THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In the Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY

RECEEVE ;i} Court of Common Pleas
FEB 05 2016 ' Larry B. Hyman, Circuit Court Judge
SC Court of Appeals
Case No. 2012-CP-26-3804
Court of Appeals No. 2014-01249
MaArK KLY .. Respondent,
V.
David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........c.ccccceveenen. Appellants.

MEMORANDUM IN SUPPORT OF APPELLANTS’
PETITION FOR REHEARING




TABLE OF AUTHORITIES

ARGUMENT
1.

('S

TABLE OF CONTENTS

THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT
THERE WAS SUFFICIENT EVIDENCE THAT APPELLANTS
(“DEFENDANTS” OR INDIVIDUALLY “SUN NEWS” OR
“DAVID  WREN”) PUBLISHED A FALSE AND
DEFAMATORY STATEMENT CONCERNING RESPONDENT
(“PLAINTIFF” OR “MARK KELLEY”) AND IN FAILING TO
CONSIDER “ALL PARTS OF THE PUBLICATIONS” AT
ISSUE IN THEIR FULL CONTEXT. (APPELLANTS’

PETITION FOR REHEARING, POINT 1)..ccccoiiiiiiiiiiiieccie

THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THERE
WAS SUFFICIENT EVIDENCE OF CONSTITUTIONAL
ACTUAL MALICE ON THE PART OF DEFENDANTS BY (1)
IMPROPERLY SUBSTITUTING AN OBJECTIVE STANDARD
— RECKLESS DISREGARD OF “THE LIKELIHOOD THE
ARTICLES COULD BE INTERPRETED TO ACCUSE KELLEY
OF DELIVERING THE CONTRIBUTIONS” - FOR THE
REQUIRED SUBJECTIVE STANDARD OF “A HIGH DEGREE
OF AWARENESS OF PROBABLE FALSITY,” AND (2)
IMPROPERLY ALLOWING AN “IMPRECISE” STATEMENT,
READ OUTSIDE OF ITS FULL CONTEXT, TO SUPPORT A
FINDING OF CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE OF
ACTUAL MALICE. (APPELLANTS’ PETITION FOR

REHEARING, POINT 2) ..cccoiiiiiiiiiiiiiiiiiiii e,

THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT THE
TESTIMONY OF PLAINTIFF’'S EXPERT WITNESS DR.
WILLIAM E. LEE WAS PROPERLY ADMITTED TO
SUPPORT PLAINTIFF’S CLAIM OF ACTUAL MALICE (1)
REGARDING DEFENDANTS® FAILURE TO CONFORM
WITH JOURNALISTIC STANDARDS, AND (2) REGARDING
DEFENDANTS® ACTUAL SUBJECTIVE STATE OF MIND
ABOUT THE FALSITY OF THE STATEMENTS PUBLISHED.

(APPELLANTS’ PETITION FOR REHEARING, POINT 3).............



THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT THE
TRIAL COURT ACTED WITHIN ITS DISCRETION IN
DENYING DEFENDANTS’ MOTION FOR A NEW TRIAL
ABSOLUTE AS TO THE ISSUES OF COMPENSATORY AND
PUNITIVE DAMAGES BECAUSE PLAINTIFF’S EVIDENCE
WAS INSUFFICIENT TO SUPPORT THE AMOUNTS OF
COMPENSATORY AND PUNITIVE DAMAGES AWARDED
WHICH WERE GROSSLY EXCESSIVE AND SO
DISPROPORTIONATE THAT THE JURY CLEARLY BASED
THEM ON CONSIDERATIONS NOT FOUNDED ON THE
EVIDENCE. (APPELLANTS’ PETITION FOR REHEARING,
130) 1A OSSO

THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT THE
PUNITIVE DAMAGES AWARD DID NOT VIOLATE THE
FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND
FOURTEENTH AMENDMENTS TO THE UNITED STATES
CONSTITUTION AND IN DENYING DEFENDANTS A NEW
TRIAL ON THAT GROUND. (APPELLANTS’ PETITION FOR
REHEARING, POINT 5) c.oooiiiiiie e,

CONCLUSTON ...ttt e
CERTIFICATE OF SERVICE .....oociiiiiiiiiiiiiiiiiiiicic e

11



TABLE OF AUTHORITIES

CASES

Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc.,
466 U.S. 485,104 S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 502 (1984)............... 11, 12,13, 14, 16

Botchie v. O’Dowd,
315 S.C. 126,432 SIE2d 458 (1993) woveeeieeee e 8

Brueggemeyer v. Am. Broad. Cos., Inc.,
684 F. Supp. 452, 465 (N.D. Tex. 1988) ..oocieiieiiiieiceieeecee 19,22, 23

Edwards v. South Carolina,
372 U.S.229, 83 S. Ct. 680,9 L. Ed. 2d 697 (1963) ...cvveviieiiiieiiieieeeeeee 2

Flder v. Gaffney Ledger,
341 S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000) ....cccevoeeieiireniriiieieeeniecns 8,9,10, 16,17

Freedom Newspapers v. Cantu,
168 S.W.3d 847 (TeX. 2005)...cuiiieiiiiiinet et 21

Garrison v. Louisiana,
379 U.S. 64, 85S. Ct. 209, 13 L. Ed. 2d 125 (1964).....coviieiiiiiiiiiicicen, 9,11

Geriz v. Robert Welch, Inc.,
418 U.S. 323,94 S.Ct.2997,41 L. Ed. 2d 78 (1974) ..cvvviviiieiieeiieeee 14,24

Graves v. CAS Med. Sys., Inc.,
401 S.C. 63, 735 S.E.2d 650 (2012) 1ovviiiieeeeeieee et 20

Hansson v. Scalise Builders of S.C.,
374 S.C. 352, 650 S.E.2d 68 (2007) ..eeveniiiiiiirieieicieei e 2

Harris v. Quadracci,
856 F. Supp. 513, (E.D. Wis. 1994), aff’d, 48 F.3d 247 (7" Cir. 1995) wovvveeene 21

Harte-Hanks Commc 'ns, Inc. v. Connaughton,
491 U.S. 657,109 S. Ct. 2678, 105 L. Ed. 2d 562 (1989)...ccevvviiiiiiiiiiiiinnnn 17

Herbert v. Lando,
441 U.S. 153,99 S. Ct. 1635,60 L. Ed. 2d 115 (1979) cerveiiiiiiiiiic 14

Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, Inc.,
332 S.C. 502, 506 S.E.2d 497 (1998) .eeeiiiiiiieieeeeeeeet e 1

Jones v. Garner,
250 S.C. 479, 158 S.E.2d 909 (1968) ...cneeiuiiieieciiiiiiiecieiteeeei e 3

1ii



Lohrenz v. Donnelly, ‘

223 F. Supp. 2d 25 (D.D.C. 2002) ..cviiieie oo, 20
Peeler v. Spartan Radiocasting, Inc.,

324 S.C. 261,478 S.E.2d 282 (1986) ..cvvieeeeieeeeeeeeeeeee e, 8
Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps,

