R ECEIVED

THE STATE OF SOUTH CAROLINA

In the Supreme Court MAY -9 2016
8C SUPREME COURT
APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas -
Larry B. Hyman, Circuit Court Judge
Opinion No. 5375 (S.C. Ct. App. Filed January 13, 2016)
Appellate Case No. 2016-000697
Mark KLY ...t e Respondent,
V.

David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, .........ccccocvvvvnenen. Petitioners.

REPLY TO RETURN TO PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI

Jay Bender

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
3710 Landmark Drive, Suite 400

Post Office Box 8057

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

Jonathan E. Buchan, Jr.
ESSEX RICHARDS, P.A.
1701 South Blvd.
Charlotte, NC 28203
704.285.7107 (telephone)
Admitted Pro Hac Vice
Attorneys for Petitioners

James P. Stevens, Jr.
Natalie Stevens-Graziani
Stevens Law Firm, P.C.
P.O. Drawer 127

Loris, South Carolina 29569
Attorneys for Respondent



INTRODUCTION

ARGUMENTS

L.

II.

1L

CONCLUSION

THE COURT OF APPEALS, CONTRARY TO SOUTH
CAROLINA LAW, FAILED TO CONSIDER THE
ALLEGEDLY FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT
AT ISSUE IN THE FULL CONTEXT OF THE THREE
PUBLICATIONS SUBMITTED TO THE JURY, AND
INSTEAD CONSIDERED THE STATEMENT BY ITSELF,

IN ISOLATION FROM ITS CONTEXT. ....ccoiiiiiniiiieiiiniiicireiens

THE COURT OF APPEALS, IN CONDUCTING ITS
REQUIRED INDEPENDENT REVIEW OF THE
EVIDENCE, ERRED BY INVENTING AND APPLYING A
CONSTITUTIONALLY IMPERMISSIBLE STANDARD
FOR ACTUAL MALICE THAT FOCUSES  ON
OBJECTIVE STANDARDS INSTEAD OF THE
REQUIRED SUBJECTIVE KNOWLEDGE OF THE
PUBLISHER OF THE ALLEGEDLY FALSE AND

DEFAMATORY STATEMENT .....ccciiiiiiiii e

THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING THE
ADMISSION OF OPINION TESTIMONY FROM AN
EXPERT WITNESS ON JOURNALISM STANDARDS OF
CARE FOR THE PURPOSE OF PROVING

CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE. ...

......... 4

....... 10



INTRODUCTION

The decision of the Court of Appeals should be reviewed by this Court because: (1) it is
in conflict with prior decisions of the United States Supreme Court and of this Court, (2) it
presents novel questions of defamation law in a constitutional context, and (3) it involves
substantial questions of constitutional law relating to the scope of First Amendment protections
for speech about public figures engaged in core political activity.

Respondent’s Return shares a fatal defect with the Court of Appeals decision. Each
focuses on the same single sentence from the May 23, 2010 news report, and each fails to
properly address and apply well-settled principles of South Carolina defamaﬁon law and decades
of bedrock First Amendment jurisprudence. Neither acknowledges that this dispute involves the
type of core political speech which demands the highest level of protection in a democratic
society.

Petitioners respectfully submit that this public figure libel verdict, and the Court of
Appeals decision affirming it, should be provided the full independent appellate review by this
Court contemplated by First Amendment principles.

The facts at issue are undisputed. Petitioners learned that some Myrtle Beach area
business owners were challenging the source of certain campaign contributions to various
political candidates and had specifically questioned possible contributions from the Myrtle
Beach Area Chamber of Commerce to gubernatorial candidate Gresham Barrett. (R. p. 398 line 4
—p. 399 line 13) Petitioners reported on this controversy. The three news articles, considered

together by the jury, all focus on that larger controversy, not on the single sentence that is the



focus of the Court of Appeals decision.'

