222-1811

=75

FOR INTERNATIONAL DESTINATIONS, WRITE COUNTRY NAME BELOW.

ENVELOPE

POSTAGE RFNI NDEN
U. SPHPDST AGE
== L83
= nEr 13,014
UNITED STATES AMOUNT
POSTALSERVICE n nn
1007 U

00028994-05

v___---

EXPRESS

s

POSTAGE
MAIL FERS pAID
UNITEDSTATES POSTAL SERVICE®
CORPORATE ACGOUN T
Label 108, December 2006 www.usps.com

USPS packaging products have been
awarded Cradle to Cradle Certification™
for their ecologically-intelligent design.
For more information go to
mbdc.com/usps

e to Craxhe Certia?™ I 6 cartiication mark of MGDC.

Please recycle.

S 1111



