THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In the Supreme Court

8C SUPREME COURT

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Circuit Court Judge

Opinion No. 5375 (S.C. Ct. App. Filed January 13, 2016)

Mark KellEY ......oouiiiiiii et Respondent,
V.
David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ...........ccccccuveun..... Petitioners.

PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI

Jay Bender

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
3710 Landmark Drive, Suite 400

Post Office Box 8057

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

Jonathan E. Buchan, Jr.
ESSEX RICHARDS, P.A.
1701 South Blvd.
Charlotte, NC 28203
704.285.7107 (telephone)
Admitted Pro Hac Vice

. Attorneys for Petitioners
Other Counsel of Record:

James P. Stevens, Jr.
Natalie Stevens-Graziani
Stevens Law Firm, P.C.
P.O. Drawer 127

Loris, South Carolina 29569

Attorneys for Respondent



Certificate of Counsel
Questions Presented

Statement of the Case

Arguments

L.

IL.

II1.

Conclusion

THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING
THE TRIAL COURT’S DENIAL OF PETITIONERS’
(“DEFENDANTS” OR INDIVIDUALLY “SUN NEWS”
OR “WREN”) MOTIONS FOR DIRECTED VERDICT
AND JUDGMENT NOTWITHSTANDING THE
VERDICT IN THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A
PUBLIC FIGURE PLAINTIFF IN THAT THERE WAS
NOT SUFFICIENT EVIDENCE THAT A FALSE AND
DEFAMATORY STATEMENT WAS PUBLISHED BY

PETITIONERS CONCERNING PLAINTIFF. ...

THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING
THE TRIAL COURT’S DENIAL OF PETITIONERS’
MOTIONS FOR  DIRECTED  VERDICT AND
JUDGMENT NOTWITHSTANDING THE VERDICT IN
THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A PUBLIC
FIGURE PLAINTIFF IN THAT THERE WAS NOT
SUFFICIENT EVIDENCE THAT THE STATEMENTS
COMPLAINED OF WERE MADE WITH

CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE... ..o,

THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING
THE TRIAL COURT’S DENIAL OF PETITIONERS’
MOTION FOR A NEW TRIAL BASED UPON
ADMISSION OF OPINION TESTIMONY FROM AN
EXPERT WITNESS (1) REGARDING PETITIONERS’
CONFORMANCE  WITH  STANDARDS  OF
PROFESSIONAL ~ JOURNALISM, AND  (2)
REGARDING THE ACTUAL SUBJECTIVE STATE OF
MIND OF PETITIONERS, ALL FOR THE PURPOSE OF

PROVING CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE..................

............ 8



CERTIFICATE OF COUNSEL

Counsel for Petitioners certify that their Petition for Rehearing was filed on
February 5, 2016 and denied by the Court of Appeals on March 4, 2016.

IL.

II1.

QUESTIONS PRESENTED

DID THE COURT OF APPEALS ERR IN AFFIRMING THE TRIAL
COURT’S DENIAL OF PETITIONERS’ MOTIONS FOR DIRECTED
VERDICT AND JUDGMENT NOTWITHSTANDING THE VERDICT
IN THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A PUBLIC FIGURE
PLAINTIFF IN THAT THERE WAS NOT SUFFICIENT EVIDENCE
THAT A FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT WAS
PUBLISHED BY PETITIONERS CONCERNING PLAINTIFF?

DID THE COURT OF APPEALS ERR IN AFFIRMING THE TRIAL
COURT’S DENIAL OF PETITIONERS® MOTIONS FOR DIRECTED
VERDICT AND JUDGMENT NOTWITHSTANDING THE VERDICT
IN THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A PUBLIC FIGURE
PLAINTIFF IN THAT THERE WAS NOT SUFFICIENT EVIDENCE
THAT THE STATEMENTS COMPLAINED OF WERE MADE WITH
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE? '

DID THE COURT OF APPEALS ERR IN AFFIRMING THE TRIAL
COURT’S DENIAL OF PETITIONERS® MOTION FOR A NEW TRIAL
BASED UPON ADMISSION OF OPINION TESTIMONY FROM AN
EXPERT WITNESS (1) REGARDING PETITIONERS’
CONFORMANCE WITH STANDARDS OF PROFESSIONAL
JOURNALISM, AND (2) REGARDING THE ACTUAL SUBJECTIVE
STATE OF MIND OF PETITIONERS, ALL FOR THE PURPOSE OF
PROVING CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE?

STATEMENT OF THE CASE

Respondent, Mark Kelley, a registered lobbyist, initiated a libel action in 2012

against McClatchy Newspapers, Inc., d/b/a The Sun News and reporter David Wren. The

Sun Publishing Co., Inc., the publisher of the newspaper, was ultimately substituted as a

defendant in place of McClatchy Newspapers, Inc., and in his Second Amended

Complaint Kelley alleged that the newspaper and Wren had accused, insinuated or

“inferred” [sic] that Kelley had violated South Carolina law by delivering or being




involved in the delivery of $84,000 in campaign contributions to a gubernatorial
candidate. (R. pp. 15-18, 4 5, 17, 29, and 41)

After discovery, Wren and the newspaper moved for summary judgment before
the honorable Lee S. Alford, who ruled that Kelley was a public figure for purposes of
this libel action, but denied the motion with leave to renew it upon Kelley’s objection that
he had not been able to complete the recessed deposition of Wren. Kelley moved for
reconsideration of Judge Alford’s order, and in response Judge Alford withdrew the
determination that Kelley was a public figure. Wren and the newspaper renewed their
motion for summary judgment. A hearing was held on February 24, 2014 before the
honorable Larry B. Hyman, Jr. When the case was called for trial on May 5, 2014, Judge
Hyman, without issuing a written order, advised the parties that he was denying the
motion, but ruling that Kelley was a public figure for purposes of this action.