475U.S. 767,106 S. Ct. 1558, 89 L. Ed. 2d 783 (1986).....oeecvvecirieiiiciicreee. 1
New York Times Co. v. Sullivan,

376 U.S. 254,84 S. Ct. 710, 11 L. Ed. 2d 686 (1964).......ccocvvevrenn.ne. 1,2,7,8, 14,
.......................................................................................................................... 15,16, 17, 25

Ross v. Columbia Newspapers, Inc.,
266 S.C. 75,221 SEE2d 770 (J976) cceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee et 3

Sanders v. Prince,
304 S.C. 236,403 SLE.2d 640 (1990) ....ccviiiiiiiiieeeeceee e 24

Small v. Springs Industries, Inc.,
292 S.C. 481,357 S.E2d 452 (1987) ..oeeueeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee e 24

St. Amant v. Thompson,
390 U.S. 727,88 S. Ct. 1323,20 L. Ed. 2d 262 (1968)....ccvvevriiieerice 9,10, 16

State v. Kromah,
401 S.C. 340, 737 S.E.2d 490 (2013). .oiooriiiieeieeee e 18

State v. White,
382 S.C. 265,676 S.E.2d 684 (2009) ....eevviiieiiieieeece e 20,22

Tavoulareas v. Piro,
817 F.2d 762 (D.C. Cir. 1987), cert. denied, 484 U.S. 870,
108 S. Ct. 200, 98 L. Ed. 2d 151 (1987) ceeveeieiieieceeeeeeceicecceec e 1,6

Tilton v. Capital Cities/ABC, Inc.,
938 F. Supp. 751 (N.D. Okla. 1995) ....ccooiiiiieiiiiiniiiiiiiec e 18,22

Wang v. Tang,
260 S.W.3d 149 (Tex. App. 2008) ...coviiiiiiiiiiiiiii e 21,22

Watson v. Ford Motor Co.,
389 S.C. 434, 699 SE.2d 169 (2010) ..coiveeiiiiiiiiiiiieeeceiecee e 21,22

World Boxing Council v. Cosell,
715 F. Supp. 1259 (S.DN.Y. 1989 19

iv



RULES

Rule 240, SCACR ... ettt ens e 1
Rule 403, SCRE ..ot 16, 18, 19
Rule 702, SCRE ........ooii e 19, 20, 22,23
OTHER AUTHORITIES

33 Am. Jur. Libel and SIander § 87 ......c..ocveioiiiieiieieiieeie et 3
50 Am. Jur. 2d Libel and Slander § 124 (1995) ..oivomivieeii e 3
50 Am. Jur. 2d Libel & Slander § 119 (1995) ..oovioiioiriiiiiic 1



Pursuant to Rule 240, SCACR, Appellants submit this Memorandum in Support
of Appellants’ Petition for Rehearing of the appeal in the above-entitled cause.

ARGUMENT

1. THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT
THERE  WAS SUFFICIENT EVIDENCE  THAT
APPELLANTS (“DEFENDANTS” OR INDIVIDUALLY
“SUN NEWS” OR “DAVID WREN”) PUBLISHED A FALSE
AND DEFAMATORY STATEMENT CONCERNING
RESPONDENT (“PLAINTIFF” OR “MARK KELLEY?”)
AND FAILING TO CONSIDER “ALL PARTS OF THE
PUBLICATIONS” AT ISSUE IN THEIR FULL CONTEXT.
(APPELLANTS’ PETITION FOR REHEARING, POINT 1)

The First Amendment requires that a public figure libel plaintiff such as Mark
Kelley prove the publication of a false statement by defendant. Philadelphia Newspapers,
Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 768-69, 106 S. Ct. 1558, 1559, 89 L. Ed. 2d 783 (1986);
Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, Inc., 332 S.C. 502, 531, 506 S.E.2d 497, 513
(1998) (Holtzscheiter II) (Toal, J., concurring). Further, it is for the court to determine as
a matter of law if the communication is reasonably capable of conveying a defamatory
meaning. Holtzscheiter I1, 332 S.C. at 520, 506 S.E.2d at 507 (citing 50 Am. Jur. 2d Libel
& Slander § 119 (1995)); Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 779 (D.C. Cir. 1987), cert.
denied, 484 U.S. 870, 108 S. Ct. 200, 98 L. Ed. 2d 151 (1987) (after considering both the
allegedly defamatory “words themselves and the entire context in which the statement”
occurred, the Second Circuit affirmed the district court's grant of judgment
notwithstanding the verdict, reversing the jury's finding of falsity).

Thus, to protect the “uninhibited, robust and wide-open” debate on public issues

guaranteed by the First Amendment,' a court's threshold task in its gatekeeper role is to

'New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 270, 84 S. Ct. 710, 721, 11 L. Ed. 2d 686 (1964).



determine if a statement alleged to be libelous is capable of a false and defamatory
meaning. In a defamation case involving a public figure plaintiff, appellate courts “must
'make an independent examination of the whole record,' so as to assure [themselves] that
the judgment does not constitute a forbidden intrusion on the field éf free expression. ”
New York Times Co., 376 U.S. at 285, 84 S. Ct. at 729 (quoting Edwards v. South
Carolina, 372 U.S. 229, 235, 83 S. Ct. 680, 683, 9 L. Ed. 2d 697 (1963)).2

The Court of Appeals, in the portion of its opinion addressing the issue of falsity,
erroneously focused on a single statement from a single news article — one sentence in the
May 23, 2010 article which stated:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley,

delivered about $84,000 of those contributions to Barrett
in June.

By failing to consider that statement in the full context of the May 23, 2010 news article
and the related articles at issue in this case,’ the Court of Appeals erred in affirming the
trial court’s denial of Appellants’ Motion for Directed Verdict and Motion for Judgment
Notwithstanding the Verdict.

It is well established that “the intent and meaning of an alleged defamatory
statement must be gathered not only from the words singled out as libelous, but from the
context; all of the parts of the publication must be considered in order to ascertain the true

meaning, and words are not to be given a meaning other than that which the context

2 In an analogous context, the Supreme Court of South Carolina noted the court’s “significant gatekeeping
role” in addressing a defendant’s summary judgment motion in intentional infliction of emotional distress
cases. Hansson v. Scalise Builders of S.C., 374 S.C. 352, 358, 650 S.E.2d 68, 72 (2007)

5 The May 21, May 23 and May 25, 2010 news articles were considered together by the jury in making its
determination of liability for defamation and must be considered together when analyzing the context of the
statements at issue. (R. p. 588).



would show them to have.” Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 485, 158 S.E.2d 909, 912
(1968) (citing 33 Am. Jur. Libel and Slander § 87). That bedrock principle remains
unchanged:

[TThe court must look at the entire communication and not

examine sentences or portions or with an eye constrained to
the objectionable feature alone.

