THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Court of Appeals No. 2014-001249
Case No. 2012-CP-26-03804

Mark Kelley, .. ...

David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, .. ..

FINAL BRIEF OF RESPONDENT

James P. Stevens, Jr.

..... Respondent,

....... Appellants.

RE@EEW_E |

FEB 1 3 2015
SC Cou Of Appzals

Natalie S. Stevens-Graziani
Stevens Law Firm, P.C.

Post Office Drawer 127

Loris, South Carolina 29569-0127
843.756.7652; Fax: 843.756.3785
Attorneys for Respondent



THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Lérry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Court of Appeals No. 2014-001249
Case No. 2012-CP-26-03804

CMark Kelley, ... Respondent,

" David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........... Appellants.

FINAL BRIEF OF RESPONDENT

James P. Stevens, Jr.

Natalie S. Stevens-Graziani

Stevens Law Firm, P.C.

Post Office Drawer 127

Loris, South Carolina 29569-0127
‘ 843.756.7652; Fax: 843.756.3785

Attorneys for Respondent



TABLE OF CONTENTS

PAGE

Table of Authorities ............... PP e ii
Statement of Issues on Appeal ...................... e ‘1
Statement OF the CaSe . ..evervii e 1
Statement of the Facts ..........ooiiiiiiiiiiio... T 1
Standard Of ReVIEW ...t e 12
Arguments: )
I. THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED THE APPELLANTS’

MOTIONS FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV

BECAUSE THERE WAS EVIDENCE THAT THE APPELLANTS

PUBLISHED A FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT

OF FACT OF AND CONCERNING THE RESPONDENT .....coccvviinn.... 16
1L THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED APPELLANTS’ MOTIONS

FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV BECAUSE '

THERE WAS CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE

PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE WITH

CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE . oot 21
I1I. THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF

AN EXPERT WITNESS BECAUSE HIS TESTIMONY WENT TO THE

ISSUE OF ACTUAL MALICE oo e 28
IV. BECAUSE AMPLE TRIAL EVIDENCE SUPPORTED THE JURY

"VERDICT AWARD THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN
DENYING APPELLANTS’ NEW TRIAL ABSOLUTE .................... 32

V. THE PUNITIVE DAMAGE AWARD WAS NOT A VIOLATION OF
THE FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND FOURTEENTH
AMENDMENTS OF THE U.S. CONSTITUTION REQUIRING A NEW
TRIAL BECAUSE THERE IS NO BAR TO AWARDING PUNITIVE
DAMAGES AGAINST A MEDIA DEFENDANT IF THE REQUISITE
CONSTITUTIONAL STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR FIGURES
ARE MET o 37

0760 1) L) (o) o R OO 43



TABLE OF AUTHORITIES
CASES

Anderson v. Augusta Chronicle, 365 S.C. 589, 619 S.E.2d 428 (2005) ........

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 255,106 S.Ct 2505, 91
L.EA.2d 202 (1986) ...vviiiiiiiiii et e

Anderson v. The Augusta Chronicle, 355 S.C. 461, 585 S.E.2d 506
(CHADPP. 2003) oo e e e

Anton v. St. Louis Suburban Newspapers, Inc., 598 S.W.2d 493,
495-96 (Mo. Ct. App. E-D. 1980) ..vvniiiiiiiiiieee e

Avyala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70 (D.C. 1996) ...............c.......

Bell v. Evening Post Pub. Co., 318 S.C. 558, 459 S.E.2d 315 (Ct. App. 1995) ...

Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485,
104 S.Ct. 1949, 80 L.EA.2d 502 (1984) ...oviiiriiiiiiiiiieeieaen

Brabham v. Southern Asphalt Haulers, Inc., 223 S.C. 421, 76 S.E.2d 301 (1953)..

Brown v. Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 827 F,2d 1119,
1142-43 (7th Cir. 1987) oo

Buckley v. Little, 539 F.2d at 807  ..ovnrnii e

Carson v. Allied News Company, 529 F.2d 206 (7" Cir. 1976)

Celle v. Filipino Reporter Enterprises, Inc., 209 F.3d 163, 171-72 (2d Cir. 2'000). ..

Cianci v. New Times Publishing Co., 639 F.2d 54, 69-70 (2™ Cir. 1980)

Collins Entm’t Corp v. Coats & Coats Rental Amusement, 355 S.C. 125,
584 S.E.2d 120 (Ct. App. 2003) orvinrii e

Connaughton v. Harte Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825
6™ Cir. 1988), cert granted, 488 U.S.907, 109 S. Ct. 257,
102 L.Ed.2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657,
109 S.Ct. 2678, 105 LEdA.2d 562 (1989) ..ovvviiiiiiiiiien

ii

Page

25,34

26

34

39
40

16

12,13,30,41

36

.. 39
. 42
.. 20,39

40,41

e 32

33

14,22,28,30



Continental Cablevision, Inc. v. Storer Broadcasting Co.,

653 F.Supp. 451,461 (D. Mass. 1986) .....ccoeveiiiiiiiiiiiiiiiiiiin e, 39
Curtis Pub. Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 138, 156, 159-62, ,

87 S.Ct. 1985, 18 L.Ed.2d 1094 (1967) ..... e e 26,29,38,39,41
Curtis Publishing Co. v. The Associated Press, 388 U.S. 130,

87 S.Ct. (1975) triiriii i e P 13,26,38
Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 756

760, 763, 105 S.Ct. 2939, 86 L.Ed.2d 593 (1985) oveeiiiiiiiis 39
Easler v. Hejaz Temple A.A.O.N.M.S. of Greenville, 285 S.C. 348,

329 S.E2d 753 (1985) .oovviviiiiiiiiii, e 36
Edwards v. South Carolina, 372 U.S. 229, 83 S.Ct. 680, 9 L.Ed.2d 697 (1963) ... 12
Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. 108, 553 S.E.2d 899 (2000) .............c.entes 23,27
Erickson v. Jones Street Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444, :