These articles® addressed an existing controversy of criticél political importance and
public concern — whether campaign money flowed from business interests to elected officials
whose political actions may have in turn benefitted those business interests. Respondent Mark
Kelley, a former legislator and then-legislative lobbyist was, without dispute, present at the
meeting where an envelope containing $84,000 in campaign checks was passed by Chamber of
Commerce official Brad Dean to the gubernatorial candidate.

The single, arguably imprecise, statement focused on by the Court of Appeals and by
Respondent — when read, as required by law, in the full context of the numerous statements more
precisely describing the transfer of these funds by Dean (not by Respondent) — does not support a
finding, under South Carolina law and the First Amendment, of: (1) falsity, (2) the requisite clear
and convincing evidence of constitutional actual malice, or (3) a $650,000 libel verdict against
Petitioners. Mdreover, a critical element of Respondent’s evidence of constitutional actual
malice were the opinions of an expert witness that: (1) Petitioners had not conformed to
“standards of journalism” - - an objective test, and (2) that reporter David Wren had actually
known the statement was false. Such expert opinion offered to prove a reporter’s subjective state
of mind is impermissible.

If allowed to stand, this verdict will without doubt chill future speech about such core
political controversies. It will send a stark message to those reporting about and discussing issues

of public concern vital to a well-functioning democracy: use one imprecise phrase in an

! That sentence, from the May 23, 2010 article, one of the three articles submitted together to the jury, is: “[Brad]
Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered about $84,000 of those contributions to Barrett in June.”

2 The May 21, May 23 and May 25, 2010 news articles were considered together by the jury in making its
determination of liability for defamation and must be considered together when analyzing the context of the
statements at issue. (R. p. 588)



otherwise carefully written series of repoﬁs about an ongoing political dispute and you may be

- faced with an onerous libel verdict in favor of a public figure or public official referenced in the
publication. It will send a clarion signal to news organizations and to all citizens to “steer far
wider of the unlawful zone” in reporting on and discussing controversies at the heart of our
democratic political system. See New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254,279, 84 S. Ct.
710, 725, 89 L. Ed. 2d 686 (1964). 1t will stifle the “uninhibited, robust and wide-open” debate
on public issues guaranteed by the First Amendment and necessary to a vibrant, accountable
democracy. Id. at 270, 84 S. Ct. at 721. That protected debate has long been held to include even
“vehement, caustic, and sometimes unpleasantly sharp attacks” on government and those
engaged in the political process, including at times, even erroneous speech. Id. at 271, 84 S. Ct.
at 721. Certainly that protection extends to this single sentence of arguably imprecise speech
under the circumstances of this case.

This Court — mindful of the vital importance of robust and uninhibited discussion of
issues of public and political concern — has historically provided its careful, independent review
of public official and public figure defamation cases to ensure that bedrock principles of South
Carolina and First Amendment jurisprudence have been properly applied. See Elder v. Gaffney
Ledger, 341 S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000) (reversing South Carolina Court of Appeals
affirmance of jury verdict against public official libel plaintiff, finding that constitutional actual
malice standard was improperly applied); Peeler v. Spartan Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261,
478 S.E.2d 282 (1996) (reversing jury verdict against public official libel plaintiff, finding that
the constitutional actual malice standard was improperly applied). Petitioners urge this Court to
provide that review in this case involving core political speech of the highest importance.

For these reasons, and those set forth more fully herein, Petitioners respectfully request

~
J



that this Court grant their Petition for Writ of Certiorari and review the decision of the Court of
Appeals affirming the trial court’s denial of Petitioners’ Motions for Directed Verdict and for
Judgment Notwithstanding the Verdict.

ARGUMENTS

. THE COURT OF APPEALS, CONTRARY TO SOUTH CAROLINA LAW, FAILED
TO CONSIDER THE ALLEGEDLY FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT AT
ISSUE IN THE FULL CONTEXT OF THE THREE PUBLICATIONS SUBMITTED
TO THE JURY, AND INSTEAD CONSIDERED THE STATEMENT BY ITSELF, IN
ISOLATION FROM ITS CONTEXT.