50 Am. Jur. 2d Libel and Slander § 124 (1995).

The Supreme Court of South Carolina has strictly applied this principle to reject
non-meritorious libel claims. In Ross v. Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C. 75, 221
S.E.2d 770 (1976), the Supreme Court affirmed a directed verdict for a newspaper
defendant in a libel case despite the publication of an untrue headline stating that
plaintiff’s wife — who had been shot by plaintiff — had died from the shooting. Plaintiff
contended that the inaccurate headline falsely accused him of killing his wife. Id. at 77,
221 S.E.2d at 771. The Supreme Court, however, held as a matter of law that a later
sentence in the article — noting the plaintiff’s wife was “in serious condition this morning
in the intensive care unit” — rendered the untrue headline “innocuous.” /Id. at 81, 221
S.E.2d at 773.

Appellants respectfully submit .that the Court of Appeals, in conducting its de
novo review on the issue of falsity, improperly viewed the publications “with an eye
constrained to” -the single sentence cited above from the May 23, 2010 article,
discounting or ignoring altogether the full context of the newspaper's reporting which
made it demonstrably clear that it was not accusing Mark Kelley of delivering the
campaign contributions and thereby committing a crime under South Carolina law.

As the Court of Appeals noted in its opinion, Mark Kelley introduced into

evidence three news articles authored by defendant news reporter David Wren and a



single editorial. A review of those publications “in context” and considering “all parts
of” those publications, demonstrates that the single sentence the Court focused on in
addressing the issue of falsity was “rendered innocuous™ by other specific statements in
those articles. In other words, the additional language in the news reports neutralized the
sting of any imprecision or negative connotation in that sentence. For example:

o The May 21. 2010 Article (R. p. 638) (emphasis added):

. This article was published under the headline “Dean handed over
envelope of $84,000.”

. That headline by itself makes clear that it was Dean — not Mark
Kelley — who delivered the envelope of campaign contributions to
gubernatorial candidate Gresham Barrett.

) The first sentence of this article states: “Brad Dean arranged a
meeting last year with gubernatorial candidate Gresham Barrett in
which he gave Barrett an envelope of cashier’s checks from
local corporations linked to a former chamber board chairman,
Dean and Barrett confirmed Thursday.” '

. The article states: “There is no indication that Dean, president of
the Myrtle Beach Area Chamber of Commerce, did anything
illegal by delivering about $84,000 in campaign contributions
to Barrett.” Again, this portion of the article makes clear that it
was Dean, not someone else, and not Mark Kelley, who delivered
the campaign contributions.

J The fourth paragraph of the article states: “Dean said he delivered
some of those checks to Barrett because he knew. the politician
would be in town for an unrelated fundraiser.” Again, the article
makes clear it was Dean, not someone else, and not Mark Kelley,
who delivered the checks.

. The article later notes: “Mark Kelley, a lobbyist for the Chamber
of Commerce, also attended that meeting, according to Barrett.”
There is clearly no suggestion in this statement that it was Mark
Kelley who delivered the checks.

. The article further notes: “There are strict rules that forbid
lobbyists from facilitating campaign donations for statewide
candidates; however, a spokesman for the S.C. Ethics Commission
says it does not appear any laws were violated in this case.” Thus



the May 21, 2010 article makes clear that even the South Carolina
Ethics Commission did not understand or contend that Kelley had
himself “delivered” any campaign contributions, since such a
delivery would have been a clear violation of state law.

The May 23. 2010 Article (R. p. 639):

On May 23, 2010, the newspaper published an article which
focused on the sources of campaign contributions made to various
candidates and political action committees.. The sole mention of
Mark Kelley is in the sentence on which this Court focused in its
opinion: “Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley,
delivered about $84,000 of those contributions to Barrett in June.”

Kelley is mentioned in only this one paragraph of the article’s 37
paragraphs.

In a later paragraph the article states: “Last week, Dean said he
delivered contributions to Barrett and state Sen. Ray Cleary, R-
Murrells Inlet.” (emphasis added.)

There is no suggestion in the entire article that the newspaper
intended that readers understand that Mark Kelley in fact delivered
the contributions to Barrett.

If the newspaper had, in fact, intended to state that Mark Kelley
had delivered the checks — in violation of state law — that statement
would have been headline news, not buried in the article's
fourteenth paragraph.

The May 25, 2010 Article (R. p. 641):

This 33-paragraph article focused on (1) a demand by a group of
Myrtle Beach business owners that certain political candidates
return campaign contributions they received from companies with
ties to the Myrtle Beach Area Chamber of Commerce and (2)
questions raised by the group about the source of the campaign
funds.

Mark Kelley is mentioned in only one paragraph of this article.
Robert Kelley, the president of the business owners group
questioning the sources of the donations, said Brad Dean had
“changed his story about the chamber's involvement in the
campaign donations.” Then Robert Kelley said, “In the past, the
chamber has denied any involvement in the scandal, but now Brad
Dean admits he set up the lunch with [chamber] lobbyist Mark
Kelley and he handed Mr. Barrett the envelope full of checks.”



. Only a strained and not contextual reading of this sentence would
lead to a conclusion that the speaker Robert Kelley was stating that
Mark Kelley “handed Mr. Barrett the envelope.” Mark Kelley is
mentioned nowhere else in the article, and there is nothing else in
this article to suggest that a reader was intended to take from that
single paragraph that Mark Kelley had himself handed Barrett the
envelope with campaign contributions. The Ethics Commission
attorney Hazlewood is, in fact, quoted in this article as saying the
contributions appear to have been legal. (R. p. 641) Delivery by
Plaintiff would, of course, have made the contributions illegal.

. The May 30, 2010 Editorial (R. pp. 642-43):

J This editorial explicitly stated: “As we now know based on David
Wren's reporting, it was Myrtle Beach Area Chamber of
Commerce President Brad Dean who personally handed the
$84,000 in checks to Barrett, with lobbyist Mark Kelley sitting
by his side.” (Emphasis added.)

o The May 21 news articles had also made it clear that Kelley,
though present, had not delivered the checks: “...a spokeswoman
for the S.C. Ethics Commission said it does not appear any laws
were violated in this case. ‘Just being in the same room is not a
violation, it happens all the time,” said Cathy Hazlewood, the
commission’s general counsel.” (R. p. 638).

. The jury found that the May 30, 2010 editorial did not contain a
false and defamatory statement about Mark Kelley. (R. p. 13).

The Second Circuit’s decision in Tavoulareas offers this Court specific guidance
on the constitutionally mandated review of defamatory meaning and evidence of falsity in
a public figure libel case. On November 30, 1979, The Washington Post published a
headline and statement that William Tavoulareas, then president of Mobil Corporation,
had “set up his son ... as a partner in a London-based shipping management firm that has
since done millions of dollars in business operating Mobil-owned ships under exclusive,
no-bid contracts.” 817 F.2d at 769. William Tavoulareas brought a libel action against
the newspaper, and a jury found the statement to be false and defamatory and awarded

him $250,000 in compensatory damages and $1.8 million in punitive damages. /d. at 771.