629 S.E.2d 653 (S.C. 2008) ..vriiiiit i e 24,25
Fennell v. Littlejohn, 240 S.C. 189, 125 S.E2d 408 (1962) .........ccevvivinnnn. . 36
Foster-Milburn Co. v. Chinn (1909), 134 Ky. 424, 120 S.W. 364, ) :

34 LRA.(N.S) 1137, 135 Am. St. Rep. 417 ..o, 35
Gamble v. Stevenson, 305 S.C. 104, 406 S.E.2d 350 (1991) *231 ........ P 36
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75,85 S.Ct. 209, 13 L.Ed.2d 125 (1964) ...... 26,41
George v. Fabri, 345 S.C. at 456, 548 SE2d 876 .......cccvvvninn.. SRR 23,2531
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 341, 94 S.Ct 2997, .

3007, 41 L.Ed.2d 789 (1974) ............ IO 13,27,29,30,32,38,39,41
Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir. 1969) ... 40,42
Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton; 491 U.S. 657, 688,A

109 S.Ct. 2678, 2696, 105 L.Ed.2d 562 (1989) ............... 13,15,25,30,31,38,39
Healey v. New England Newspapers, Inc., 555 A.2d 321, 327 (R;I. 1989) ....... 39

iii



Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 171-172, 99SCt 1635, 1646-1647,

60 L.EA.2d 115 (1979) e 13,14,30, 32,39
Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, Inc., 322 S.C. 502, 513, : :

506 S.E.2d 497, 503 (1998) ...... e PP 17,23
Hutson v. Cummins Carolinas, Inc., 280 S.C. '552, 314 S.E.2d 10 (Ct.App. 1984).. 33
Joseph v. Scranton Times, L:P., 2014 PA Super 49, 2014

WL 930812 (2014) oo - 40,41
Kuznik v. Bees Ferry Assocs., 342 S.C. 579, 538 S.E.2d 15 (Ct.App. 2000) ..... 33

' )
Maheu v. Hughes Tool Co., 569 F.2d 459, 478-80 (9" Cir. 1977) .................. 39
Marchiondo v. Brown, 98 N.M. 394, 649 P.2d 462, 470-71 (1982) .....ccevnvennn. .- 39
Margoles, 111 Wash.2d 201, 760 P.2d 324 ...... e 30
Masson v. New Yorker Magazine, Inc. 501 U.S. 496, 520,

111 S.Ct. 2419, 115 LEA.2d .o 26
Mathers v. Bailey, 31 Media L. Rep 2575 (2003 n3 ... e 27
Miller v. City of W. Columbla 322 S.C. 224,230-31,471 S.E:2d

683, 687 (1996)  onieiiiii it 33
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 15-16, 110 S.Ct. 2704,

111 L.Ed.2d 1, 60 Ed Law Rep. 1061 (1990) +.evvvvveeeeieeeeeeeeeeeeeeee 39
New Jersey Steele Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557 747 N Y.S.2d 89,

90-91 (151 DeP’t. 2002)  .eeeee e e e 40
New York Times Co. v. Sullivaﬁ, 376 U.S. 293

84 S.Ct. 733 i 12,13,16,21,27,28,29,38,41
Newman v. Delanhunty, 293 N.J. Super. 491, 681 A.2d 671, 686 (Law Div. 1994),

aft’d, 293 N.J. Super. 469, 681 A.2d 659 (App. Div. 1996) ................... 39
Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E#.2d 132,136 (1976) ....... 39,40
Newton v. Nat’l Broad. Co., 930 F.2d 662, 670-71 (9" Cir. 1990) ................... 13,15
Paul v. Hearst Corp., 261 F.Supp.2d 303, 309 (M.D.Pa 292) ..... e ' 39

iv



Peeler v. Sbartan Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261, 269 n.4,

478 S.E2d 282, 286 N4 . i, 23
Pep v. Newsweek, Inc., 553 F.Supp. 1000, 1003 (S.D.N.Y. 1983) ....ccceievennnin. 31
Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 774, 106 S.Ct. 1558,

89 LLEA.2d 783 (1986) erviiiiiiiei e e ene e 39
Proctor v. Dep’t of Health & Envtl. Control, 368 S.C. 279,

628 S.E.2d 496 (CLAPP. 2006) ...vviniirietie e 33
Rosenbaltt v. Baer, U.S. 75, 86 S.Ct. 669, 15 L.Ed.2d 597 (1966) ..................... 13
Sharon v. Time, Inc., 599 F.Supp. 538 (S.D.N.Y. 1984) ...t 41,42

Sprague v. Walter, 357 Pa. Super: 570, 516 A.2d 706, 728 (1986),
Appeal granted, 514 Pa. 648, 524 A.2d 495 (1987), aff’d,

518 Pa. 425,543 A2d 1078 (1988) ...coiiiiii, 39
Sprague v. Walter, 441 Pa. Supey. 1, 656 A.2d 890, 921-22 (1995) ..cvvvvvvvinninnnn. 39
St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 732,88 S. Ct 1313 .......... ............. e 20,21,30,31
Stevens v. Sun Publ’g. Co., 270 S.C. 65, 71, 240 S.E.2d 812, 815 (1978) ............... 25
Swinton Creek Nursery v Edisto Farm Credit, ACA 334 S.C.

469, 476, 514 S.E.2d 126, 130 (1999) ............. e 16
Welch v. Epstein, 342 S.C. 279, 536 S.E.2d 408 (Ct. App. 2000) .........c....c..e. e 33
Wilhoit v. WCSC, Iﬁc., 293 S.C. 34,358 S.E.2d 397, 398, 400 (Ct. App.'1987) -....... 40
Zerangue, 814 F.2d 1070 ... e 31

STATUTES
S.C.Code of Laws, § 2-17-80 ....oiiiiiii i e, | 5
OTHER AUTHORITIES
U.S.C.A. Const. Amend: L - 28



IL.