Trial was held before a jury from May 5 through May 8, 2014. Wren and the
newspaper moved for a directed verdict at the close of Kelley’s evidence and at the close
of all evidence. These motions were denied. The jury returned a verdict for Kelley in the
amount of $400,000 actual damages and $250,000 punitive damages relating to news
reports written by Wren and published by the newspaper. On May 12, 2014, Wren and
the newspaper moved for judgment notwithstanding the verdict or a new trial. These
motions were denied without written order. It is from the matters and rulings described
above that this appeal was taken. On January 13, 2016, the Court of Appeals affirmed the
trial court verdict. On February 5, 2016, Wren and the newspaper filed their Petition for
Rehearing with the Court of Appeals. The Court of Appeals denied the Petition by its

March 4, 2016 order.



STATEMENT OF FACTS

Commencing in August or September 2009, Wren and the newspaper began
reporting on political campaign contributions for the 2010 elections that had been drawn
on bank accounts of limited liability companies that apparently had no resources other
than beach real estate. A group calling itself BOOST had made public accusations that
the money for these contributions had come from the Myrtle Beach Area Chamber of
Commerce. The limited liability companies identified as having made the contributions
had a common registered agent who was a former chairman of the board of directors of
the Myrtle Beach Area Chamber of Commerce, and some members of the companies had
said they did not know of the contributions or the source of funds for the contributions.
(R. p. 398 line 4 - p. 399 line 13)

In May of 2010, Wren was pursuing leads from various political sources about a
meeting involving Kelley, Brad Dean (“Dean”), president of the Myrtle Beach Area
Chamber of Commerce, and Gresham Barrett (“Barrett”), a member of Congress and a
candidate in the Republican primary for governor, at which campaign contributions from
the limited liability companies had been given to Barrett. Wren received emails from a
former campaign aide to Barrett which provided details of the meeting involving Dean,
Barrett and Kelley. Barrett confirmed to Wren his luncheon with Dean and Kelley and
acknowledged that Dean had delivered campaign contributions at the luncheon. Wren
then called Dean who, having previously denied involvement in the delivery of campaign
contributions, for the first time confirmed that he had delivered campaign contributions to
Barrett at the luncheon attended by Kelley, Dean and Barrett. (R. p. 399 line 14 - p. 405

line 24) In response to confirmation from Barrett and Dean about the luncheon and the




delivery of campaign contributions, Wren wrote and the newspaper published a May 21,
2010 news report under the headline “Dean handed over envelope of $84,000” that
described the luncheon and stated with respect to Kelley:

Mark Kelley, a lobbyist for the chamber of commerce, also
attended that meeting, according to Barrett. Kelley did not
return a telephone call Thursday.

There are strict rules that forbid lobbyists from facilitating
campaign donations for statewide candidates; however, a
spokeswoman for the S.C. Ethics Commission said it does
not appear any laws were violated in this case.

“Just being in the same room is not a violation, it happens
all the time,” said Cathy Hazelwood, the commission’s
general counsel. “He [Kelley] is not supposed to touch the
envelope or hand over the envelope.” (R. p. 638)

In continuing to report on these campaign contributions, Wren wrote and the
newspaper published a May 23, 2010 news report under the headline “Bad debt adds to
donor mystery” which reported that one of the limited liability companies that had been
identified as a source of the campaign funds, Garden City Partners, was the owner of a
beach house that was in foreclosure. That limited liability company was identified as the
source of funds for a cashier check in the amount of $3,500 that was part of the $84,000
delivered to Barrett at the luncheon with Dean and Kelley. With reference to that check
and the contributions, the news report stated:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered
about $84,000 of those contributions to Barrett in June.
Those contributions included a $3,500 cashier’s check from
Garden City Partners. (R. p. 639)
This news report also reiterated that Dean had delivered contributions to Barrett:
Last week, Dean said he delivered contributions to Barrett
and state Sen. Ray Cleary, R-Murrells Inlet. Dean

previously has distanced himself from the political
donations. (R. p. 639)




Robert Kelley, the president of the group questioning the source of these funds,

said in a news conference with respect to the contributions to Barrett: '
Kelley also said Dean has changed his story about the
chamber’s involvement in the campaign donations.
“In the past, the chamber has denied any involvement in
this scandal, but now Brad Dean admits he set up the lunch
with [chamber] lobbyist Mark Kelley and he handed Mr.
Barrett the envelope full of checks,” said Robert Kelley,
who is not related to the lobbyist.
A Barrett spokesman told The Sun News last week that
Dean arranged the meeting in which the corporations’
donations were given to the politician. (R. pp. 640-41)

The newspaper reported Robert Kelly’s comments in its May 25, 2010 news report.

Wren testified that when he wrote the sentence in the May 23, 2010 article,
“Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered about $84,000 of those
contributions to Barrett in June” he was not saying Dean and Kelley delivered the
contributions. Wren testified that had he wished to say that the contributions were jointly
delivered, he would have written “Dean and Kelley delivered” the contributions. (R. p.
408 lines 15-23)

Wren testified that when he was quoting Robert Kelley in the May 25, 2010 news
report having the headline, “Donations tied to MB chamber blasted,” it was Robert
Kelley who used the term “scandal” in describing the campaign contribution issue and
that the reference to “he” in the statement “he handed Mr. Barrett the envelope full of
checks™ was to Dean and not Kelley. (R. p. 410 line 17 - p. 413 line 22; pp. 640-41)

Wren testified that his interest in reporting on the campaign contribution story
was to learn the source of the political contributions (R. p. 415 lines 9-10), that he did not

report that Kelley delivered the envelope or touched the envelope with contributions (R.

p. 417 lines 8-18), that he had no bias or prejudice against Kelley (R. p. 444 lines 12-16),



and that he did not believe anything he wrote had been false. Wren testified that had he
doubted the accuracy of what he was reporting he would not have written it. (R. p. 420
lines 5-14) Wren testified that he telephoned Kelley prior to publication of the article to
seek comment from him, but that Kelley did not return his call. (R. p. 417 lines 22-25)
Kelley testified that he did not return Wren’s call because he does not return Wren’s
calls. (R. p. 92 lines 10-24)