The district court entered judgment notwithstanding the verdict. /d. The Second Circuit
affirmed the district court’s order. /d. at 798.

The Second Circuit noted that “in reviewing a defamation verdict, courts must
exercise particularly careful review,” citing the Supreme Court’s mandate in New York
Times Co. that courts reviewing such verdicts must conduct an “independent examination
of the whole record” in order to assure “that the judgment does not constitute a forbidden
intrusion on the field of free expression.” Id. at 776. The Second Circuit acknowledged
that “in determining what defamatory meaning the article is capable of bearing, we
perform the quintessential function of the court in defamation actions . . . .” Id. at 777.

The Second Circuit then analyzed the article at length, considering “both the
words themselves and the entire context in which the statement occurs.” Id. at 779. The
majority opinion firmly rejected the plaintiff's (and the dissent’s) characterization of the
article’s meaning — that the “set up” language meant that the entire relationship between
Mobil and the other business entities was a “nepotistic act.” /d. at 780. As the court
noted: “Nothing in law or common sense supports saddling a libel defendant with civil
liability for a defamatory implication nowhere to be found in the published article itself.”
Id. After rejecting the defamatory implications urged by plaintiff, the Second Circuit also
held that no reasonable jury could find that the “set up” allegation was false. /d. at 786.

For these reasons, Appellants respectfully submit that the Court of Appeals, in
performing “the quintessential function of the court in defamation actions” brought by
public officials, erred by failing to consider “all parts of” the publications at issue, in their
full context, when addressing whether Defendants published a statement concerning

Plaintiff which was false and defamatory. Appellants respectfully urge the Court of



Appeals to reconsider its opinion, review the key statement the Court focused on in its
opinion in the full context of the newspaper’s publications, and reverse the trial court’s
denial of Defendants’ Motions for Directed Verdict and for Judgment Notwithstanding

the Verdict.

2. THE COURT OF APPEALS ERRED IN FINDING THERE
WAS SUFFICIENT EVIDENCE OF CONSTITUTIONAL
ACTUAL MALICE ON THE PART OF DEFENDANTS BY
(1) IMPROPERLY SUBSTITUTING AN OBJECTIVE
STANDARD - RECKLESS DISREGARD OF “THE
LIKELIHOOD THE ARTICLES COULD BE
INTERPRETED TO ACCUSE KELLEY OF DELIVERING
THE CONTRIBUTIONS” - FOR THE REQUIRED
SUBJECTIVE STANDARD OF “A HIGH DEGREE OF
AWARENESS OF PROBABLE FALSITY,” AND (2)
IMPROPERLY ALLOWING AN “IMPRECISE”
STATEMENT, READ OUTSIDE OF ITS FULL CONTEXT,
TO SUPPORT A FINDING OF CLEAR AND CONVINCING
EVIDENCE OF ACTUAL MALICE. (APPELLANTS’
PETITION FOR REHEARING, POINT 2)

A. The Court of Appeals Erred by Substituting an Objective
Standard for the Required Subjective Standard in
Addressing the Issue of Actual Malice.

Both the United States Supreme Court in New York Times Co. and the Supreme
Court of South Carolina in Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000)
have clearly described what a plaintiff must demonstrate to satisfy the actual malice

requirement:

Actual malice is a subjective standard testing the publisher’s good
faith belief in the truth of his or her statements. Peeler v. Spartan
Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261, 478 S.E.2d 282 (1986). The
constitutional actual malice standard requires a public official to
prove by clear and convincing evidence that the defamatory
falsehood was made with the knowledge of its falsity or with
reckless disregard for its truth. New York Times Co., 376 U.S. at
280-81, 84 S. Ct. at 726; Botchie v. O’Dowd, 315 S.C. 126, 432
S.E.2d 458 (1993). A ‘reckless disregard’ for the truth, however,



requires more than a departure from reasonably prudent conduct. .
“There must be sufficient evidence to permit the conclusion that
the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth
of his publication.” St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88
S. Ct. 1323, 1325, 20 L. Ed. 2d 262 (1968) (emphasis supplied [by
court]). There must be evidence the defendant had a ‘high degree
of awareness of . . . probable falsity.” Garrison v. Louisiana, 379
U.S. 64, 74, 85 S. Ct. 209, 216, 13 L. Ed. 2d 125 (1964) (emphasis
supplied [by court]).

Elder, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902. Whether the evidence is sufficient to support a

finding of actual malice is a question of law. /d. at 113, 533 S.E.2d at 901-02.

The Court of Appeals, in applying the constitutional actual malice standard, erred
in substituting an objective standard for the constitutionally mandated subjective
standard. In analyzing the record regarding the issue of “reckless disregard,” the Court of
Appeals did not determine whether reporter David Wren “had a high degree of awareness
of probable falsity” or “in fact entertained serious doubt as to the truth” of the statements
at issue. Instead, the Court of Appeals asked whether Wren “recklessly disregarded the
likelihood the articles could be interpreted to accuse Kelley of delivering the
contributions.” In other words, the Court of Appeals considered whether Wren — acting
as a reasonable person — should have understood that a reader might interpret the words
“along with” to mean “and” (instead of “accompanied by”). That test — clearly a
negligence standard — is an objecti\}e test and dilutes beyond recognition the test the First
Amendment requires to be used in determining whether a defendant has published a
statement with knowing falsity or reckless disregard of the truth. See Garrison, 379 U.S.
at 79, 85 S. Ct. at 218 (reversing conviction for criminal libel; holding that the fact that an

exercise of ordinary care would have revealed the falsity of the published statement is

insufficient to establish reckless disregard for the truth).



It is well established that reckless disregard for the truth “is not measured by
whether a reasonably prudent man would have published, or would have investigated
before publishing.” St. Amant, 390 U.S. at 731, 88‘S. Ct. at 1325; Elder, 341 S.C. at 114,
533 S.E.2d at 902. By allowing the determination of actual malice to turn on whether
David Wren should have known the statement at issue “could be interpreted” to accuse
Mark Kelley of delivering_ the contributions, the Court of Appeals substituted an
impermissible objective standard for the required subjective standard.

In support of its affirmance on the issue of actual malice, the Court of Appeals
relied heavily on Wren’s emails with various sources as evidence of whether he
“recklessly disregarded the likelihood the articles could be interpreted to accuse Kelley of
delivering the contributions.” This reliance demonstrates exactly why the Court of
Appeals erred in using this objective test. A review of the quotes from the emails
referenced in the opinion demonstrates no evidence that Wren had “serious doubts™ as to
the truth of, or “a high degree of awareness of probable falsity” of, any statements in the
publications relating to Plaintiff’s attendance at a luncheon where $84,000 in campaign
contributions was passed to a gubernatorial candidate. Rather than showing serious
doubts on Wren’s part, the emails reveal a reporter asking probing questions, exploring
possibilities, and testing theories, thereby trying to get those who may have information
to provide facts and background. That is, he was doing his job as a professional reporter.

