THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

) peETVELY

oo IR
Y

APPEAL FROM HORRY COUNTY o
Court of Common Pleas 50 ot of Appea‘s
Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Court of Appeals No. 2014-001249
Civil Case No. 2012-CP-26-3804

Mark Kelley,......cooiiiiiiii e Respondent.
V.

David Wren and Sun Publishing Company Inc.,
d/b/a The SUn NEeWS, ... ..oviviiiiiiie e Appellants,

INITIAL REPLY BRIEF OF APPELLANTS

Jay Bender

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
Post Office Box 8057

3710 Landmark Dr., Suite 400

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

803.779.3423 (facsimile)

ATTORNEYS FOR APPELLANTS



TABLE OF CONTENTS

TABLE OF AUTHORITIES ........cooiiiiiiiiitieteecre sttt

STANDARD OF REVIEW ....cooiiiiiiiiiiiiiii i

FALSITY ...cccceeneen

ACTUAL MALICE

CONCLUSION ......

.............................................................................................................

............................................................................................................



TABLE OF AUTHORITIES

CASES

Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S., at 499-500,

104 S.CLAt 19581959 ... ui ettt st sttt i e s b be et et nesaeeanes 1,2,8
Connaughton v. Harte-Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6™ Cir. 1988) ............ 1
Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d

TOO4 (1967t s et e et ettt ebe e nn e b s me e eneene 6
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. at 74, 85 S.Ct. at 215 e 2
Gertz [v. Robert Welch, Inc.], 418 U.S., 341,94 S.Ct., at 3007 .....ccovevieveiiiiiiiiii 2,6
Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657,

109 S.Ct. 2678, 105 L.EA.2d 562 (1989)...uecueeereeiereeeeee et sne s 1,2,6
Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 158 S.E.2d 909 (1968) .....cocverrvrreeierienrieeereeierrcerere 3
New York Times Co., 376 U.S. at 285, 84 S.Ct., at 728 (quoting Pennekamp v.
Florida, 328 U.S. 331, 335, 66 S.Ct. 1029, 1031, 90 L.Ed. 1295 (1946) ......coovevvvvrrierernnne 1,6
Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 778, 106 S.Ct. 1558, 1564,
B8O L.EA.2A 783 (1986).....eeiiveieieecieeetieiieiteee ettt ste et tesate s e e svessb e st e ssaesssesssesaeneenbeesaensens 2
Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 69-70, 91 S.Ct. 1811, 1832-1833,
29 L.Ed.2d 296 (1971) (dissenting OPINiON)........ccververreerreerrerieenieniriiiesressessmeessesssesseeneseenee 6
Ross v. Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C. 75,221 S.E.2d 770 (1976) ....c.ccvevvervrevennens 3
| STATUTES

S.C. Code Ann. Section 8-13-1314 (1976)......covviioiiiiieeceeceee et 4
S.C. Code Ann. Section 201-7-80 (1976)...cc..ueieeieeieeeeieeeeeeece et eara e ens 4

it



In reply to respondent’s brief, appellants address three points with respect to which
respondent has misapprehended most noticeably the law or the evidence:

1. Standard of review;

2. Falsity; and,

3. Actual malice.

STANDARD OF REVIEW

Respondent, relying on the Circuit Court decision in Connaughton v. Harte-Hanks
Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6™ Cir. 1988), argues incorrectly that an appellate court
should defer to the jury’s determination on “preliminary, operative, or subsidiary factual
determinations,” and reserve independent review to the “ultimate conclusion of clear and
convincing proof of actual malice.” (Resp. Br. p. 14) While respondent’s position was
supported by the opinion of the Court of Appeals for the Sixth Circuit, this limited standard of
review was rejected emphatically on further review by the United States Supreme Court in
Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 109 S.Ct. 2678, 105 L.Ed.2d
562 (1989). Explaining that a review of the complete factual record is required to make a
determination that constitutional protections for a free press have been satisfied, the Supreme
Court stated:

In determining whether the constitutional standard has been satisfied, the
reviewing court must consider the factual record in full. Although
credibility determinations are reviewed under the clearly-erroneous
standard because the trier of fact has had the “opportunity to observe the
demeanor of the witnesses,” Bose [Corp. v. Consumers Union of U.S.,

Inc.], 466 U.S., at 499-500, 104 S.Ct., at 1958-1959, the reviewing court
must “examine for [itself] the statements in issue and the circumstances
under which they were made to see... whether they are of a character
which the principles of the First Amendment ... protect,”” New York

Times Co., 376 U.S., at 285, 84 S.Ct., at 728 (quoting Pennekamp v.
Florida, 328 U.S. 331, 335, 66 S.Ct. 1029, 1031, 90 L.Ed. 1295 (1946).