Wren testified that he had never received a call from Kelley or heard from him in
any way in the two years between the publication of the articles in 2010 and Kelley’s
filing of the lawsuit in 2012. Wren also testified that he had not received any
communication from anyone complaining that anything in the news reports was
inaccurate. (R. p. 417 line 22 - p. 419 line 3)

Over the objection of Wren and the newspaper, Dr. William E. Lee was qualified
as an expert witness to testify to the following:

Investigative reporting dealing with the standard of care
that’s supposed to be used by a news reporter that reports
on crime and as to his knowledge and training investigative
reporters as to how they are to avoid getting—going past
the line put down by the U. S. Supreme Court in New York
Times v. Sullivan. If you report something with knowledge

that it is false or with a reckless disregard as to whether it is
true or not. (R. p. 290 line 24 - p. 291 line 7)

Notwithstanding the objection that this testimony would introduce irrelevant
standard of care issues — relating to the issue of objective negligence -- into a
constitutional actual malice case — involving the issue of the reporter’s subjective state of
mind -- the expert was allowed to testify that “the Sun News did not act the way
professional news organizations act in these circumstances” (R. p. 321 lines 21-23), that

Wren wasn’t careful (R. p. 338 lines 13-14), and that the newspaper deviated from



standards. (R. p. 351 line 18 - p. 352 line 4) Lee also offered his opinions about Wren’s
actual subjective state of mind at the time the articles were published, stating that Wren
was “disregarding the truth of what [Wren] was writing” (R. p. 355 lines 15-17) and that

Wren “knew that [the publication] was false.” (R. p. 349 line 11)

GROUNDS FOR PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI

Petitioners seek review of the final decision of the Court of Appeals pursuant to
Rule 242, SCACR because this decision: (1) presents novel questions of defamation law
in a constitutional context, (2) is in conflict with prior decisions of the United States
Supreme Court and this court, and (3) directly involves substantial questions of
constitutional law relating to the scope of First Amendment protections for speech about
public figures engaged in core political activity. As this court has observed, “[t]he
confusion in South Carolina defamation law has been compounded by the fact that this
Court’s opinions have not completely taken into consideration the impact of decisions by
the United States Supreme Court™ reflecting “the proper accommodation between the law
of defamation and the freedoms of speech and press protected by the First Amendment.”
Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, 332 S.C. 502, 517, 506 S.E.2d 497, 505 (1998)
(Holtzscheiter II) (Toal, J., concurring). Petitioners respectfully submit that, in affirming
the trial court, the Court of Appeals failed to properly apply these First Amendment

protections.



ARGUMENT
L THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING THE TRIAL

COURT’S DENIAL OF PETITIONERS® MOTIONS FOR

DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOTWITHSTANDING

THE VERDICT IN THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A

PUBLIC FIGURE PLAINTIFF IN THAT THERE WAS NOT

SUFFICIENT EVIDENCE THAT A FALSE AND DEFAMATORY

STATEMENT WAS  PUBLISHED BY  PETITIONERS

CONCERNING PLAINTIFF.

The First Amendment requires that a public figure libel plaintiff such as Mark
Kelley prove the publication of a false statement by defendant. Philadelphia Newspapers,
Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 768-69, 106 S. Ct. 1558, 1559, 89 L. Ed. 2d 783 (1986);
Holtzscheiter II, 332 S.C. at 531, 506 S.E.2d at 513. Further, it is for the court to
determine as a matter of law if the communication is reasonably capable of conveying a
defamatory meaning. Holtzscheiter 11, 332 S.C. at 520, 506 S.E.2d at 507 (citing 50 Am.
Jur. 2d Libel & Slander § 119 (1995)); Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 779 (D.C. Cir.
1987), cert. denied, 484 U.S. 870, 108 S. Ct. 200, 98 L. Ed. 2d 151 (1987) (after
considering both the allegedly defamatory “words themselves and the entire context in
which the statement” occurred, the Second Circuit affirmed the district court's grant of
judgment notwithstanding the verdict, reversing the jury's finding of falsity).

Thus, in a defamation case brought by a public figure plaintiff, the court's
threshold task is to determine if a statement alleged to be libelous is capable of a false
and defamatory meaning. Appellate courts “must 'make an independent examination of
the whole record,' so as to assure [themselves] that the judgment does not constitute a
forbidden intrusion on the field of free expression. ” New York Times Co. v. Sullivan, 376

U.S. 254, 285, 84 S. Ct. 710, 729, 11 L. Ed. 2d 686, 709 (1964) (quoting Edwards v.

South Carolina, 372 U.S. 229, 235, 83 S. Ct. 680, 683, 9 L. Ed. 2d 697 (1963)).



*

The Court of Appeals, in the portion of its opinion addressing the issue of falsity,
erroneously focused on a single statement from a single news article — one sentence in the
May 23, 2010 article which stated:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley,

delivered about $84,000 of those contributions to Barrett
in June.

By failing to consider that statement in the full context of the May 23, 2010 news article
and the related articles at issue in this case,' the Court of Appeals erred in affirming the
trial court’s denial of Appellants’ Motion for Directed Verdict and Motion for Judgment
Notwithstanding the Verdict.

This court has long held that “the intent and meaning of an alleged defamatory
statement must be gathered not only from the words singled out as libelous, but from the
context; all of the parts of the publication must be considered in order to ascertain the true
meaning, and words are not to be given a meaning other than that which the context
would show them to have.” Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 485, 158 S.E.2d 909, 912
(1968) (citing 33 Am. Jur. Libel and Slander § 87). That bedrock principle remains
unchanged:

[T]he court must look at the entire communication and not

examine sentences or portions or with an eye constrained to
the objectionable feature alone.