Respondents failed to address in any fashion Petitioners’ argument or their supporting
legal authority that the Court of Appeals erred by failing, in its review and analysis, to consider
the statement in the May 23, 2010 article about the delivery of the campaign contributions in the
full context of the publications at issue. It is a public figure libel plaintiff’s constitutional burden
to prove that statements complained of are false and defamatory of the plaintiff. Philadelphia
Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 768-69, 106 S. Ct. 1558, 1559, 89 L. Ed. 2d 783
(1986); Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, 332 S.C. 502, 517, 506 S.E.2d 497, 505 (1998)
(Holtzscheiter II) (Toal, J., concurring).

As set out more fully in t};e Petition for Writ of Certiorari (pp. 9-10), this Court has long
held that “the intent and meaning of an alleged defamatory statement must be gathered not only
from the words singled out as libelous, but from the context; all of the parts of the publication
must be considered in order to ascertain the true meaning, and words are not to be given a
meaning other than that which the context would show them to have.” Jones v. Garner, 250 S.C.
479, 485, 158 S.E.2d 909, 912 (1968) (citing 33 Am. Jur. Libel and Slander § 87). That bedrock

principle remains unchanged:



[TThe court must look at the entire communication and not
examine separate sentences or portions or with an eye constrained
to the objectionable feature alone.

50 Am. Jur. 2d Libel and Slander § 124 (1995). See Ross v. Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C.
75, 221 S.E.2d 770 (1996) (affirming directed verdict for newspaper defendant despite its
publication of headline falsely accusing plaintiff of killing his wife). The single sentence the
Court of Appeals focused on in addressing the issue of falsity was “rendered innocuous” by other
specific statements in the articles. In other words, the additional language in the news reports
neutralized the sting of any imprecision or negative connotation in that single sentence.

[t is, after all, the duty of the court to determine if the statement at issue is reasonably
capable of conveying a defamatory meaning as a mattef of law. Holtzscheiter 11, 332 S.C. at 531,
506 S.E.2d at 513. As set out fully in the Petition for Writ of Certiorari (pp. 9-14), the Court of
Appeals did not consider the statement in the required context of the “entire communication” but
instead viewed the publications “with an eye constrained to the objectionable feature alone.” In
failing to review the statement in context, the Court of Appeals failed to “perform the
quintessential function of the court in defamation actions.” Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762,
777 (D.C. Cir. 1989), cert. denied, 484 U.S. 870, 108 S. Ct. 200, 98 L. Ed. 2d 151 (1987) (After
considering both the allegedly defamatory “words themselves and the entire context in which the
statement” occurred, the Second Circuit affirmed the district court’s grant of judgment
notwithstanding the verdict, reversing the jury’s finding of falsity.).

For these reasons, Petitioners respectfully ask this Court to grant its Petition for Writ of

Certiorari and review the decision of the Court of Appeals.



II. ~ THE COURT OF APPEALS, IN CONDUCTING ITS REQUIRED INDEPENDENT
REVIEW OF THE EVIDENCE, ERRED BY INVENTING AND APPLYING A
CONSTITUTIONALLY IMPERMISSIBLE STANDARD FOR ACTUAL MALICE
THAT FOCUSES ON OBJECTIVE STANDARDS INSTEAD OF THE REQUIRED
SUBJECTIVE KNOWLEDGE OF THE PUBLISHER OF THE ALLEGEDLY
FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT.