For these reasons, the Court of Appeals erred by misapplying the constitutional
“reckless disregard” standafd to find that Defendants published a statement they knew or
should have known would have been interpreted by readers to mean something

dramatically different from what the reporter intended to say. This finding does not

10



satisfy the subjective high degree of awareness of probable falsity standard required by
the First Amendment.

For these reasons, Appellants respectfully urge this Court to reconsider its
opinion, apply the required subjective constitutional actual malice standard, and reverse
the trial court’s denial of Defendants’ Motions for Directed Verdict and for Judgment
Notwithstanding the Verdict.

B. The Court of Appeals Erred by Allowing an Imprecise
Statement. Read Outside of Its Full Context, to Support a

Finding of Clear and Convincing Evidence of Actual
Malice.

Appellants respectfully submit that there can be no finding on this record that
reporter Da;fid Wren both (1) understood the statement at issue to have a false and
defamatory meaning, and (2) published it with a “high degree of awareness of [its]
probable falsity.” See Garrison, 379 U.S. at 74, 85 S. Ct. at 216. Wren arguably used
imprecise language which, read in the full context of the May 23 article, and in the
context of all the articles at issue, nonetheless did not appear to him and others to convey
a false and defamatory meaning. (R. p. 95 lines 5 through 10; p. 118 lines 17 to 24; p. 146
lines 20 to 24; p. 171 lines 23 to 25; p. 197 lines 8 to 12). While one may argue that a
person taking ordinary care would have used different phrasing, that objective analysis is
not the First Amendment test required when the speech at issue involves a public figure,
especially one engaged in core political activity.

A similar misapplication of the actual malice standard was expressly rejected by
the U.S. Supreme Court in Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485,
104 S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 502 (1984). In affirming the First Circuit Court of

Appeals’ reversal of the district court’s finding of constitutional actual malice, the

11



Supreme Court emphasized the critically important responsibility courts bear in public

figure libel cases:
The question whether the evidence in the record in a defamation
case 1s of the convincing clarity required to strip the utterance of
First Amendment protection is not merely a question for the trier
of fact. Judges, as expositors of the Constitution, must
independently decide whether the evidence in the record is
sufficient to cross the constitutional threshold that bars the entry of

any judgment that is not supported by clear and convincing
evidence of ‘actual malice.’

Id. at 511,104 S. Ct. at 1965.

In Bose, defendant had published a review of plaintiff’s audio speakers which
stated that instruments heard through the Bose sound system tended 'to wander “about the
room.” Id. at 493-94, 104 S. Ct. at 1956. Plaintiff sued, claiming that statement was false
and harmful to its business reputation.

Defendant’s engineer, who wrote the report on which the article at issue was
based, testified at trial that he had believed the sound in fact moved back and forth along
the wall between the speakers, but that he thought that was the same as moving “about
the room.” In short, at the time the article was published, the engineer believed the
“about the room” statement meant the same as “along the wall.” The district court, acting
as the finder of fact, found that an “average reader” would interpret the phrase “about the

room” according to its “plain ordinary meaning” and rejected the engineer’s testimony

that the magazine’s phrasing meant the sound moved laterally between the speakers. /d.

at 496, 104 S. Ct. at 1957.

12



The trial court ruled that the engineer’s testimony as to his intended meaning was
not credible, based upon his testimony and his demeanor at trial.* Id. at 497, 104 S. Ct. at
1957-58. The district court then concluded that the “about the room” statement was false
and that plaintiff had proved by clear and convincing evidence that it was published with
knowing falsity or with a high degree of awareness of its probable falsity.

The Court of Appeals, applying a de novo review and “independently examining
the record to ensure that the district court ha[d] applied properly the governing
constitutional law and that the plaintiff has indeed satisfied its burden of proof,” reversed
the trial court’s finding of constitutional actual malice. Id. at 492, 104 S. Ct. at 1955. The
Court of Appeals stated:

[We] are unable to find clear and convincing evidence that CU
published the statement that individual instruments tended to
wander about the room with knowledge that it was false or with
reckless disregard that it was false or not. The evidence presented
merely shows that the words in the article may not have described
precisely what the two panelists heard during the listening test.
CU was guilty of using imprecise language in the article —
perhaps resulting from an attempt to produce a readable

article for its mass audience. Certainly this does not support
an inference of actual malice. [citation omitted.]

Id. (emphasis added).

The Supreme Court, in affirming the Court of Appeals’ reversal of the district
court’s finding of constitutional actual malice, acknowledged that the trial court had
taken the engineer at his word and believed that the engineer knew that the meaning of
the language that he employed did not accurately reflect what he had actually heard and

that, therefore, he must have known the statement was inaccurate at the time he wrote it.

““Seligson [the engineer] is an intelligent person whose knowledge of the English language cannot be
questioned. It is simply impossible for the Court to believe that he interprets a commonplace word such as
‘about’ to mean anything other than its plain ordinary meaning.” Id. at 497, 104 S. Ct. at 1957-58.



Id. at 512, 104 S. Ct. at 1965-66. The Supreme Court, upon its de novo review of the
record, then found:

The choice of such language, though reflecting a misconception,
does not place the speech beyond the outer limits of the First
Amendment’s broad protective umbrella. Under the District
Court’s analysis, any individual using a malapropism might be
liable, simply because an intelligent speaker would have to know
that the term was inaccurate in context, even though he did not
realize his folly at the time.

Id. at 513,104 S. Ct. at 1966.
The Supreme Court concluded:

The statement in this case represents the sort of inaccuracy that is
commonplace in the forum of robust debate to which the New York
Times rule applies. 401 U.S. at 292. ‘Realistically,...some error is
inevitable; and the difficulties of separating fact from fiction
convinced the Court in New York Times, Butts, Gertz, and similar
cases to limit liability to instances where some degree of
culpability is present in order to eliminate the risk of undue self-
censorship and the suppression of truthful material.” Herbert v.
Lando, 441 U.S. 153, 171-72 (1979). [Erroneous] statement is
inevitable in free debate and . . . must be protected if the freedoms
of expression are to have the ‘breathing space’ that they ‘need . . .
to survive.” New York Times Co., 376 U.S. at 271-272 (citation
omitted).

Id. The Supreme Court then affirmed the Court of Appeals’ reversal of the trial court’s
determination — as the finder of fact — that defendant had published the statement with
actual malice.

As in Bose, this record does not support a finding by clear and convincing
evidence that reporter David Wren both understood the statement at issue to have a false
and defamatory meaning and published it with a high degree of awareness of its probable
falsity. At most, it was the sort of “imprecise language” and “inaccuracy that is
commonplace in the forum of robust debate” that the First Circuit and the Supreme Court

- found insufficient to support a finding of constitutional actual malice.