50 Am. Jur. 2d Libel and Slander § 124 (1995).
This court has strictly applied this principle to reject non-meritorious libel claims.
In Ross v. Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C. 75, 221 S.E.2d 770 (1976), this Court

affirmed a directed verdict for a newspaper defendant despite the publication of an untrue

' The May 21, May 23 and May 25, 2010 news articles were considered together by the jury in making its
determination of liability for defamation and must be considered together when analyzing the context of the
statements at issue. (R. p. 588)



headline stating that plaintiff’s wife — who had been shot by plaintiff — had died from the
shooting. Plaintiff contended that the inaccurate headline falsely accused him of killing
his wife. Id. at 77, 221 S.E.2d at 771. This court, however, held as a matter of law that a
later sentence in the article — noting the plaintiff’s wife was “in serious condition this
morning in the intensive care unit” — rendered the untrue headline “innocuous.” /d. at 81,
221 S.E.2d at 773.

The Court of Appeals, in conducting its de novo review on the issue of falsity,
improperly viewed the publications “with an eye constrained to” the single sentence cited
above from the May 23, 2010 article, discounting or ignoring altogether the full context
of the newspaper's reporting which made it demonstrably cleaf that it was not accusing
Mark Kelley of delivering the campaign contributions and thereby committing a crime
under South Carolina law.

As the Court of Appeals noted, Mark Kelley introduced into evidence three news
articles authored by Wren and a single editorial. A review of those publications “in
context” and considering “all parts of” those publications, demonstrates that the single
sentence the Court of Appeals focused on in addressing the issue of falsity was “rendered
innocuous” by other specific statements in those articles. In other words, the additional
language in the news reports neutralized the sting of any imprecision or negative
connotation in that sentence. For example:

. The May 21, 2010 Article (R. p. 638) (emphasis added):

o This article was published under the headline “Dean handed over
envelope of $84,000.”

o That headline by itself makes clear that it was Dean — not Mark

Kelley — who delivered the envelope of campaign contributions to
gubernatorial candidate Gresham Barrett.

10



The first sentence of this article states: “Brad Dean arranged a
meeting last year with gubernatorial candidate Gresham Barrett in
which he gave Barrett an envelope of cashier’s checks from
local corporations linked to a former chamber board chairman,
Dean and Barrett confirmed Thursday.”

The article states: “There is no indication that Dean, president of
the Myrtle Beach Area Chamber of Commerce, did anything
illegal by delivering about $84,000 in campaign contributions
to Barrett.” This portion of the article again makes clear that it
was Dean, not someone else, who delivered the campaign
contributions.

The fourth paragraph states: “Dean said he delivered some of
those checks to Barrett because he knew the politician would be
in town for an unrelated fundraiser.” Again, the article makes clear
it was Dean, not someone else, who delivered the checks.

The article later notes: “Mark Kelley, a lobbyist for the Chamber
of Commerce, also attended that meeting, according to Barrett.”
There is clearly no suggestion in this statement that it was Mark
Kelley who delivered the checks.

"The article further notes: “There are strict rules that forbid

lobbyists from facilitating campaign donations for statewide
candidates; however, a spokesman for the S.C. Ethics Commission
says it does not appear any laws were violated in this case.” Thus
the May 21, 2010 article makes clear that even the South Carolina
Ethics Commission did not understand or contend that Kelley had
himself “delivered” any campaign contributions, since such a
delivery would have been a clear violation of state law.

The May 23. 2010 Article (R. p. 639):

O

This article focused on the sources of campaign contributions
made to various candidates and political action committees. The
sole mention of Mark Kelley is in the sentence on which the Court
of Appeals focused in its opinion: “Dean, along with chamber
lobbyist Mark Kelley, delivered about $84,000 of those
contributions to Barrett in June.”

In a later paragraph the article states: “Last week, Dean said he
delivered contributions to Barrett and state Sen. Ray Cleary, R-
Murrells Inlet.” (emphasis added.)

There is no suggestion in the entire article that the newspaper
intended that readers understand that Mark Kelley in fact delivered

11



the contributions to Barrett.

[f the newspaper had, in fact, intended to state that Mark Kelley
had delivered the checks — in violation of state law — that statement
would have been headline news, not buried in the article's
fourteenth paragraph.

The May 25, 2010 Article (R. p. 641):

O

This 33-paragraph article focused on (1) a demand by a group of
Myrtle Beach business owners that certain political candidates
return campaign contributions they received from companies with
ties to the Myrtle Beach Area Chamber of Commerce and (2)
questions raised by the group about the source of the campaign
funds.

Mark Kelley is mentioned in only one paragraph of this article.
Robert Kelley, the president of the business owners group
questioning the sources of the donations, said Brad Dean had
“changed his story about the chamber's involvement in the
campaign donations.” Then Robert Kelley said, “In the past, the
chamber has denied any involvement in the scandal, but now Brad
Dean admits he set up the lunch with [chamber] lobbyist Mark
Kelley and he handed Mr. Barrett the envelope full of checks.”

Only a strained and non-contextual reading of this sentence would
lead to a conclusion that the speaker, Robert Kelley, was stating
that Mark Kelley “handed Mr. Barrett the envelope.” Mark Kelley
is mentioned nowhere else in the article, and there is nothing else
in this article to suggest that a reader was intended to take from
that single paragraph that Mark Kelley had himself handed Barrett
the envelope with campaign contributions. The Ethics Commission
attorney Hazelwood is, in fact, quoted in this article as saying the
contributions appear to have been legal. (R. p. 641) Delivery by
plaintiff would, of course, have made the contributions illegal.

The May 30. 2010 Editorial (R. pp. 642-43):

o

This editorial explicitly stated: “As we now know based on David
Wren's reporting, it was Myrtle Beach Area Chamber of
Commerce President Brad Dean who personally handed the
$84,000 in checks to Barrett, with lobbyist Mark Kelley sitting
by his side.” (Emphasis added.)