It is striking that Respondent chose not to address Petitioners’ arguments and analysis in
its Petition for Writ of Certiorari (pp. 17-20) that, consistent with Bose Corp. v. Consumers
Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 104 S. Ct. 1949, 80 L. Ed. 2d 502 (1984), this record does not
support the jury’s finding by clear and convincing evidence that Wren both (1) understood the
statement at issue to have a false and defamatory meaning and (2) published it with a high degree
of awareness of probable falsity. As the Supreme Court found in Bose, the single sentence at
issue here was just the sort of alleged “imprecise language” and “inaccuracy that is
commonplace in the forum of robust debate™ that will not support a finding of constitutional
actual malice. Id. As analyzed in detail in the Petition for Writ of Certiorari, it makes no common
or constitutional sense to find that an imprecisely phrased sentence that can be argued to have a
false meaning can be found to have been made with actual malice simply because the author,
logically, did not .believe that particular unintended meaning to be true. On this basis alone, the
Court of Apéeals erred in its analysis and conclusion on the issue of constitutional actual malice.

Respondent also cannot avoid the fact that the Court of Appeals, in conducting its
constitutionally mandated independent review of the evidence of constitutional actual malice,
declared repeatedly that it was applying what is clearly an objective analysis of Wren’s state of
mind. The Court of Appeals described this most succinctly as follows:

. if he [Wren] recklessly disregarded the likelihood the articles

could be interpreted to accuse Kelley of delivering the
contributions, he may have had actual malice.

There can be no doubt that this novel test requires the application of an objective standard
6



of analysis of Wren’s conduct instead of an analysis of Wren’s actual subjective state of mind.
The question under this newly invented test is no longer, did Wren publish a statement knowing
it was false? The question instead becomes, was Wren somehow negligent or act.ing outside of
accepted journalism standards by failing to understand the likelihood that the articles could be
interpreted to accuse Respondent of delivering the contributions? In other words, the Court of
Appeals considered whether Wren — acting as a reasonable person — should have understood that
a re~ader might interpret the words “along with” to mean “and” (instead of “accompanied by™).
This test — clearly a negligence standard — is an objective test that dilutes beyond recognition the
test mandated by the First Amendment. (See Petition for Writ of Certiorari, pp. 14-16)

The Court of Appeals for the Ninth Circuit rejected just such an application of the actual
malice standard in Newton v. National Broadcasting Co., 930 F.2d 662 (9th Cir. 1990), cert.
denied, 502 U.S. 866, 112 S. Ct. 192, 116 L. Ed. 2d 152 (1991).

In Newton, the Ninth Circuit described the district court’s analysis as follows:

Even if NBC had unintentionally left the impression that organized
crime had financed Newton’s purchase of the Aladdin [hotel] ... it

‘should have been foreseen’ by NBC and the failure to foresee it
‘shows a reckless disregard for the truth.’

Id. at 680. Citing Bose, the Ninth Circuit reversed the district court’s finding of actual malice,
finding that the court “erred in its ruling that an interpretation of the broadcast that ‘should have
been foreseen’ by NBC journalists can give rise to liability.” /d. The Ninth Circuit concluded:
“The district court’s standard of what ‘should have been foreseen’ is an objective negligence test
while the actual malice test of New York Times is deliberately subjective.” Id.

The Ninth Circuit in Newfon, relying expressly upon the Supreme Court’s decision in
Bose, thus explicitly rejected the very actual malice test adopted by the Court of Appeals in its

decision. Contrary to the test expressly applied by the Court of Appeals, a finding of actual
7



malice cannot turn on whether the defendant should have understood or foreseen the allegedly
defamatory interpretation. For that reason alone, Petitioners urge this Court to grant their Petition
for Writ of Certiorari and review the decision of the Court of Appeals.

In applying this flawed actual malice test, the Court of Appe.als nonetheless analyzed
several of Wren’s emails sent to various political operatives when Wren was seeking to learn as
much as he could about the sources and distribution of the campaign funds. The Court of
Appeals focused on statements by Wren in those emails and concluded: “... we find it difficult to
believe Wren did not recognize that including the clause ‘along with chamber lobbyist Mark
Kelley’ in the second article would be read as an accusation against Kelley.” Thus, the Court of
Appeals expressly applied its objective test to determine not whether Wren subjectively believed
the articles to be false but to determine whether he should have understood that the statement at
issue would be interpreted as defamatory.