I11.

Iv.

STATEMENT OF ISSUES ON APPEAL

WAS THERE EVIDENCE THAT THE APPELLANTS PUBLISHED A
FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT OF FACT OF AND
CONCERNING THE RESPONDENT.

WAS THERE CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE
PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE WITH
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE. '

DID THE TRIAL COURT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF? AN
EXPERT WITNESS ON ISSUE OF ACTUAL MALICE AS IT RELATED
TO PROPER METHODS OF INVESTIGATIVE JOURNALISM?

DID THE EVIDENCE SUPPORT THE JURY’S AWARD OF ACTUAL
DAMAGES?

IS THERE A BAR TO AWARDING PUNITIVE DAMAGES AGAINST A
MEDIA DEFENDANT 1IF THE REQUISITE CONSTITUTIONAL
STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR FIGURES IS MET.

- STATEMENT OF THE CASE

Respondent adopts Appellants’ Statement of the Case.

STATEMENT OF THE FACTS

Respondent, Mark Kelley (Kelley), became a lobbyist in 2003 (R. p. 70, lines 8-

9), one year after retiring from the South Carolina House of Representatives in 2002

where he served from 1992 to 2002. (R. p. 70, liﬁes 16-21). Kelley’s retirement from the

legislature was voluntary because he wanted to get back tohis personal private life and

spend more time with his family. (R. p. 71, line 22 to p. 79, line 15). In 2010, his clients

were Coastal Carolina University, Horry County Schools, Grand Strand Business

Alliance, Alltel, Progress Ehergy, Waster Management Systems, Greenville Hospital

. System, GlaxoSmithKline and others. (R. p. 73, lines 18-24). Kelley had worked



untiringly to establish an impeccable reputation as a lobbyist who legislators could
consult and obtain a clear and unbiased view of proposed legislation — a lobbyist who a
legislator could rely upon and trust to give the pro’s‘and con’s of a proposed bill. (R. p.
114, lines 6-20; R. p. 115, line 21 to p. 116, line 10).

While in the South Carolina House of Representatives, Kelley served on many
~ committees, including bei‘ng elected by his fellow legislators to the Ethics Committee. (R.
p- 70, line 23 to p. 71, line 17). He was instrumental in the passage of the preseﬁt ethics
law (R. p. 71, lines 14-15;~p. 85, lines 2-4) and, as such, was very familiar with its
requirements. He was well respected among his peers and his constitucncy and was
never defeated in any election for the House seat he held for 10 years.

After his retirement from the legislature, Kelley worked tirelessly for his clients
as a lobbyist and kept out of the public light because he felt that to be an effective
lobbyist, he had to avoid any publicity. (R. p.»72; lines 18-24).

Kelley was successful in avoiding any publicity for himself and his clients until
2010, an election year when four (4) candidates for Governor were running in the
Republican primary; Gresham Barrett, Nikki Haley, Henry McMaster, and Andre Bauer.

In June 2009, Brad Dean; President of the Myrtle Beach Chamber of Commerce,
aﬁanged a luncheon with Gresham Barrett at Sid & Roy’s Restaurant in Myrtle Beach for
June 20, 2009. Brad Dean.,Abeing a friend of Kelley, knew that Barrett was a friend of
Kelley and that they had 'sérved in the South Carolina House of Representatives together.
Dean called Kelley. and invited him to the luncheon which Kelley accepted because he

wanted to see his friend.



Gresham Barrett, after receiving Dean’s luncheon invitation, issued an email on
June 15, 2009, to three (3) members of his campaign staff advising them where he would
be on Saturday, June 20, 2009. (R. p. 652, P1. Ex. 10). One of Barrett’s campaign staff
members was a man named Justin Stokes (Stokes). Stokes later left the Barrett campaign
after having two mental breakdowns and joined the Nikki Haley campaign as a campgign
staffer. (R. p. 175, line 16 to p. 177, line 1). When Stokes left the Barrett Campaign, he
took copies of emails with him from the Barrett campaign and gave them to Nikki
Haley’s campaign manager, Tim Pearson. While working for the Haley campaign,
Stokes, along with Tim Pearson (Haley’s campaign manager), began sending emails to
the Appellant, David Wren (Wrcn), an investigative reporter for the Appellant, Sﬁn

Publishing Company, Inc. (The Sun News). (R. p. 652, P1. Ex. 10; p. 690, P1. Ex. 15).

Wren was working on a story concerning campaign donations from several LLC’s
in Myrtle Beach fo various ‘candidates for state office, including but not limited to
Gresham Barrett and was trying to determine who was behind the donations.

When Kelley attended the luncheon on Saturday, June 20, 2009, .in attendance
were Gresham Barrett, Brad Dean and Drea Byers, a campaign consultant t.o Barrett. (R.
p. 81, lines 13-16). Ke‘lley was seated with Brad Dean to his left, Barrett to his right and
Byers across the table.A(R. p. 82, lines 2-7). During the luncheon,'Brad Dean handed an
envelope containing campaign donations across the table fo Barrett who handed it to
Byers. (R. p. 83, lines 3-5). Kelley had no prior knowledge that campaign donations
would be given. (R. p. 80, lines 9-1 i). Kelley did not touch the envelope or look inside

the envelope. (R. p. 82, line 21 to p. 83, line 7; p. 83, lines 9-10).