The May 21 news articles had also made it clear that Kelley,

though present, had not delivered the checks: “...a spokeswoman
for the S.C. Ethics Commission said it does not appear any laws

12



were violated in this case. ‘Just being in the same room is not a
violation, it happens all the time,” said Cathy Hazelwood, the
commission’s general counsel.” (R. p. 638)

The Second Circuit’s decision in Tavoulareas offers specific guidance on the
constitutionally mandated review of defamatory meaning and evidence of falsity in a
public figure libel case. The Washington Post published a statement that William
Tavoulareas, then president of Mobil Corporation, had “set up his son ... as a partner in a
London-based shipping management firm that has since done millions of dollars in
business operating Mobil-owned ships under exclusive, no-bid contracts.” 817 F.2d at
769. William Tavoulareas brought a libel action against the newspaper, and a jury found
the statement to be false and defamatory and awarded him over $2 million in damages.
Id. at 771. The district court entered judgment notwithstanding the verdict. /d. The
Second Circuit affirmed the district court’s order. /d. at 798.

The Second Circuit noted that “in reviewing a defamation verdict, courts must
exercise particularly careful review,” citing the Supreme Court’s mandate in New York
Times Co. that courts reviewing such verdicts must conduct an “independent examination
of the whole record” in order to assure “that the judgment does not constitute a forbidden
intrusion on the field of free expression.” Id. at 776. The Second Circuit acknowledged
that “in determining what defamatory meaning the article is capable of bearing, we
perform the quintessential function of the court in defamation actions . .. .” Id. at 777.

The Second Circuit then considered “both the words themselves and the entire
context in which the statement occurs.” Id. at 779. The court rejected the plaintiff's
characterization of the article’s meaning — that the “set up” language meant the entire

relationship between Mobil and the other business entities was a “nepotistic act.” Id. at



780. After rejecting that defamatory implication, the court held, as a matter of law, that
no reasonable jury could find that the “set up” allegation was false. Id. at 786.

Petitioners respectfully submit that the Court of Appeals, in performing “the
quintessential function of the court in defamation actions” brought by public figures,
erred by failing to consider “all parts of” the publications at issue, in their full context,
when determining if the statement concerning Plaintiff was false and defamatory. Its
decision is in direct conflict with the long-standing precedent established by the United

States Supreme Court and by this court.

IL THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMNG THE TRIAL
COURT’S DENIAL OF PETITIONERS® MOTONS FOR
DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOTWITHSTANDING
THE VERDICT IN THIS LIBEL ACTION BROUGHT BY A
PUBLIC FIGURE PLAINTIFF IN THAT THERE WAS NOT
SUFFICIENT EVIDENCE THAT THE STATEMENTS
COMPLAINED OF WERE MADE WITH CONSTITUTIONAL
ACTUAL MALICE.

A. The Court of Appeals Erred by Inventing an Actual Malice
Standard That Conflicts with the First Amendment Standard
Required by the Decisions of the United States Supreme Court and
This Court.

Both the United States Supreme Court in New York Times Co. (and its progeny)
and this court in Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000) have
clearly described what a plaintiff must prove to satisfy the actual malice requirement:

Actual malice is a subjective standard testing the publisher’s good
faith belief in the truth of his or her statements. Peeler v. Spartan
Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261, 478 S.E.2d 282 (1986). The
constitutional actual malice standard requires a public official to
prove by clear and convincing evidence that the defamatory
falsehood was made with the knowledge of its falsity or with
reckless disregard for its truth. New York Times Co., 376 U.S. at
280-81, 84 S. Ct. at 726; Botchie v. O’Dowd, 315 S.C. 126, 432
S.E.2d 458 (1993). A ‘reckless disregard’ for the truth, however,
requires more than a departure from reasonably prudent conduct.

14



“There must be sufficient evidence to permit the conclusion that
the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth
of his publication.” St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88
S. Ct. 1323, 1325, 20 L. Ed. 2d 262 (1968) (emphasis supplied [by
court]). There must be evidence the defendant had a ‘high degree
of awareness of . . . probable falsity.” Garrison v. Louisiana, 379
U.S. 64, 74, 85 S. Ct. 209, 216, 13 L. Ed. 2d 125 (1964) (emphasis
supplied [by court]).
Elder, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902. Whether the evidence is sufficient to support a
finding of actual malice is a question of law. /d. at 113, 533 S.E.2d at 901-02.

The Court of Appeals, in applying the constitutional actual malice standard, erred
by substituting its own novel objective standard for the constitutionally mandated
subjective standard. In analyzing the record regarding the issue of “reckless disregard,”
the Court of Appeals did not determine whether there was clear and convincing evidence
that Wren “had a high degree of awareness of probable falsity” or “in fact entertained
serious doubt as to the truth” of the statements at issue. Instead, the Court of Appeals
specifically asked a different question: whether Wren “recklessly disregarded the
likelihood the articles could be interpreted to accuse Kelley of delivering the.
contributions.” In other words, the Court of Appeals considered whether Wren — acting
as a reasonable person — should have understood that a reader might interpret the words
“along with” to mean “and” (instead of “accompanied by”). That test — clearly a
negligence standard — is an objective test and dilutes beyond recognition the test the First
Amendment requires to be used in determining whether a defendant has published a
statement with knowing falsity or reckless disregard of the truth. See Garrison, 379 U.S.
at 79, 85 S. Ct. at 218 (reversing criminal libel conviction; holding that the fact that an

exercise of ordinary care would have revealed the falsity of the published statement is

insufficient to establish reckless disregard for the truth).

15




This novel formulation of the constitutional actual malice standard — invented for
this case by the Court of Appeals and unsupported in its opinion by any legal authority —
directly conflicts with the standard consistently enunciated and applied by the United
States Supreme Court and by this court. See Garrison, 379 U.S. at 74, 85 S. Ct. at 216; St.
Amant, 390 U.S. at 731, 88 S. Ct. at 1325; Elder, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902;
Fleming v. Rose, 350 S.C.488, 495, 567 S.E.2d 857, 861 (2002).