14



The Supreme Court's analysis and conclusion offer firm guidance to the Court of
Appeals on this critical issue of constitutional actual malice. The articles at issue arose
from a local controversy involving fundamental political questions. Local business
owners challenged the source of certain campaign contributions to various political
candidates and questioned possible contributions from the Myrtle Beach Area Chamber
of Commerce to a gubernatorial candidate. Reporter David Wren and his newspaper
reported on this controversy. The three news articles and related headlines at issue in this
case all focus on that larger controversy, not on the issue whether Mark Kelley's hands
touched the envelope containing $84,000 in checks chamber president Brad Dean
delivered to the gubernatorial candidate.

These newspaper articles addressed a controversy of critical political importance
and public concern — whether campaign money flowed from business interests to elected
officials whose political actions may have in turn benefitted those business interests.
Plaintiff Mark Kelley, a former state legislator and then legislative lobbyist, was, without
dispute, present at the meeting where the envelope changed hands, and the newspaper
correctly reported these facts. To permit the single “imprecise” statement this Court has
focused on — when read in the full context of the numerous statements more precisely
describing this transfer of political funds by Dean and not by Kelley — to support a
finding of clear and convincing evidence of constitutional actual malice and a $650,000
libel verdict against these Defendants would encourage just the type of self-censorship
New York Times Co. and its progeny warned against.

This verdict, on these facts, sends a clear message to those charged with reporting

about issues of public concern vital to a well-functioning democracy: use one imprecise

15



phrase in an otherwise carefully written news report about an ongoing political dispute,
and you may be faced with an onerous libel verdict in favor of a public figure referenced
in the publication. This will send a clarion signal to news organizations to “‘steer far
wider of the unlawful zone’” in reporting on important issues of public and political
concern. New York Times Co., 376 U.S. at 279, 84 S. Ct. at 725 [citations omitted].

As the Supreme Court wisely cautioned: “Whatever is added to the field of libel is
taken from the field of free debate.” Id. at 272, 84 S. Ct. at 722 (citations omitted). Will
we be a sound democratic society if news organizations decide they must avoid reporting
about this type of controversy involving political candidates, lobbyists and business
interests for fear of a large libel verdict arising from an inadvertent imprecise phrase? In
New York Times Co. and in its progeny, including Bose, the Supreme Court answered this
question with a resounding “No.”

For all of these reasons, Appellants respectfully submit that the Court of Appeals,
in conducting its de novo review of the trial court record, erred in its application of the
“actual malice” standard to Defendants’ conduct. Appellants urge the Court of Appeals to
reconsider its opinion and reverse the trial court’s denial of Defendants’ Motions for
Directed Verdict and for Judgment Notwithstanding the Verdict.

3. THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT

THE TESTIMONY OF PLAINTIFF’S EXPERT WITNESS
DR. WILLIAM E. LEE TO SUPPORT PLAINTIFF’S CLAIM
OF ACTUAL MALICE WAS PROPERLY ADMITTED (1)
REGARDING DEFENDANTS’ FAILURE TO CONFORM
WITH  JOURNALISTIC STANDARDS, AND (2)
REGARDING DEFENDANTS’ ACTUAL SUBJECTIVE
STATE OF MIND ABOUT THE FALSITY OF THE

STATEMENTS PUBLISHED. (APPELLANTS’ PETITION
FOR REHEARING, POINT 3)

A. Pursuant to Rule 403. SCRE. Plaintiff's expert witness
testimony regarding objective journalism standards of care

16



should have been excluded for the purpose of establishing
constitutional actual malice.

It is well established that constitutional “actual malice is a subjective standard
testing the publisher’s good faith belief in the truth of his or her statements.” Elder, 341
S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902 (emphasis added). Whether a defendant acted with
reckless disregard for the truth “is not measured by whether a reasonably prudent man
would have published, or would have investigated before publishing” the article. St.
Amant, 390 U.S. at 731, 88 S. Ct. at 1325. Thus, “[iJt is insufficient to show that
defendant made an editorial choice or simply failed to investigate or verify information.”
Elder, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902. Even proof of “an extreme departure from
professional standards™ is insufficient on its own to meet the standard. Harte-Hanks
Commc 'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 665, 109 S. Ct. 2678, 2685, 105 L. Ed. 2d
562 (1989). The United States Supreme Court and the Supreme Court of South Carolina
have thus set a high bar for public figure libel claims: Only a subjective knowledge of
falsity or high degree of awareness of probable falsity will constitute the actual malice a
public figure plaintiff must prove by clear and convincing evidence.

At trial, Kelley moved to qualify Dr. William E. Lee as an expert witness in
“investigative reporting dealing with the standard of care that’s supposed to be used by a
news reporter that reports on crime and as to his knowledge and training investigative
reporters as to how they are to avoid . . . going past the line put down by the U.S.
Supreme Court in New York Times v. Sullivan.” (R. p. 290, line 22; R. p. 291, line 7).
Defendants objected on various grounds, including that Dr. Lee’s testimony would not be
relevant to actual malice (R. p. 293, line 24 - p. 294, line 3), and that the testimony would

improperly introduce a negligence standard into the case. (R. p. 295, lines 10-19). The

17



trial court qualified Dr. Lee as an expert. (R. p. 296, lines 2-9). Dr. Lee proceeded at trial
to offer his opinion regarding use of anonymous sources, the need to examine a.source’s
motive for providing information, and the need for precise writing. (R. p. 334, line 15 — p.
336, line 2; R. p. 337, line 19 — p. 338, line 1; R. p. 351, line 20). Dr. Lee testified that,
in his opinion, “The Sun News did not act the way professional news organizations act in
these circumstances,” that he did not believe that defendant Wren was careful in his
reporting, and that Wren was “blowing smoke.” (R. p. 321, lines 21-23; R. p. 338, lines
13-14; and R. p. 354, line 3).

Dr. Lee’s testimony regarding objective standards of journalism should have been
excluded pursuant to Rule 403, SCRE in this public figure libel case because its
prejudicial effect substantially outweighed its probative value. Allowing an expert
witness to testify about a defendant’s departure from journalism standards opens the door
for the jury to erroneously equate this objectively measured departure with the
subjectively determined reckless disregard for the truth that the constitutional actual
malice standard requires. Even if a court carefully instructs the jury that the expert is
testifying only as to objective standards, this instruction is unlikely to provide the
necessary protection to prevent the jury from wrongly holding a defendant liable. As the
Supreme Court of South Carolina has recognized: “Although an expert’s testimony
theoretically is to be given no more \;veight by a jury than any other witness, it is an
inescapable fact that jurors can have a tendency to attach more significance to the
testimony of experts.” State v. Kromah, 401 S.C. 340, 357, 737 S.E.2d 490, 499 (2013).