Moreover, Kelley héd no knowledge as to the source of the donations or the
amount. (R. p. 80, lines 12-14). After the envelope was passed from Dean to Barrett, the
parties discussed their families ana discussed what each had been doing since they had
last seen each other. (R. 'p. 83, lines 14-21). They finished their lunch, said their
goodbyes and departed Sid & Roy’s. (R. p. 83, line 24 to p. 84, line 5). Kelley thought
no more of the luncheon meetingv with his friends until he began to read his name in
several news articles, beginning almost a year later on May 21, 2010, shortly before the
Republican Primary. Thfe articles were written by Wren, several of which accused Kelley
.of a crime.A

The first Article was P_lairﬁiff’ s Exhibit 1 (R. p. 638). In that Friday, May 21,
2010 article, entitléd “Dean handed over envelope of $84,0007, Wren described the
delivery of the money to Barrett during a meeting ‘arranged By Dean “last year.” In
mentioning Kelley’s name, tlilé‘ article specifically stated:

Mark Kelley, a lobbyist for the chamber of commerce, also attended that

meeting, according to Barrett. Kelley did not return a telephone call
Thursday.

There are strict rules that forbid lobbyists from facilitating campaign
donation for statewide candidates; however, a spokeswoman for the S.C.
Ethics Commission said it does not appear any laws were violated in this
case.

“Just being in the same room is not a violation; it happens all the time,”
said Cathy Hazelwood, the commission’s general counsel. “He [Kelley] is
not supposed to touch the envelope or hand over the envelope.” "

Kelley testified that he was not the lobbyist for the Myrtle Beach Chamber of
Commerce. (R. p. 75, lines 14-20).
The next article was -dated Sunday, May 23, 2010, and was entitled “Bad debt

adds to donor mystery.” (R. p. 639, Pl. Ex. 2). Kelley complains that this article accuses



him of a crime in violation of the South Carolina Ethics Law, S.C. Code of Laws, § 2-17-
80 which prohibits a lobbyist from offering, soliciting, facilitating, or providing to any
statewide officer 'holder or candidate for said office any contributions, lodging,
transportation, entertainment, food, meals, beverages, money or any other thing of value. -
The article, in mentioning Kelley, stated as follows:

Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered about $84,000
of those contributions to Barrett in June.

The next article, which Kelley maintains defamed him, was an article dated
Tuesday, May 25, 2010 (R. p. 641, Pl. Ex. 4) and entitled “Donations Tied to MB
Chamber Blasted”. The language of the article quotes Robert Kelley, president of a
political group called BOOST (Business Owners Organized to Support Tourism):

In the past, the chamber has denied any involvement in this scandal, but

now Brad Dean admits he set up the lunch with [chamber] lobbyist Mark

Kelley and he handed Mr. Barrett the envelope full of checks, said Robert

Kelley, who is not related to the lobbyist.

The next article of which Kelley complained was actually an editorial entitled
“Absence of Evidence” which was published Sunday, May 30, 2010. (R. pp. 642-643, PI.
Ex. 5). The entire editorial is a discussion of the absence of evidence the newspaper has
against Kelley, Dean, Barrett and others. It tacitly admits accusations against Kelley,
Dean, and Barrett were and are unsupported by any 'evidence but implies that they are
guilty “no matter what the un-provable truth is”. It also states that “there is no evidence
disproving this statement [by Dean], but the circumstances make it difficult to believe.”
The language Kelley complains is as follows:

As we now know based on David Wren’s reporting, it was Myrtle Beach

Area Chamber of Commerce President Brad Dean who personally handed

the $84,000 in checks to Barrett with lobbyist Mark Kelley sitting by his

side. (If Kelley handed the money over, the transaction would have been

explicitly illegal — effectively forcing Barrett to say Kelley had no

5



involvement and pinioning the donations on Dean no matter what the un-
provable truth is.) (R. pp. 642-643, Pl. Ex. 5).

7

In order to prove Wren’s subjective state of mind when writing the articles,
Kelley introduced several of Wren’s emails (R. pp. 652-661, Pl. Exs.v 10, 11; pp. 670-680,
Pl. Exs. 13A, 13B, 13C, 13D, 13E, 13F, 13G, 13H; p. 690, PL. Ex. 15) which showed that
Wren sought evidence to show Kelley had violated the above-cited section of the South
Carolina Ethics statute. The time line of the emails vis a vis the dates of the articles
written by Wren is very lrevealing.

On May 3, 2010, at 2:14 p.m., Wren wrote an email to Tracy Edge with the
subject line of “I' called Trey Walker and he denied knowing anything about it.” Trey
Walker was identified as the campaign manager for Henry McMaster, candicllate for
governor.  Evidently, Wren communicated with Edge about the donations from the
" LLC’s and Edge told Wren to call Walker. After talkirig with Walker, Wren wrote Edge
back:

I told him we had talked about the chamber of commerce checks and he

flat out denied ever saying anything to you and I asked him if he was

working with John O’Connor at The State and he denied that as well. 1

wonder what’s up? (R. p. 660, P. Ex. 10).

After gettitng an email from Edge asking if Walker had mentioned Edge in the
conversation, Wren wrote Edge another email at 2:30 p.m. on May 3, 2010, stating, in
part, the following:

Yeah, you told me it would be ok if I mentioned we had talked so I told

him that we were talking about the checks earlier today and you had told

me that Walker had some e-mails from the Barrett campaign that would

show Mark Kelley distributed donations to him. ...... (Emphasis added).
(R. p. 659, PL. Ex. 10).

The same email ended up with the following revealing verbiage:



.....Walker flat out denied knowing anything about anything. Basically

called you a liar.. Now I’m really confused. [ know campaign managers

have little or no ethics, but to flat out lie about something that eventually

will be shown to be true isn’t going to help him. (Emphasis added). (R. p.