Harte-Hanks, supra, 491 U.S. 657, 688, 109 S.Ct. 2678, 2696, 105 L.Ed.2d 562 (1989).

The fact that a jury has reached a conclusion that statements were false “does not,
however, demonstrate that ...[appellants] acted with actual malice.” “Difference of opinion as to
the truth of a matter...does not alone constitute clear and convincing evidence that the defendant
acted with a knowledge of falsity or with a “high degree of awareness of ... probable falsity,
Garrison [v. Louisiana), 379 U.S., at 74, 85 S.Ct., at 215.” Harte-Hanks, supra, 491 U.S. at 681,
109 S.Ct. at 2693.

To fulfill its constitutional obligation with respect to the determination of whether the
evidence in the record “is of the convincing clarity required to strip the utterance of First
Amendment protection,” this court must independently review the record in its entirety. Bose
Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 511 104 S.Ct. 1949, 1965, 80 L.Ed2d 502
(1984).

FALSITY

The Supreme Court of the United States “has affirmed that ‘[tlhe First Amendment
requires that we protect some falsehood in order to protect speech that matters.” Gertz [v. Robert
Welch, Inc.], 418 U.S., 341, 94 S.Ct,, at 3007.” “To provide ‘“’breathing space,’” [citations
omitted] for true speech on matters of public concern, the [United States Supreme]

Court has been willing to insulate even demonstrably false speech from liability....” [emphasis in
opinion] Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 778, 106 S.Ct. 1558, 1564, 89
L.Ed.2d 783 (1986).

Respondent’s claim of falsehood rests on his tortured interpretation of statements in news

reports that respondent’s attendance at a meeting where $84,000 in campaign contributions were

passed to a candidate for governor accused him of a crime, In his Second Amended Complaint



respondent alleges in paragraph 5 that a May 23 news report accused him of delivering the
campaign contribution. (Comp. para. 5, Pl. Ex. 2) The language complained of by respondent
stated:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered about
$84,000 of those contributions to Barrett in June. Those contributions
included a $3,500 cashier’s check from Garden City Partners.

It was not disputed that respondent was in attendance at the meeting where the
contributions were delivered, and the news report stated clearly that “Dean said he delivered

kA4

contributions to Barrett....” Even if there were ambiguity in the parenthetical “along with
chamber lobbyist Mark Kelley” as to who delivered the contribution to Barrett, that ambiguity
was resolved by Dean’s own statement in the same news report that acknowledged he delivered
the contributions. Since Dean, and not respondent, is identified as the one delivering the
contributions, the news report read in its entirety, as it must be under South Carolina law, does
not accuse respondent of a crime. Ross v. Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C. 75, 221 S.E.2d
770 (1976); Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 158 S.E.2d 909 (1968).

Respondent argues in his brief that an editorial published on May 30, 2010 establishes
that the May 23 news report stated that respondent had delivered the contributions to Barrett. (R.
Br. p. 19) The editorial, which the jury found not to be defamatory, and there is no appeal by
respondent from this finding, stated unequivocally that it was Dean, with respondent at his side,
who delivered the contributions to Barrett. (P. Ex. 5) Since the factual assertions in the editorial
are consistent with the May 23 news report, i.e., Dean delivered the contributions in respondent’s
presence, the editorial does not make the previously published news report false.

Respondent argues in his brief that the jury could have found the news reports of May 21

and May 25 false. (R. Br. 21) The May 21 news report has the headline “Dean handed over



envelope of $84,000.” (P. Ex. 1) The report states with respect to respondent, “Mark Kelley, a
lobbyist for the chamber of commerce also attended that meeting, according to Barrett.” There is
no dispute that respondent attended the meeting, and no statement that respondent passed the
contributions. As to potential illegal conduct by respondent at the meeting, the news report,
quoting the General Counsel of the State Ethics Commission, stated that it did not appear that
any laws were violated and respondent’s “Just being in the same room is not a violation [of the
law].”

The May 25 news report (P. Ex. 4) quotes a citizen challenging campaign contributions
with a connection to the chamber of commerce who stated:

“In the past, the chamber has denied any involvement in this scandal, but
now Brad Dean admits he set up the lunch with [chamber] lobbyist Mark
Kelley and he handed Mr. Barrett the envelope full of checks,” said Robert
Kelley, who is not related to the lobbyist.