The admission of Dr. Lee's expert testimony on professional standards of

journalism provided the jury his opinions on issues that did not constitute a part of the

18



actual malice standard. The policies of the newspaper were offered to demonstrate that a
departure from these policies constituted actual malice, when, if the policies would ever
be relevant it would be to establish negligence, not actual malice.

Courts addressing this exact issue have excluded expert testimony in actual
malice cases under the standards of Rule 403. See, e.g., Tilton v. Capital Cities/ABC,

‘Inc., 938 F. Supp. 751, 753 (N.D. Okla. 1995) (excluding expert testimony under Rule
403 because that “testimony would be confusing to the jury, would be a waste of time
and would be unfairly prejudice [sic] to [the] Defendants.”); World Boxing Council v.
Cosell, 715 F. Supp. 1259, 1264-65 (S.D.N.Y. 1989) (excluding expert testimony in
actual malice case under Rule 403); Brueggemeyer v. Am. Broad. Cos., Inc., 684 F. Supp.
452, 465 (N.D. Tex. 1988) (holding that even if an expert affidavit was otherwise
admissible, the affidavit should be excluded under Rule 403 because “the probative value
of the opinions is substantially outweighed by the danger of unfair prejudice, confusion
of the issues, or misleading the jury.”). These .courts were properly concerned with expert
testimony regarding journalism standards diverting the jury’s focus from the subjective
actual malice standard.

For these reasons, Dr. Lee's testimony regarding objective standards of journalism
should not have been admitted for the purpose of proving the subjective “high degree of
awareness of probable falsity” on the part of Defendants required by the First
Amendment. Appellants urge the Court of Appeals to reconsider its opinion and reverse
the trial court’s denial of Defendants’ Motions for Directed Verdict and for Judgment
Notwithstanding the Verdict.

B. Pursuant to Rule 702. SCRE. Plaintiff's expert witness
testimony as to reporter David Wren's actual subjective

19



state_ of mind should have been excluded in this public
figure/actual malice case.

In its opinion, the Court of Appeals stated:
We hold the trial court did not err in admitting Dr. Lee’s
testimony. Although some of Dr. Lee’s testimony concerned
professional standards and whether Wren and Sun Publishing
conformed to those standards, he focused primarily on whether
the evidence indicated Wren had substantial doubt as to the
truth of the statements he published in the articles or had a
reckless disregard for their truth or falsity. Thus, the crux of
Dr. Lee’s testimony was that Wren knowingly published a false
statement with actual malice — the central issue in the case — not
that he should be held liable for deviating from professional
standards. Therefore, the testimony was relevant because it assisted

the jury in determining the central issue in the case. (emphasis
added.)

The Court of Appeals thus acknowledged that the “crux of Dr. Lee's testimony”
were his opinions that David Wren “knew [the publication] was false” (R. p. 349, line 11)
and was “disregarding the truth or the falsity of what he was writing.” (R. p. 355, lines
15-17). Appellants respectfully submit that it was just this deployment of Dr. Lee's
testimony to somehow divine and explain Wren's subjective state of mind that constituted
an impermissible departure from both evidentiary and constitutional standards.

Rule 702, SCRE provides, “if scientific, technical or other specialized knowledge
will assist the trier of fact to understand the evidence or to determine a fact in issue, a
witness qualified as an expert by knowledge, skill, experience, training, or education,
may testify thereto in the form of an opinion or otherwise.”

In determining whether expert testimony would help the jury, Rule 702 “imposes
on the trial courts an affirmative and meaningful gate keeping duty.” State v. White, 382
S.C. 265, 270, 676 S.E.2d 684, 686 (2009). This gate keeping duty requires a court to

make three inquiries into determining whether to admit expert testimony:

20



First, the court must determine whether the subject matter is
beyond the ordinary knowledge of the jury, thus requiring an
expert to explain the matter to the jury. Second, the expert must
have acquired the requisite knowledge and skill to qualify as an
expert in the particular subject matter, although he need not be a
specialist in the particular branch of the field. Finally, the
substance of the testimony must be reliable.

Graves v. CAS Med. Sys., Inc., 401 S.C. 63, 74, 735 S.E.2d 650, 655 (2012) (internal
quotation marks and citations omitted). The Supreme Court of South Carolina has
instructed that an expert’s testimony is admissible only if “it satisfies all three
requirements with respect to subject matter, expert qualifications, and reliability.”
Watson v. Ford Motor Co., 389 S.C. 434, 446, 699 S.E.2d 169, 175 (2010).

First, it is readily evident from this record that Dr. Lee had no training in any field
other than journalism and had no specialized knowledge or skill permitting him to
analyze defendant Wren’s state of mind in publishing the articles. He was simply not
qualified to offer his opinion that Wren was “disregarding the truth or the falsity of what
[Wren] was writing” (R. p. 355, lines 15-17; R. p. 349, lines 8-14; R. p. 354, lines 14-24),
or that Wren “knew that [the publication] was false.” (R. p. 349, line 11). It was, thus,
impermissible for Dr. Lee to be permitted to use his unqualified opinion of Wren's
subjective state of mind at the time of the articles' publication to influence the jury in its
determination of Wren’s state of mind.

Courts have long rejected attempts to have expert witnesses on journalism
standards testify regarding a libel defendant’s subjective state of mind. See, e.g., Lohrenz
v. Donnelly, 223 F. Supp. 2d 25, 36 (D.D.C. 2002) (Observing that “courts have
generally disfavored expert testimony in determining actual malice, which is essentially a
determination of defendant’s subjective state of mind”); Wang v. Tang, 260 S.W.3d 149,

160 (Tex. App. 2008) (“[A]ctual malice inquires only into the mental state of the

21



defendant, and [the expert] claimed no expertise in that field.”); Freedom Newspapers v.
Cantu, 168 S.W.3d 847, 858-59 (Tex. 2005) (“But actual malice inquires only into the
mental state of the defendant, and the expert claimed no particular expertise in that
field.”); Harris v. Quadracci, 856 F. Supp. 513, 519 (E.D. Wis. 1994), aff’d, 48 F.3d 247
(7" Cir. 1995) (“Actual malice focuses on knowledge of falsity and serious doubts as to
the truth of the statement. The [expert’s] affidavit is not probative of actual malice
because [the expert’s] opinion relates to a reckless disregard for a standard of objectivity,
not for the truth.”); Brueggemeyer v. Am. Broad Cos., Inc. 684 F. Supp. 452, 466 (N.D.
Tex. 1988).

Second, a journalism expert’s testimony on a defendant’s state of mind is not
reliable.  Although nonscientific expert testimony has “no formulaic approach” for
determining its reliability, White, 382 S.C. at 270, 676 S.E.2d at 686, the simple fact that
a proposed expert has no specialized skill or training on a subject must mean that the
proposed expert’s testimony on that subject cannot be reliable. Otherwise, there would
be no meaningful limit on expert testimony, and expert testimony would become
untethered from the language of Rule 702. Thus, because Dr. Lee claims no specialized
skill or training in divining another person’s mentai state, his testimony on that subject
could not be reliable and should not have been admitted for the very purpose the Court of
Appeals contends it was admitted. See Wang, 260 S.W.3d at 160.