659, Pl. Ex. 10). '

Thereafter, Wren contacted Tim Pearson, Niln<ki‘ Haley’s campaign manager,
concerning his investigation into the campaign donation to Barrett. Wren produced an
email dated Wednesday, May 19, 2010, from Tim Pearson which férwarded the email of
June 15, 2009, from Barrett to Stokes and other campaign staffers about the June 20,
2010, luncheon at Sid & Roy’s. (R. pp. 652-654; PL. Ex. 10). By May 19, 2010, Stokes
had already left Barrett’s campaign and gone to Nikki Haley’s campaign and turned over
emails he kept from the Barrett campaign to Haley’s campaign manager, Tim Pearson.

On Thursday, May 20, 2009, at 9:02 a.m. (the day before the first article
mentioning Kelley’s name), Pearson emailed Wren and told him, “maybe go ask
Gresham directly who gave him the money.” (R. p. 652, PL. Ex. 10). Pearson also sent
Wren a link to an internet site announcing that Barrett was to “make a major
announcement in Myrtle Beach Thursday”.

At 10:34 a.m‘., Thursd’ay, May 19, 2010, Wren wrote Eddie Dyer, attorney for
Coastal Carolina University, requesting the “lobbying contract” with Mark Kelley to
lobby federal legislators as well as state legislators. (R. pp. 673-674, Pl. Ex. 13C). At
12:52 p.m., Mr. Dyer responded by stating, in part, that the Nelson Mullins Law Firm
pe.rforrned the federal lobbying for CCU and that Mark Kelley was actually paid as a
_ CCU employee and there V\{aS no contract between CCU and Kelley or his ﬁrm? KSMO.

This was confirmed by Martha Hunn, CCU’s director of news and public affairs, by her

email of 1:37 p.m. that same day. (R. pp. 673-674, P1. Ex. 13C).



That same day, Wren received an email from Justin Stokes at 4:29 p.m. revealing:
that Wren was asking Stokes for either confirmation or documentation that Kelley had
“set up the meeting”:

Any luck? Looking for any other emails now. But I don’t think I don’t
think I have anything documenting. Will keep thinking how else to
~ document he set up the meeting. (Emphasis added). (R. p. 690, P1. Ex. 15).

The above emails were one to two days before the first article of May 21, 2010,
and show the subjective state of mind of Wren in his investigative reporting. Wren
testified that he -actually wrote t'he May 23, 2010 article Ion Thursday (May 20, 2010) or .
Friday (May 21, 2010). When asked if he had stated in his deposition if he had written
the May 23™ article at the early part of the week, he said, “I don’t recall”. (R. p. 449,
lines 7-17).

The subjective state of mind of Wren became crystal clear in the following email
dated Sundéy, May 23, 2010, at: 10:15 a.m. from Wren to Stokes and Pearson in which he
forwarded links to the May 21 and May 23, 2010 articles and stated, in pertinent part, as

follows:

I wanted to pass along links to a couple of articles that have been
published in The Sun News over the past few days and see if you can help
me unravel this mystery a little more........... Also, everyone seems to be
bending over backward ro protect Mark Kelley regarding his involvement
in setting up the meeting with Barrett and handing him the money. I asked
B.J. Boling if Kelley had arranged the meeting and he quickly said, “No,
that would have been illegal.” Then he said he had to check and see who
did arrange the meeting. A little while later he called back and said it was
Brad Dean.

I'm trying to piece together who raised all the money, how they were
funneled through the various LL.Cs and why and why the chamber picked
Barrett as the candidate they were going to endorse (could it be anything
besides the fact that Kelley is the chamber lobbyist and a big supporter of
Barrett?)



Any help or insight you can give me would be appreciated. Also, if there

are any e-mails or documents that show ... Kelley’s role in setting up the

Barrett meeting would be a great help. Thanks again. The links to the

stories are below. (Emphasis added). (R. p. 661, P1. Ex. 11).

Four days later on Thursday, May 27, 2010, at 9:57 a.m., Wren again revealed his
subjective mindset in the following email from Wren to Tim Pearson:

I wanted to chéck back with you and see if there is any way that we can

use the e-mails from Barrett’s campaign that seem to show the

involvement of Brad Dean and Mark Kelley in raising money for Barrett

and others. 1 can definitely protect the source of the e-mails but would

say -something to the effect that they came from the Barrett campaign after

the AP started asking questions in October. Recent events have

overshadowed the campaign funding issue and I’m looking for ways to

move that story forward. (Emphasis added). (R. p. 677, P1. Ex. 13E).

Finally, the following email from Wren to Brad Dean on Wednesday, July 28,
2010, at 5:38 p.m. shows that Wren knew he had no evidence that Kelley raised money
for candidates or in Barrett’s campaign when he wrote his articles of May 21, 23 and 25,
2010:

‘Why would Mark Kelley be familiar with contributions and their funding

source? Did Mark Kelley play any role in raising money for candidates or

in Barrett’s campaign? (Emphasis added). (R. p. 670, P1. Ex. 13A).

Wren testified that his articles were reviewed and approved by the editor of
The Sun News before they are published and that he was acting as the agent for The
Sun News and within the scope of his authority. (R. p. 436, lines 5-24; p. 437, lines
6-19).

At trial, Wren admitted that his investigation revealed Kelley had nothing to do
with the LLCs or the money allegedly coming from the LLCs (R. p. 439, lines, 19-23).

Wren also admitted that he no evidence of Kelley setting up the meeting with Barrett. (R.

p. 439, line 24 to p. 440, line 4).



Wren also admitted that no one told him by email, by telephone, by lefter, or by
whatever method that Kelley set up the meeting, raised the money or handed the
campaign donations to either Barrett.or anyone. (R. p. 451, line 23 to p. 452, line 13).

Kelley produced six (6) witnesses, all of whom testified that the complained of
articles led them tol believe that the Appellants accused Kelley.of the crime of violating

the South Carolina Ethics Law by setting up a meeting and delivering campaign

contributions to Barrett. They also. understood that the editorial of The Sun News on
May 30, 2010, as stating thét their reporter, Wren, had no evidence of Kelley committing
the crime above stated but that Barrett and Dean were lying and stated that it was an “un-
provable truth” that Kelley was guilty of violating the Ethics Law.