The news report also stated that Dean had arranged the luncheon at which the
contributions were delivered, and repeated that the Ethics Commission general counsel had said
previously that the donations appear to have been legal. Had respondent delivered the
contributions, he and Barrett both would have been engaging in illegal conduct as it is unlawful
for a lobbyist to make a contribution to a state candidate, and unlawful for the state candidate to
receive a contribution from a lobbyist. S.C. Code Ann. §§2-17-80 and 8-13-1314 (1976).
Inclusion in the news report of the statement of the Ethics Commission attorney that the
contributions appear to have been legal refutes respondent’s contention that the news report
accused him of delivering the contributions to Barrett.

Respondent also argues that he was incorrectly identified as lobbyist for the chamber of

commerce. (R. Br. p. 18) The reporter testified without refutation that he thought the reference to

the chamber of commerce was accurate based on statements by chamber officials describing the



relationship between the Grand Strand Business Alliance for which respondent was a registered
lobbyist and the chamber of commerce. (Tr. p. 447 line 18 to p. 451 line 3) Even if it were
inaccurate to refer to respondent as lobbyist for the chamber of commerce, this inaccuracy does
not accuse respondent of illegally delivering campaign contributions. Each news report states
that in the opinion of the attorney for the Ethics Commission, the contributions were legal.
Interestingly, when the Ethics Commission attorney was called a witness for respondent
at trial, she testified that an email forwarded by respondent to a broad list of recipients, including
four of his witnesses (David DeCenzo, Alan Clemmons, George Hearn, and Nelson Hardwick),
and the chamber president, was an illegal solicitation of campaign contributions by a lobbyist.
(Tr. p. 206 line 25 to p. 207 line 18, P. Ex. 17) The forwarded e-mail bore the headline,
“Gresham Wins SCGOP Straw Poll,” and respondent added an introductory statement, “For all
that have supported and those that still can and want to this is Great News!!!!” According to the
testimony of the Ethics Commission attorney, the illegality of respondent’s action came from
forwarding an e-mail which contained an unequivocal solicitation for campaign contributions,
“Contribute- Whether it’s $10, $50 or $100, whatever you can give today will go a long way.”
(R. Ex 17; Tr. p. 206 line 10 to 208 line 12) While it is clear that appellants in their news reports
never accused respondent of an illegal act, his own witness and his own e-mail, dispatched about
a month before the publication of the first news report complained of, did establish that in the
opinion of the Ethics Commission attorney, respondent had violated the prohibition against the
solicitation of campaign funds by a lobbyist. In contrast to the exhibit and the testimony about
the forwarded e-mail, the news reports, read in their entirety, state clearly that respondent’s
attendance at a luncheon where Dean passed contributions to respondent’s favored candidate,

was lawful.



ACTUAL MALICE
Respondent, as he did with his argument on the scope of appellate review, mistakenly
relies on the opinion of the Court of Appeals for the Sixth Circuit to argue that actual malice is
established by an extreme departure from standards of investigation and reporting ordinarily
adhered to by responsible publishers. (R. Br. p. 29) As the United States Supreme Court
explained in its decision rejecting the professional standards test applied by the Supreme Court
made it clear that the Court of Appeals an incorrect and diminished standard, stating:

Petitioner is plainly correct in recognizing that a public figure plaintiff
must prove more than an extreme departure from professional standards
and that a newspaper’s motive in publishing a story—whether to promote
an opponent’s candidacy or to increase its circulation—cannot provide a
sufficient basis for finding actual malice.

The language in the Court of Appeals’ opinion discussing professional
standards is taken from Justice Harlan’s plurality opinion in Curtis
Publishing Co. v. Butts, supra, at 155, 87 S.Ct., 1991. In that case, Justice
Harlan had opined that the New York Times actual malice standard should
be reserved for cases brought by public officials. The New York Times
decision, in his view, was primarily driven by the repugnance of seditious
libel and a concern that public official libel “lay close” to this universally
renounced, and long-defunct, doctrine. 388 U.S., at 153, 87 S.Ct., at 1990.
In place of the actual malice standard, Justice Harlan suggested that a
public figure need only make “a showing of highly unreasonable conduct
constituting an extreme departure from the standards of investigation and
reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.” Id., at 155, 87
S.Ct., at 1991. This proposed standard, however, was emphatically
rejected by a majority of the Court in favor of the stricter New York Times
actual malice rule. See 388 U.S., at 162, 87 S.Ct., at 1995 (opinion of
Warren, C.J.); id, at 172, 87 S.Ct,, at 2000 (Brennan, J., dissenting).
Moreover, just four years later, Justice Harlan acquiesced in application of
the actual malice standard in public figure cases, see Rosenbloom v.
Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 69-70, 91 S.Ct. 1811, 1832-1833, 29
L.Ed.2d 296 (1971) (dissenting opinion), and by the time of the Court’s
decision in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 94 S.Ct. 2997, 41
L.Ed2d 789 (1974), the Court was apparently unanimously of this view.
Today, there is no question that public figure libel cases are controlled by
the New York Times standard and not by the professional standards rule,

which never commanded a majority of this Court. [Emphasis supplied]




Harte-Hanks, supra, 491 U.S. 657, 665, 109 S.Ct. 2678, 2685, 105 L.Ed.2d 562 (1989).