The Court of Appeals’ reliance on the emails cited in the decision is, in any event,
misplaced, as is Respondent’s reliance on them. In May 2010, Wren was doing what any
seasoned, professional news reporter would do in the search for information from sources —
asking probing questions, testing theories of what may have happened, challenging sources who
may be telling him truths, half-truths, and untruths, and comparing notes among those sources’
inevitably varying versions of information and events. It is certainly clear that prior to the May
2010 articles, his sources were providing information that the person who would have knoWllcﬁd;gﬂé
about the Barrett donations from Dean was Respondent. For example, when Wren sought more
information about the source of Barrett’s donations, one source sent Wren an email chain with
information from several Barrett campaign staffers or supporters: “All [contributors] appear to be
beach developers. Cannot figure what the issue would be. Try Mark Kelley... ouryHorry expert

8



or perhaps Alan Clemmons.” (R. p. 653) Another provided the following information: “Talk to
Mark Kelley. He would be familiar with these contributions and the connections [to these
developers].” Id. Wren had sound reasons to be asking hard, provocative questions about
Respondent’s role in the contributions, - - especially since Respondent would not talk with him -
- - but those questions do not establish whether or not he believed Respondent delivered the
checks. (R. p. 417 lines 22-25; R. p. 92 lines 10-24)

The Court of Appeals ignored the fact that Petitioners did not in fact publish news reports
that stated that Respondent delivered any contributions to Barrett. The articles made clear, in
headlines and in their text, that it was Dean who delivered the checks. They made clear that
delivery of campaign funds by Respondent would have been a crime, and the news reports
clearly stated no crime occurred. If Petitioners had meant to say that Respondent delivered the
funds, thereby committing a crime, they would have done so clearly, not buried it in the
fourteenth paragraph of the May 23, 2010 report.

What the Court of Appeals has done in its confused application of the actual malice
standard is to find that this one arguably imprecise statement — read in isolation, not in the
context of the three articles as required by well-established South Carolina law — was properly
capable of a defamatory meaning. Wren testified that he did not believe that the articles accused
Respondent of delivering contributions, and, logically, did not believe that this defamatory
interpretation of his statement was true. The Court of Appeals then held that this could be
evidence of actual malice. As discussed above, such a finding is inconsistent with the Supreme
Court’s holding in Bose and the Ninth Circuit’s holding in Newton.

Perhaps aware of the Alice in Wonderland quality of this anaiysis, the Court of Appeals
invented its own novel interpretation of the New York Times constitutional actual malice rule: did

9



Wren recklessly disregard that the articles could be interpreted to accuse Kelley of delivering the
contributions? This analysis has created a diluted and constitutionally untenable finding of actual
malice on the part of Petitioners.
For all of these reasons, Petitioners respectfully submit that this Court should grant the
Petition for Writ of Certiorari and review the decision of the Court of Appeals.
III. ~THE COURT OF APPEALS ERRED IN AFFIRMING THE ADMISSION OF
OPINION TESTIMONY FROM AN EXPERT WITNESS ON JOURNALISM

STANDARDS OF CARE FOR THE PURPOSE OF PROVING
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE.

Respondent contends that it was not reversible error to admit expert testimony from Dr.
William E. Lee regarding objective journalism standards of care to support his claim that
Petitioners subjectively knew the statement at issue was false or had a high degree of awareness
of its probable falsity. (Respondent’s Return, pp. 11-15) For the reasons set forth in the Petition
for Writ of Certiorari (pp. 20-22), Petitioners submit that it was reversible error to permit opinion
testimony that Petitioners failed to conform to certain objective journalism standards and that
this failure was evidence of Petitioners’ subjective state of mind. In short, such testimony, as the
many opinions cited by Petitioners demonstrate, has simply been held to be improperly
confusing to jurors in its intertwining of both subjective and objective standards, thereby
diminishing the protections guaranteed by the First Amendment’s mandated requirement of clear
and convincing proof of subjective awareness of falsity or probable falsity. .