It is well established that reckless disregard for the truth “is not measured by
whether a reasonably prudent man would have published, or would have investigated
before publishing.” St. Amant, 390 U.S. at 731, 88 S. Ct. at 1325; Elder, 341 S.C. at 114,
533 S.E.2d at 902. By allowing the determination of actual malice to turn on whether
Wren should have known the statement at issue “could be interpreted” to accuse Mark
Kelley of delivering the contributions, the Court of Appeals improperly substituted an
objective standard for the required subjective standard.

In support of its affirmance on the issue of actual malice, the Court of Appeals
relied heavily on Wren’s emails with various sources as evidence of whether he
“recklessly disregarded the likelihood the articles could be interpreted to accuse Kelley of
delivering the contributions.” This reliance demonstrates exactly why the Court of
Appeals erred in using this objective test. A review of the quotes from the emails
referenced in the opinion demonstrates no evidence that Wren had “serious doubts™ as to
the truth of, or “a high degree of awareness of probable falsity” of, any statements in the
publications relating to Plaintiff’s attendance at a luncheon where $84,000 in campaign
contributions was passed to a gubernatorial candidate. Rather than demonstrating by clear

and convincing evidence serious doubts on Wren’s part, the emails instead reveal a

16



reporter asking probing questions, exploring possibilities, and testing theories, thereby
trying to get those who may have information to provide facts and background. That is,
he was doing his job as a professional reporter.

The Court of Appeals thus erred by applying this novel and constitutionally
unsupportable characterization of the “reckless disregard” standard in affirming the trial
court, thereby materially diluting the subjective standard long mandated by the First
Amendment and by the decisions of the United States Supreme Court and of this court.

B. The Court of Appeals Erred by Allowing an Imprecise Statement.

Read Outside of Its Full Context. to Support a Finding of Clear and
Convincing Evidence of Actual Malice.

There can be no finding on this record that Wren both (1) understood the
statement at issue to have a false and defamatory meaning, and (2) published it with a
“high degree of awareness of [its] probable falsity.” Wren arguably used imprecise
language which, read in the full context of the May 23 article, and in the context of all the
articles at issue, nonetheless did not appear to him and others to convey a false and
defamatory meaning. (R. p. 95 lines 5-10; p. 118 lines 17-24; p. 146 lines 20-24; p. 171
lines 23-25; p. 197 lines 8-12) While one may argue that a person taking ordinary care
might have used different phrasing, that objective analysis is not the First Amendment
test required when the speech at issue involves a public figure.

A similar misapplication of the actual malice standard was rejected by the
Supreme Court in Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 104 S. Ct.
1949, 80 L. Ed. 2d 502 (1984). In affirming the First Circuit Court of Appeals’ reversal
of the district court’s finding of constitutional actual malice, the Supreme Court

emphasized the critically important responsibility courts bear in public figure libel cases:

17



The question whether the evidence in the record in a defamation
case is of the convincing clarity required to strip the utterance of
First Amendment protection is not merely a question for the trier
of fact. Judges, as expositors of the Constitution, must
independently decide whether the evidence in the record is
sufficient to cross the constitutional threshold that bars the entry of
any judgment that is not supported by clear and convincing
evidence of ‘actual malice.’

Id. at 511,104 S. Ct. at 1965.

In Bose, defendant had published a review of plaintiff’s audio speakers which
stated that instruments heard through the Bose sound system tended to wander “about the
room.” Id. at 493-94, 104 S. Ct. at 1956. Plaintiff sued, claiming that statement was false
and harmful to its business reputation.

Defendant’s engineer, who wrote the report on which the article at issue was
based, testified at trial that he had believed the sound in fact moved back and forth along
the wall between the speakers, but that he thought that was the same as moving “about
the room.” In short, the engineer said he believed, at the time the article was published,
that the “about the room” statement meant the same as “along the wall.” The district
court, however, acting as the finder of fact, found that an “average reader” would
interpret the phrase “about the room” according to its “plain ordinary meaning” and
rejected the engineer’s testimony that the magazine’s phrasing meant the sound moved
laterally between the speakers. /d. at 496, 104 S. Ct. at 1957.

The trial court ruled that the engineer’s testimony as to his intended meaning was
not credible, based upon his testimony and his demeanor at trial. /d. at 497, 104 S. Ct. at
1957-58. The district court then concluded that the “about the room™ statement was false
and that plaintiff had proved by clear and convincing evidence that it was published with

knowing falsity or with a high degree of awareness of its probable falsity.

18



The Court of Appeals, applying a de novo review and “independently examining
the record to ensure that the district court ha[d] applied properly the governing
constitutional law and that the plaintiff has indeed satisfied its burden of proof,” reversed
the trial court’s finding of constitutional actual malice. /d. at 492, 104 S. Ct. at 1955. The
Court of Appeals stated:

[We] are unable to find clear and convincing evidence that CU
published the statement that individual instruments tended to
wander about the room with knowledge that it was false or with
reckless disregard that it was false or not. The evidence presented
merely shows that the words in the article may not have described
precisely what the two panelists heard during the listening test. CU
was guilty of using imprecise language in the article — perhaps
resulting from an attempt to produce a readable article for its
mass audience. Certainly this does not support an inference of
actual malice. [citation omitted.]

Id. (emphasis added).
The Supreme Court, in affirming the Court of Appeals’ reversal of the district
court’s finding of constitutional actual malice, concluded:

The statement in this case represents the sort of inaccuracy that is
commonplace in the forum of robust debate to which the New York
Times rule applies. 401 U.S. at 292. ‘Realistically,...some error is
inevitable; and the difficulties of separating fact from fiction
convinced the Court in New York Times, Butts, Gertz, and similar
cases to limit lability to instances where some degree of
culpability is present in order to eliminate the risk of undue self-
censorship and the suppression of truthful material.” Herbert v.
Lando, 441 U.S. 153, 171-72 (1979)

1d.