Kelley called an expert witness, William E. Lee, who taught and trained
investigative journalist for many years (R. p. 302, lines 5-10) and co-authored a text
book, which was in its ninth edition, used in the College of Journalism where he taught at
the University of Georgia, as well as in a hundred other colleges and universities
throughout the United States. (R. p. 302, lines 11-25). He had been an expert in about
twenty-eight (28) cases and qualified as an expert in the Federal Courts of New York;
Chicago, Illinois; St. Paul, Missouri; Kansas City, Missouri; Sacramento, California; and
four courts in the state of Georgia. (R. p. 308, lines 14-25).

Lee testified that Wren had no evidence that Kelley set up the meeting with
Barrett or handed him the campaign donations. (R. p. 333, lines 5-14). To the contrary,
he had evidence from three sources that told him Kelley was not invol;/ed in setting up
the meeting or giving the campaign donations. (R. p. 333, lines 5-15). He obined that the

- above information would give Wren knowledge that Kelley had nothing to do with

10



setting up the meeting or giving campaign donations to Barrétt. (R. p. 333, lines 15-22).
Lee asserted that Wren should have looked carefully and with skepticism at Stokes and
Pearson as reliable sources because they were in an opposing campaign camp, especially
since Wren Wrote in his email that all campaign ménagers have no ethics. (R. p. 338,
lines 1-14). He also stated that the articles accused Kelley of setting up the meeting and
giving Barrett campaign donations and that Wren had no basis for making that claim
because Wren’s sources were- suspect, Wren had no documentation to prove 'the
accusation made against Kelley, and Wren knew that it was fang. (R. p. 349, lines 1-i9).
Lee confirmed that the facts revéaled that Wren knew there was no evidence from any
- source against Kelley, but Wren wrote the article of May 23™ ;anyway accusing him of a
crime with a reckless disregard as to whether it was true of false. (R. p. 356, lines 2-8).
Lee alsoistated that Wren’s one call to Kelley was inadequate when accusing someone of
a crime, i.e., Wren should have sent an email to Kelley, made a follow-up phone call, or
met Kelléy in person. Lee pointed out that Wren’s editor, O’Conner, admitted in her
deposition that one phone call by Wren to ‘Kelley was probably inadequate. (R. p. 323,
lines 1-7). ’

The only witnesses called by the Appellanfs were Wren, the reporter, and Patricia
O’Connor, the editor. Appellants produced no witness fo agree with their positioh that
the articles written about Kelley meant that he was just sitting beside Dean when the
donations were given to Barrett. None of the sources relied upon by the Appellants were
called as witnesses. .

The jury charges. by Judge Hyfrlan were thorough and the Plaintiff was required to

prove all elements of the tort of defamation/libel by clear and convincing evidence. The

11



forms of verdict as to both actual and punitive damages fequired that the jury find for the
Plaintiff only if he proved each element of his case by clear and convincing evidence.
The form of the actual damage verdict also required that(the jury find for the Plaintiff
only if he proved by clear and convincing evidence that the “statement was published
with actual malice, i.e., the statement was made with knowledge of its falsity or reckless
disregard 6f its truth or falsity”. The chargés to the jury and the forms of the verdict
compiied with the requirement that the Plaintiff prove “constitutional actual malice” as -

set forth in New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 293, 84 S.Ct. 733, and its progeny.'

After approximately 4 hours of deliberation the jury returned a verdict for Kelley
in the amount of $400,000 actual damages. The Trial Judge then charged the jury on the
issue of punitive damages and the jury. brought in a verdict of $250,000 punitive
damages. Implicit in the jury’s verdict was the fact that the jury did not believe Wren’s
and O’Connér’s explanation that the news articles did not accuse Kelley of a crime — a
question of Appellants’ credibility was decided adverse to them. Also implicit in the
jury’s verdict was the fact that they determined Kelley had met his burden of proof on all
elements by clear and convincing evidence and that the articles were printed with
“constitutional actual malice”, 1.e., that the articles were printed with knowledge of their

falsity or with a reckless disregard as to whether they were true or false.

STANDARD OF REVIEW

Appellants’ statement of the standard of review set forth in Edwards v. South

Carolina, 372 U.S. 229, 83 S.Ct. 680, 9 L.Ed.2d 697 (1963) and cited in Bose Corp. v.

Consumers Union of U.S., Inc., 466 U.S. 485, 104 S.Ct. 1949, 80 L.Ed.2d 502 (1984) is

correct, as far as it goes; however, “the constitutionally based rule of independent

12



review” does not mean that the appellate court disregard credibility determinations of the

trier of fact. Bose Corp.,-supra. at 499-500, 104 S.Ct. 1949; Harte-Hanks Commc'ns,

Inc. v. Connaughton, 491 U.S..657, 688, 109 S. Ct. 2678, 2696, 105 L. Ed. 2d 562 (1989)
(appellate court shouid not disregard a jury's opportunity to observe live testimony and
assess witness credibility). Deference to factual determinations that turn on credibility

assessment is essential to jurisprudence because of the fact finder's unique opportunity to

observe and weigh witness testimony. Harte—Hanks, 491 U.S. 688, 109 S.Ct. 2678;

Newton v. Nat'l Broad. Co., 930 F.2d 662, 670-71 (9th Cir.1990).
Society has a pervasive and strong interest in preventing and redressing attacks

upon reputation. Rosenbaltt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 S.Ct. 669, 15 L.Ed.2d 597 (1966),

" Curtis Publishing Co. v. The Associated Press, 388 U.S. 130, 87 S.Ct. (1975), Herbert v.
" Lando, 441 U.S. 153,99 S.Ct. 1635, 60 L.Ed.2d 115 (1979). The First Amendment does
not accord absolute privilege to editorial process of é media defendant in a libel case
brought by a public ﬁgﬁre or pﬁblic official who has burden of proving that damaging

falsehood was published with “actual malice.” Herbert v. Lando, supra. Spreading false

information in and of itself carries no First Amendment credentials. Herbert v. Lando,

supra.