Respondent concedes that the cases he citeé permitting the admission of expert testimony
regarding even egregious deviation from accepted standards of journalism hold that such
evidence alone is insufficient to establish constitutional actual malice. (Respondent’s Return, pp.
14-15) Respondent then attempts to buttress his case for the admissibility of such evidence by

arguing that there was additional evidence of knowing falsity. (Respondent’s Return, p. 14) But
10



analysis of the evidence cited quickly reveals that Respondent had no such other evidence, and
that the expert testimony was critical to his efforts to prove constitutional actual malice.

First, Respondent contends the “admissions and emails” from Wren were evidence that
he knew the critical statement about the delivery of the contributions was false. (Respondent’s
Return, p. 14) But this is the same sleight of hand reasoning Petitioners have previously rebutted.
There is no evidence that what Petitioners published was false in its proper context. It is simply
illogical to argue that the fact that Wren himself did not believe Respondent delivered the checks
— when, in context, he did not assert such a claim — is evidence of knowing falsity.

Second, Respondent contends that “the testimony of Gresham Barrett and Drea Byers”
that Respondent did not hand the campaign contributions to Barrett is evidence of constitutional
actual malice. (Respondent’s Return, p. 14) Such testimony has nothing to do with Wren’s state
of mind as to the truth or falsity of the statement at issue.

Third, Respondent contends that the testimony of “witnesses who read the articles and
understood them as accusing Respondent of a crime” is further evidence of Wren’s state of mind
as to the truth or falsity of the statement at issue. (Respondent’s Return, p. 14) Of course, such
testimony has no relevance to what Wren may have subjectively thought.

Finally, the only other “evidence” cited by Respondent as “additional” evidence of actual
malice sufficient to permit the admissibility of the expert testimony on conformance with
objective journalism standards is Wren’s testimony that he was “skeptical” of sources Justin
Stokes and Tim Pearson. (Respondent’s Return, p. 12) There is, of course, no evidence that
Petitioners published a single word of the articles, much less the single statement at issue, in
reliance upon either Stokes or Pearson, and such skepticism is therefore of no relevagce to the

issue of Wren’s belief in the truth of his publication.

11



Respondent then stretches far to liken such “skepticism” to the evidence in Harte-Hanks
Communications v. Connaughton, 491 U.S. 657, 109 S. Ct. 2678, 105 L. Ed. 2d 562 (1989).
First, Harte-Hanks did not even involve the admission of expert witness testimony regarding
conformance with standards of journalism care. That aside, Respondent’s reliance on Harte-
Hanks is completely misplaced because the facts of that case demonstrate just how egregious a
libel defendant’s acts or omissions must be to constitute circumstantial evidence of actual malice.
In Harte-Hanks, the Supreme Court found that the newspaper defendant’s choice “not to
interview the one witness who was most likely to confirm” its sole source’s version of events,
while the other six witnesses to the critical events were interviewed and denied the source’s
allegations about plaintiff, was “utterly bewildering.” Id. at 682, 109 S. Ct. at 2693. Combined
with the fact that the newspaper declined to listen to a previously audiotaped interview of the one
eyewitness the newspaper failed to interview itself — who could have easily “verified or
disproved” much of what the newspaper’s source claimed — this evidence supported plaintiff’s
claim of actual malice. Id. at 683, 109 S. Ct. at 2693. Thus, the circumstances in Harte-Hanks
bear no relation to the facts of this case, which standing alone neither support a finding of actual
malice nor justify the admission of Dr. Lee’s expert testimony regarding conformance with
objective standards of journalism care.

For all of these reasons, Dr. Lee’s expert witness testimony regarding conformance with
objective journalism standards of care should not have been admitted for the purpose of proving
constitutional actual malice, and its admission was reversible error.