As in Bose, this record does not support a finding by clear and convincing
evidence that Wren both understood the statement at issue to have a false and defamatory
meaning and published it with a high degree of awareness of its probable falsity. At most,

it was the sort of “imprecise language” and “inaccuracy that is commonplace in the forum

19



of robust debate” that the First Circuit and the Supreme Court found insufficient to
support a finding of constitutional actual malice.

Petitioners respectfully submit that the Court of Appeals, in conducting its de
novo review, erred in its application of the constitutional “actual malice” standard.

II.  THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING THE
TRIAL COURT’S DENIAL OF PETITIONERS’ MOTION FOR
A NEW TRIAL BASED UPON ADMISSION OF OPINION
TESTIMONY FROM AN EXPERT WITNESS (1) REGARDING
PETITIONERS” COMFORMANCE WITH STANDARDS OF
PROFESSIONAL JOURNALISM, AND (2) REGARDING THE
ACTUAL SUBJECTIVE STATE OF MIND OF PETITIONERS,
ALL FOR THE PURPOSE OF PROVING CONSTITUTIONAL
ACTUAL MALICE.

A. Pursuant to Rule 403, SCRE. and the First Amendment, Plaintiff's
Expert Witness Testimony Regarding Objective Journalism
Standards of Care Should Have Been Excluded for the Purpose of
Establishing Constitutional Actual Malice.

It is well established that constitutional “actual malice is a subjective standard
testing the publisher’s good faith belief in the truth of his or her statements.” Elder, 341
S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902 (emphasis added). Whether a defendant acted with
reckless disregard for the truth “is not measured by whether a reasonably prudent man
would have published, or would have investigated before publishing” the article. St.
Amant, 390 U.S. at 731, 88 S. Ct. at 1325. Thus, “[i]t is insufficient to show that
defendant made an editorial choice or simply failed to investigéte or verify information.”
Elder, 341 S.C. at 114, 533 S.E.2d at 902. Even proof of “an extreme departure from
professional standards” is insufficient on its own to meet the standard. Harte-Hanks
Commc 'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 665, 109 S. Ct. 2678, 2685, 105 L. Ed. 2d

562 (1989).

20



At trial, Kelley moved to qualify Dr. William E. Lee as an expert witness in
“investigative reporting dealing with the standard of care that’s supposed to be used by a
news reporter that reports on crime and as to his knowledge and training investigative
reporters as to how they are to avoid . . . going past the line put down by the U.S.
Supreme Court in New York Times v. Sullivan.” (R. p. 290 line 22; p. 291 line 7)
Petitioners objected on various grounds, including that Dr. Lee’s testimony would not be
relevant to actual malice (R. p. 293 line 24 - p. 294 line 3), and that the testimony would
improperly introduce a negligence standard into the case. (R. p. 295 lines 10-19) Once
qualified as an expert, Dr. Lee testified that, in his opinion, “The Sun News did not act the
way professional news organizations act in these circumstances,” that he did not believe
that Wren was careful in his reporting, and that Wren was “blowing smoke.” (R. p. 321
lines 21-23; p. 338 lines 13-14; p. 354 line 3)

Dr. Lee’s testimony regarding objective standards of journalism should have been
excluded pursuant to Rule 403, SCRE in this public figure libel case because its
prejudicial effect substantially outweighed its probative value. Allowing an expert
witness to testify about a defendant’s departure from journalism standards opens the door
for the jury to erroneously equate this objectively measured departure with the
subjectively determined reckless disregard the First Amendment requires.

Courts addressing this precise issue have excluded expert testimony in actual
malice cases under the standards of Rule 403. See, e.g., Tilton v. Capital Cities/ABC, Inc.,
938 F. Supp. 751, 753 (N.D. Okla. 1995) (excluding expert testimony under Rule 403
because that “testimony would be confusing to the jury, would be a waste of time and

would be unfairly prejudice [sic] to [the] Defendants™); World Boxing Council v. Cosell,

21



715 F. Supp. 1259, 1264-65 (S.D.N.Y. 1989) (excluding expert testimony in actual
malice case under Rule 403); Brueggemeyer v. Am. Broad. Cos., Inc., 684 F. Supp. 452,
465 (N.D. Tex. 1988) (holding that expert’s affidavit should be excluded under Rule 403
because “the probative value of the opinions is substantially outweighed by the danger of
unfair prejudice, confusion of the issues, or misleading the jury™).

For these reasons, Dr. Lee's testimony regarding objective standards of journalism
should not have been admitted to prove the subjective “high degree of awareness of
probable falsity” on the part of Petitioners required by the First Amendment.

B. Pursuant to Rule 702, SCRE. and the First Amendment. Plaintiff's

Expert Witness Testimony as to Wren's Actual Subjective State of

Mind Should Have Been Excluded in This Public Figure/Actual
Malice Case.

'~ In its opinion, the Court of Appeals stated:

We - hold the trial court did not err in admitting Dr. Lee’s
testimony. Although some of Dr. Lee’s testimony concerned
professional standards and whether Wren and Sun Publishing
conformed to those standards, he focused primarily on whether
the evidence indicated Wren had substantial doubt as to the
truth of the statements he published in the articles or had a
reckless disregard for their truth or falsity. Thus, the crux of Dr.
Lee’s testimony was that Wren knowingly published a false
statement with actual malice — the central issue in the case — not
that he should be held liable for deviating from professional
standards. Therefore, the testimony was relevant because it assisted

the jury in determining the central issue in the case. (emphasis
added.)

The Court of Appeals thus acknowledged that the “crux of Dr. Lee's testimony”
were his opinions that Wren “knew [the publication] was false” (R. p. 349 line 11) and
was “disregarding the truth or the falsity of what he was writing.” (R. p. 355 lines 15-17)
This use of his testimony to somehow divine and explain Wren's subjective state of mind

was an impermissible departure from both evidentiary and constitutional standards.