Although affirming the doctrine announced in New York Times v. Sullivan,

supra. and its progeny, the U.S. Supreme Court stated in Herbert v. Lando, supra., “At

the same time, however, the Court has reiterated its conviction - reflected in the laws of
defamation of all of the States - that the individual's interest in his reputation is also a

basic concern.” Id., at 455-457, 96 S.Ct., at 966; Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S.

13



348-349, 94 S.Ct. 3011. Therefore, the Plaintiff in Herbert was entitled fo obtain
evidence which showed the subjective state of mind of the reporter and publisher.

This is exaétly what Respondent did in this case by obtainir;g through discovery
emails from and to the reporter, Wren, which (to Wren’s dismay) revealed that the phrase
which he now claims is an innocuous misprint or mistake was intended to accuse
Respondent of a crime. His emails proved his state of mind that he sought evidence to
accuse Respondent of a crime and they also proved that he knew the aécusations were
false and/or he wrote them with a reckless disr;:gard for its truth or falsity because he
never obtained the evidence. It also proved he had substantial doubts as the accusations
truthfulness.

In determining the issue of actual mali/ce within context of libel case involving
public figure, de novo réview conducted to ensure that district court applied properly
governing constitutional law anci that plaintiff did indeed satisfy burden of proof did not
apply to preliminary, operative, or subsidiary factual determinations anchored in
credibility determinations, but rather was limited to review of 4ultimate conclusion of

clear and convincing proof of actual malice. Connaughton v. Harte-Hanks

Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S. 907, 109 S.
Ct. 257, 102 L. Ed. 2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657, 109 S. Ct. 2678,
105 L. Ed. 2d 562 (1989).

The jury was in the best position to determine which testimony to believe and
whether to accept Appellants’ claims of good faith. The appellate court should defer to
the jury's determination that Appellants were not crédible when they claimed to have

made their accusations in good faith. This, together with the Appellate Court’s

14



independent review of the record should lead it to conclude that the jury was correct in
finding there was clear and convincing evidence to support the inference of actual malice.

. The Court in Harte-Hanks, supra, made the following statement which is

particularly appropriate and germane to this case and the issue of appellate review:

Here, the issue of malice turns largely on the credibility of the witnesses,
particularly of defendants. The jury was properly instructed on the
requirement of actual malice and the ways in which it could be satisfied.
The jury was told it may only find defamation in this case if the actual
malice requirement was met. The question that the jury was required to
answer was whether defendants were credible when they claimed they
acted in good faith when they published the articles about the Plaintiff.
Having had the opportunity to assess each witness' credibility, the jury
was ideally suited to answer this question, and even when conducting an
independent review, the appellate court must strongly-defer to the jury's
determinations of credibility. See Harte—Hanks, 491 U.S. at 688-89, 109
S.Ct. 2678; Newton, 930 F.2d at 670-71.!

Therefore, in preparing to prove his case in light of the requirement on the
Respondent to prove constitutional actual malice, Respondent deposed Wren at length
and obtained his emails relating to the subject news articles. Respondent sought evidence
which would reveal the state of mind of Wren because “the defendant's state of mind was
of ‘central importance’ to the issue of malice in the case” and whether Wren “had any
reason to doubt the veracity of certain of his sources, or, equally significant, to prefer the

veracity of one source over another.”

! Recognizing the difficult position in which an Appellate Court is placed, the Ninth
Circuit has noted the reviewing Court faces the “daunting task of reconciling our duty to
respect the jury’s fact-finding role with our duty to protect the values enshrined in the
First Amendment” because the independent review standard and the clearly erroneous
standard are in tension. Newton, 930 F.2d at 666. “| W]e must simultaneously ensure the
appropriate appellate protection of First Amendment values and still defer to the findings
of the trier of fact.” Id. at 670.

15



Apparently, Appellants are urging this Court to reverse the jury verdict and
disregard the -credibility issues in this case. To do so would usurp the Respondent’s

constitutional right to a jury trial which New York Times v. Sullivan, supra, and its

progeny never intended.

Also the wide disparity between the proof of the Respondent and the Appellants
in this case demonstrated with clarity that the jury verdict was firmly, if not exclusively,
anchored in credibility evaluations and assessments.

From the jury’s written answers to- the special interrogatories attached to the
verdict, the jury obviously elected to assign greaterv credibility to t‘he Respondent and his
witnesses and proof. In sum, the jury simply did not believe the Appellants’ witnesses, its

evidentiary presentations, or its arguments.

ARGUMENTS

I. THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED THE APPELLANTS’
MOTIONS FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV
BECAUSE THERE WAS EVIDENCE THAT THE APPELLANTS
PUBLISHED A FALSE AND DEFAMATORY STATEMENT OF FACT OF
AND CONCERNING THE RESPONDENT.

When deciding a motion for a directed verdict, the trial court “must view the
evidence and all reasonable inferences in the light most favorable to the non-moving

party.” Swinton Creek Nursery v. Edisto Farm Credit, ACA, 334 S.C. 469, 476, 514

S.E.2d 126, 130 (1999); see Bell v. Evening Post Pub. Co., 318 S.C. 558, 459 S.E.2d 315

(Ct.App. 1995). If the evidence presented yields only one inference such that the trial

court may decide the issue as a matter of law, the decision to grant the motion is proper.

See Swinton, 334 S.C. at 476, 514 S.E.2d at 130. On the other hand, a directed verdict

16



motion on liability for libel is properly denied where evidence exists justifying submitting

the issue to the jury. See Holtzscheiter v. Thomson Newspapers, Inc., 332 S.C. 502,513,
506 S.E.2d 497, 503 (1‘998).