Even more important, .Respondent simply failed to address in any fashion Petitioners’
second critical point regarding the admission of such expert testimony. Petitioners pointed out

that, instead of addressing directly Petitioners’ argument that it was error to permit expert

12



testimony on objective standards of journalism care for the purpose of proving Petitioners’
subjective state of mind, the Court of Appeals downplayed the expert’s testimony regarding
whether Petitioners had conformed to those objective standards. Instead, the Court of Appeals
explained that Dr. Lee “focused primarily on whether the evidence indicated Wren had
substantial doubt as to the truth of the statements he published in the articles or had a reckless
disregard for their truth or falsity. Thus, the crux of Dr. Lee’s testimony was that Wren
knowingly published a false statement with actual malice....” (See Petition for Writ of Certiorari,
pp. 22-25) |

The Court of Appeals thus found that “the crux of Dr. Lee’s testimony” were his opinions
that Wren “knew [the publication] was false” (R. p. 349 line 11) and that he was “disregarding
the truth or falsity of what he was writing.” (R. p. 355 lines 15-17) That is, the Court of Appeals
ruled that it was proper for this journalism expert to opine what he believed Wren was thinking
at the time he wrote the story. Permitting an expert in journalism standards to inform a jury in a
public figure libel case that it is his professional opinion from reviewing the record that a news
reporter defendant in fact subjectively knew a statement was false is inherently prejudicial.
Nothing in Dr. Lee’s training, experience or background qualified him to divine the state of mind
of David Wren, and there can be no doubt that the force of such impermissible testimony
influenced the jury’s determination of actual malice. It is also telling that neither the Court of
Appeals nor Respondents cited a single case from any jurisdiction in the country where such
testimony has been found to be admissible.

For all these reasons, the admission of Dr. Lee’s testimony regarding Wren’s subjective
state of mind is reversible error, and Petitioners respectfully submit that this Court should grant
the Petition for Writ of Certiorari and review the Court of Appeals decision in this case.

13



| ’ CONCLUSION

For the reasons set forth herein and in the Petition for Writ of Certiorari, Petitioners

respectfully request that this Court grant its Petition for Writ of Certiorari.

(o

Jay Bender

BAKER, RAVENEL & BENDER, L.L.P.
3710 Landmark Dr., Suite 400

Columbia, SC 29202

803.799.9091 (telephone)

803.779.3423 (facsimile)

Jonathan E. Buchan, Jr.
ESSEX RICHARDS, P.A.
1701 South Blvd.

Charlotte, NC 28202
704.285.7107 (telephone)
704.377.372.1357(facsimile)
Admitted Pro Hac Vice

ATTORNEYS FOR PETITIONERS
Columbia, South Carolina

May 9, 2016

14



THE STATE OF SOUTH CAROLINA

In The Supreme Court &ECEIVED
MAY -9 2016
APPEAL FROM HORRY COUNTY BG SUPREME COURT

Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Opinion No. 5375 (S.C. Ct. App. Filed January 1, 2016)
Appellate Case No. 2016-000697

Mark Kelley,......o.oiiii Respondent.

V.

David Wren and Sun Publishing Company Inc.,
A/b/a The SUn NEWS, ... e, Petitioners,

CERTIFICATE OF SERVICE

I, Teresa K. Todd, Legal Assistant to Jay Bender, an employee of Baker, Ravenel &
Bender, L.L.P., hereby certify that I have, on the date indicated below, served counsel below
with Reply to Return to Petition for Writ of Certiorari, by mailing a copy of same via United
" States Mail, postage pre-paid and return address clearly indicated on said envelope, to counsel at
the following address:

James P. Stevens, Jr., Esquire
Natalie S. Stevens-Graziani, Esquire
Stevens Law Firm, P.C.

P.O. Drawer 127
Loris, SC 29569-0127

Koo A L&B&Q

Teresa K. Todd

May 9, 2016