22



In determining whether expert testimony would help the jury, Rule 702, SCRE
“imposes on the trial courts an affirmative and meaningful gate keeping duty.” State v.
White, 382 S.C. 265; 270, 676 S.E.2d 684, 686 (2009). This gate keeping duty requires a
court to make three inquiries into determining whether to admit expert testimony:

First, the court must determine whether the subject matter is
beyond the ordinary knowledge of the jury, thus requiring an
expert to explain the matter to the jury. Second, the expert must
have acquired the requisite knowledge and skill to qualify as an
expert in the particular subject matter, although he need not be a

specialist in the particular branch of the field. Finally, the
substance of the testimony must be reliable.

Graves v. CAS Med. Sys., Inc., 401 S.C. 63, 74, 735 S.E.2d 650, 655 (2012) (internal
quotation marks and citations omitted).

First, it is readily evident from this record that Dr. Lee had no training in any field
other than journalism and had no specialized knowledge or skill permitting him to
analyze Wren’s state of mind in publishing the articles. He was simply not qualified to
offer his opinion that Wren was “disregarding the truth or the falsity of what [Wren] was
writing” (R. p. 355 lines 15-17; p. 349 lines 8-14; p. 354 lines 14-24), or that Wren
“knew that [the publication] was false.” (R. p. 349 line 11)

Courts have long rejected attempts to have such journalism expert witnesses
testify regarding a libel defendant’s subjective state of mind. See, e.g, Lohrenz v.
Donnelly, 223 F. Supp. 2d 25, 36 (D.D.C. 2002) (“Courts have generally disfavored
expert testimony in determining actual malice, which is essentially a determination of
defendant’s subjective state of mind.”); Wang v. Tang, 260 S.W.3d 149, 160 (Tex. App.
2008) (“[A]ctual malice inquires only into the mental state of the defendant, and [the
expert] claimed no expertise in that field.”); Freedom Newspapers v. Cantu, 168 S.W.3d

847, 858-59 (Tex. 2005) (“But actual malice inquires only into the mental state of the



defendant, and the expert claimed no particular expertise in that field.”); Harris v.
Quadracci, 856 F. Supp. 513, 519 (E.D. Wis. 1994), aff’d, 48 F.3d 247 (7th Cir. 1995)
(“Actual malice focuses on knowledge of falsity and serious doubts as to the truth of the
statement. The [expert’s] afﬁdavit is not probative of actual malice because [his] opinion
relates to a reckless disregard for a standard of objectivity, not for the truth.”).

Second, a journalism expert’s testimony on a defendant’s state of mind is not
reliable. Although nonscientific expert testimony has “no formulaic approach™ for
determining its reliability, White, 382 S.C. at 270, 676 S.E.2d at 686, the simple fact that
a proposed expert has no specialized skill or training on a subject must mean that the
proposed expert’s testimony on that subject cannot be reliable.

Finally, the purpose of expert testimony is “to help the jury to determine a fact in
issue based on the expert’s specialized knowledge, experience, or skill and is necessary in
cases in which the subject matter falls outside the realm of ordinary lay knowledge.”
Watson v. Ford Motor Co., 389 S.C. 434, 445, 699 S.E.2d 169, 175 (2010). A person’s
state of mind, however is not “a factual issue which must be resolved with scientific,
technical, or any other specialized knowledge.” See id. Instead, it is the type of issue that
a jury is frequently asked to resolve, based on the evidence presented at trial.

Dr. Lee’s expert testimony regarding Wren’s actual state of mind thus fails all
three parts of the Rule 702 test established by the Supreme Court of South Carolina as
well as the mandates of the First Amendment. Petitioners are aware of no case in which
an expert witness on standards of journalism has been permitted to provide his opinion as
to the actual state of mind of a news reporter in a public figure libel case. Here, the Court

of Appeals expressly held that such testimony was “the crux of Dr. Lee’s testimony.” The

24



First Amendment, and Rule 702, SCRE require that Dr. Lee’s opinions about what Wren
subjectively knew or believed about the truth of the articles should have been excluded

from evidence.

CONCLUSION

The Court of Appeals, in its decision, erred by disregarding the First Amendment
protections for speech about public figures embodied in decades of decisions by the
United States Supreme Court and by this court and by adopting novel, but erroneous,
interpretations of the law of defamation under South Carolina law.

For the reasons set forth herein, Petitioners respectfully ask this court to grant

their Petition for Writ of Certiorari. W ﬁ—\
—_/

Jay Bender —

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
3710 Landmark Dr., Suite 400

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

803.779.3423 (facsimile)

Jonathan E. Buchan, Jr.
ESSEX RICHARDS, P.A.
1701 South Blvd.

Charlotte, NC 28202
704.377.4300 (telephone)
704.377.372.1357(facsimile)
Admitted Pro Hac Vice

ATTORNEYS FOR PETITIONERS
Columbia, South Carolina

April 4, 2016

25




RECEWE@

APR -2 2016
THE STATE OF SOUTH CAROLINA

In The Supreme Court 8C SUPREME COURT

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Opinion No. 5375 (S.C. Ct. App. Filed January 1, 2016)

Mark Kelley,...o.uvuiiie e Respondent.
'

David Wren and Sun Publishing Company Inc.,
d/b/a The Sun News, ... Petitioners,

CERTIFICATE OF SERVICE

I, Jilian Kurka, Paralegal to Jay Bender, an employee of Baker, Ravenel & Bender,
L.L.P., hereby certify that I have, on the date indicated below, served counsel below with
Petitioners’ Petition for Writ of Certiorari, by mailing a copy of same via United States Mail,
postage pre-paid and return address clearly indicated on said envelope, to counsel at the
following address:

James P. Stevens, Jr., Esquire
Natalie S. Stevens-Graziani, Esquire

Stevens Law Firm, P.C.
P.O. Drawer 127

e i

lian Kurka

April 4,2016