Finally, the purpose of expert testimony is “to help the jury to determine a fact in
issue based on the expert’s specialized knowledge, experience, or skill and is necessary in
cases in which the subject matter falls outside the realm of ordinary lay knowledge.”

Watson, 389 S.C. at 445, 699 S.E.2d at 175. A person’s state of mind, however is not “a

22



factual issue which must be resolved with scientific, technical, or any other specialized
knowledge.” See id. Instead, it is the type of issue that a jury is frequently asked to
resolve, based on the evidence presented at trial. Because a journalism expert is in no
better position to determine a defendant’s state of mind than the jury, no expert testimony
on that issue is necessary. As one federal district court explained, such expert testimony
should be excluded because it “would not assist the jury in performing its task of
determining what Defendants’ subjective state of mind was in making the subject
broadcasts.” Tilton, 938 F. Supp. at 743. The jury in this case had no need for Dr. Lee’s
opinion as to Wren’s subjective state of mind, and his testimony regarding the reporter’s
state of mind was likely to prejudice, confuse and mislead the jury. See Brueggemeyer,
684 F. Supp. at 465.

Dr. Lee’s expert testimony on the defendant’s state of mind thus fails all three
parts of the Rule 702 test established by the Supreme Court of South Carolina as well as
the mandates of the First Amendment. His opinions about what Wren subjectively knew
or believed about the truth of the articles should have been excluded from evidence.

For all of these reasons, Appellants respectfully submit that the Court of Appeals
erred in determining (1) that Dr. Lee’s expert testimony regarding standards of
journalism was admissible on the issue of constitutional actual malice, and (2) that Dr.
Lee’s expert testimony regarding David Wren’s actual, subjective state of mind was
admissible on the issue of actual malice. Appellants therefore urge the Court of Appeals
to reconsider its opinion and reverse the trial court's denial of Defendants' Motions for
Directed Verdict and for Judgment Notwithstanding the Verdict.

4. THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT
THE TRIAL COURT ACTED WITHIN ITS DISCRETION



IN DENYING DEFENDANTS’ MOTION FOR A NEW
TRIAL ABSOLUTE AS TO THE [ISSUES OF
COMPENSATORY AND PUNITIVE DAMAGES BECAUSE
PLAINTIFF’S EVIDENCE WAS INSUFFICIENT TO
SUPPORT THE AMOUNTS OF COMPENSATORY AND
PUNITIVE DAMAGES AWARDED AND WERE GROSSLY
EXCESSIVE AND SO DISPROPORTIONATE THAT THE
JURY CLEARLY BASED THEM ON CONSIDERATIONS
NOT FOUNDED ON THE EVIDENCE. (APPELLANTS’
PETITION FOR REHEARING, POINT 4)

When an award for compensatory or punitive damages is so grossly excessive and
so disproportionate to a plaintiff’s injuries that they indicate that the jury acted arbitrarily
and out of passion, caprice, prejudice or some other considerations not founded on the
evidence, it is the duty of the trial court to set aside the verdict and grant a new trial.
Sanders v. Prince, 304 S.C. 236, 403 S.E.2d 640 (1990) (citing Small v. Springs
Industries, Inc., 292 S.C. 481, 487, 357 S.E.2d 452, 455 (1987)). For the detailed reasons
set out in Section V of the Final Brief of Appellants filed with the Court of Appeals,
which Appellants incorporate herein by reference, Appellants respectfully submit that the
Court of Appeals erred in finding the evidence at trial was sufficient to support a verdict
of $400,000 in compensatory damages or a verdict of $250,000 in punitive damages.
Appellants urge the Court of Appeals to reconsider its opinion and reverse the trial
court’s denial of its motion for a new trial absolute.

5. THE COURT OF APPEALS ERRED IN HOLDING THAT

THE PUNITIVE DAMAGES AWARD DID NOT VIOLATE
THE FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND
FOURTEENTH AMENDMENTS TO THE UNITED STATES
CONSTITUTION AND IN DENYING DEFENDANTS A

NEW TRIAL ON THAT GROUND. (APPELLANTS’
PETITION FOR REHEARING, POINT 3)

The First Amendment’s guarantee of freedom “of the press,” applicable to the

states through the Fourteenth Amendment, protects newspapers and other members of the

24



préss from punitive damages awards which serve only to punish speech that a jury does
not like or finds offensive. Such punitive damages awards promote self-censorship and
diminish the free flow of information to the public on matters of significant public
interest such as the campaign financing activities reported by Wren and the newspaper.
See Gertz, 418 U.S. at 350, 94 S. Ct. at 3012. Appellants urge the Court of Appeals to
reconsider its opinion and to reverse the decision of the trial court denying Defendants’

motion for a new trial on these constitutional grounds.

CONCLUSION

By affirming the denial of Defendants’ Motions for Directed Verdict and for
Judgment Notwithstanding the Verdict, the Court of Appeals endorsed precisely the type
of libel verdict the U.S. Supreme Court warned courts to guard against in order to protect
the “uninhibited, robust and wide-open™ debate on public issues guaranteed by the First
Amendment and necessary to a vibrant deﬁocracy. New York Times Co., 376 U.S. at
270, 84 S. Ct. 710 at 721. That protected debate may involve “vehement, caustic, and
sometimes unpleasantly sharp attacks” on government and those engaged in the political
process, including at times even erroneous speech. /d. at 271, 84 S. Ct. at 721. By adding
a constitutional dimension to common law libel jurisprudence in public figure cases, the
Supreme Court intended to prevent the self-censorship inevitably resulting from onerous
libel verdicts — such as this one — unsupported by clear and convincing evidence of
serious doubts as to the truth of the publication or of a high degree of awareness of the

publication’s probable falsity. The opinion in this case, for the reasons set forth herein,

25



distorts that constitutional protection beyond recognition in circumstances that lie at the
heart of our political processes.

For the reasons set forth herein and in their Petition for Rehearing, Appellants
respectfully urge the Court of Appeals to reconsider its opinion and to reverse the trial
court’s denial of Defendants’ Motions for Directed Verdict and for Judgment
Notwithstanding the Verdict, and, in the alternative, to reverse the trial court’s denial of

Defendants’ Motions for a New Trial.

26



~AY
Respectfully submitted, this the i day of February, 2016.

Jay Bender %

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
3600 Landmark Drive, Suite 400

Post Office Box 8057

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

803.779.3423 (facsimile)

Jonathan E. Buchan, Jr.
N.C. Bar No. 8205
ESSEX RICHARDS, P.A.
1701 South Blvd.
Charlotte, NC 28203
704.285.7107 (telephone)
704.372.1357 (facsimile)
Admitted Pro Hac Vice

ATTORNEYS FOR APPELLANTS

27