The “professional standards rule” is not applicable in a libel case brought by a public
figure, and the admission of “expert” testimony on professional standards permitted the jury and
the trial court to evaluate appellants’ fault with a much less rigorous standard than New York
Times actual malice standard. Respondent argues that because the reporter had no information
that respondent had delivered campaign contributions to Barrett, his having published that
accusation amounted to actual malice. (R. Br. p. 25) The fact that the reporter testified that he
had no information to support an allegation that respondent delivered campaign contributions to
Barrett is entirely consistent with what was published in the newspaper—that Dean delivered the
contributions to Barrett at a luncheon attended by Kelley. Asked if he had written that
respondent had delivered a campaign contribution to Barrett or intended to write that respondent
had delivered a contribution to Barrett the reporter responded, “No, I did not.” (Tr. p. 416 lines
12-16) Asked how he would have written a news report that said respondent was involved in the
delivery, the reporter testified he would have written “Dean and Mark Kelley delivered about
$84,000 of those contributions to Barrett in June.” (Tr. p. 428 lines 15-23)

Respondent argues that the reporter’s efforts to ascertain respondent’s role in the delivery
of campaign contributions to Barrett supports two conclusions: 1. The news reports stated that
respondent had delivered campaign contributions, and 2. the reporter knew that the publications
were false or had serious doubt about the accuracy of the reports. (R. Br. pp. 24-25) As
discussed above, the news reports cannot be read consistently with South Carolina law to state
that respondent had delivered campaign contributions to Barrett, and the reporter’s inquiries
about respondent’s knowledge of challenged campaign contribution were consistent with

information he had received that the Barrett campaign believed respondent would have



knowledge of the campaign contributions that were the focus of public challenges and his
reporting. (P. Exs. 6 and 7) What was reported was that Barrett confirmed a luncheon he
attended with Dean and respondent, and confirmed that Dean had delivered the contributions at
the luncheon attended by Barrett and respondent. (Tr. p. 187 lines 4-23) Respondent testified
that he was invited to the luncheon by Dean. (Tr. p. 85 lines 1-24) There was no evidence that
the reporter’s use of “along with” to describe respondent’s presence at the luncheon with Dean
and Barrett was his attempt to state that respondent delivered the campaign contributions to
Barrett. Even if the reporter’s testimony that he would have used “and” to signify that
respondent had a role in the delivery of the contributions to Barrett were not believed, disbelief
of this testimony is not evidence that the reporter either knew what he was writing was false or
that he had serious doubt about the accuracy of his report. Bose, supra. To the contrary, had the
reporter intended to signify that respondent was involved in the delivery of the contributions, he
would not have included in his news reports statements by Dean that he delivered the
contributions or by the Ethics Commission attorney that the contributions appeared legal. There
was no evidence that what was published, as distinguished from what respondent chose to read,
was published with actual malice, much less clear and convincing evidence sufficient to satisfy

the New York Times standard.



CONCLUSION
For the reasons stated in appellants’ brief in chief and herein, the verdict of the trial court

should be reversed.

Respectfully submitted,

Columbia, South Carolina ( %’_\

Jay Bendert \
December 28, 2014 BAKER, RAV L & BENDER, L.L.P.
3710 Landmark Dr., Suite 400
Post Office Box 8057
Columbia, SC 29202
803.799.9091 (telephone)
803.779.3423 (facsimile)
ATTORNEYS FOR APPELLANTS




THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas o L.

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge sC COJ;

Court of Appeals No. 2014-001249
Civil Case No. 2012-CP-26-3804

David Wren and Sun Publishing Company Inc.,

d/b/aThe Sun News,........ooeiiiiiiiiiiiiin e Appellants,
V.
Mark Kelley,.....ouoiniiiiiii e Respondents.
CERTIFICATE OF SERVICE

I, Teresa K. Todd, Legal Assistant to Jay Bender, an employee of Baker, Ravenel &
Bender, L.L.P., hereby certify that I have, on the date indicated below, served counsel below
with Appellant’s Initial Reply Brief, by mailing a copy of same via United States Mail, postage
pre-paid and return address clearly indicated on said envelope, to counsel at the following

address:



James P. Stevens, Jr.
Natalie S. Stevens-Graziani
Stevens Law Firm, P.C.
P.O. Drawer 127
Loris, SC 29569-0127

Teresa K. Todd

December 29, 2014