The Appellants’ assertion that the articles did not accuse Respondent of a crime
was found to be incredible by the jury. When considering the alternatives facing the
Appellants after the publications of Wren’s articles, the Appellants took the only position
it could in their attempt to escape liability for the defamatory articles — a position whiéh
asserted thaf only the Appellants could interpret the meaning of what was said in the
~ articles. (R. p. 464, line 21 to p. 465, line 5) The absurdity of their explanation was
obviously rejected by the jury and their asserted “English lesson” attempted in the
courtroom was found to be laughable by the jury which obviously disregarded their
explanation.

Sinc¢ the jury obviously found that one or more of the articles accused
Respondent of a crime, they had an easy “next step” to decide that the accusation was
false since the Appellants testified they had no evidence showing Kelley either set up the
meeting or delivered the donations to Barrett and its own editorial entitled “Absqnce of
Evidence” shows that Appellants lacked proof. The next logical step in the jury’s
deliberation was to dete@ine whether the defamatory statement was made by the

Appellants. It was'obviously published in The Sun News (which Appellants could not

deny because the newspapers were in evidence).
The Appellants attempted to escape liability with its assertions that the

Respondent took the articles out of context or singled out one paragraph of the entire

17



article. However, all articles read together, with the interpretation placed thereon by the
editors, refute the Appellants’ argument.

The entire thrust of Wren’s investigative reporting was his veiled assertion that ‘
the donations corriing from the LLCs did not accurately show who was making the
donations and implied that the money came from the Chamber of Commerce from the
one cent sales tax recently passed and that it was a kickback to legislators who supported
the passage of the sales tax. It was obviously important for Wren to keep incorrectly
stating that Respondent was the “Chamber” lobbyist when that was untrue. It was also
important to Wren that his audience believe that Respondent was involved in the
“donation” meeting iﬁ hi; capacity as the “Chamber” lobbyist because it shed light on his
conspiraéy theory of dark political donations, the kickback and money laundering

referred to in The Sun News Editorial. Reading the articles as a whole, the jury did

reasonably concluded that Wren accused Kelley of a crime in violation of the S.C. Ethics
Law so he could, as hg so conveniently stated to Haley’s campaign manager, “keep his
story moQing forward.” (R. p. 677, Pl Ex. 13E). It was a question of fact for the jury,
which prevented the trial judge from either directing a verdict for the Appellants or
granting a judgment notwithstanding the verdict. Thérefore, there was no error on the
part of the trial judge in denying the Appellants’ motions.

The jury found that at least one the above articles accused Respondent of a crime
which made the statement libelous per se and consequently actionable per se. Since the
. jury’ found that Kelley was accused of a crime, it only had to determine whether the
accusation of the crime was false. It obviously did so as shown in the jury’s verdict.

Wren testified several times during his testimony that he had no evidence that Kelley

18



- either set up the meeting or gave the donations to Barrett. (R. p. 431, lines 5-20; p. 439,
line 23 to p. 440, line 4).
Additionally, Wren’s editor acknowledged by its editorial that they had no

evidence that Kelley violated the ethics statute. The Sun News editor gave himself away

in his editorial when h¢ made the statement: “4s we now know, based on David Wren’s
reporting... ... ” If Wren’s editor believed that Wren had not accused Respondent of a
crime, he would most likely have said, “As we have known all along, based on David
Wren’s reporting. ”  However, the editor gave himself away a second time in his editorial
when he said: “(If Kelley hahded the money over, the transaction would have be¢n<

explicitly illegal — effectively forcing Barrett to say Kelley had no involvement and

pinioning the donations on Dean no matier what the un-provable truth is.)” (Emphasis

added). The only logical explanatioﬁ for the parenthetical phrase is that The Sun News
and its reporter,-Wren, were telling the public that Dean and Kelley gave the donations to
Barrett, that Barrett is a liar be.cause he is protecting Kelley when he says thét only Dean
gave him the donations, and that Kelley is therefore g.uilty of a crime ...... but the
Appellants don’t have any evidence or proof. (R. p. 431, lines 5-20; p. 439, line 23--p.
440, line 4). The next paragraph attempts to refute Dean’s statement that the donations .
came from LLCs and not from the Chamber of Commerce and effectively calls Dean a
liar. Again, the Appellants say they have no proof but they certainly don’t hesitate to call
someone a liar when they don’t believe the people they interview.

This is the exact type of journalistic tactics which defamation laws were enacted
to prevent. The Appellants engaged in “bulverism” which is defined by competent

journalists as the method of assuming something to be true (even though it is not) and

19



explaining how it happened or what should be done about it. Such journalist tactics was

heavily criticized in Carson v Allied News Company, 529 F2d 206 (7" Cir 1976). The

critical statement in Carson may be paraphrased and applied to the facts of this case as
follows:.

In the ‘catalogue of responsibilities of journalists, right next to plagiarism .

..... must be a canon that a journalist does not invent evidence and

attribute it innocent persons. If a writer can sit down in the quiet of his

cubicle and create such evidence as ‘a logical extension of what must have

gone on’ and dispense this as news, it is difficult to perceive what First

Amendment protection such fiction can claim. In any event, St. Amant

expressly gives as another example of reckless disregard for the truth any

‘product of (one’s) imagination.” 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.

Because of both the completely fabricated accusations and the wholly

imagined but supposedly precise evidence quoted by the Appellants, the

Respondent was entitled to a jury’s determination of whether actual malice

existed.

Moreover, Appellants’ argument overlooks the fact that the Trial Court only
submitted three articles to the jury to determine whether one or more of the articles
defamed Respondent. They were the article of May 21, 2010 (R. p. 638, Pl. Ex. 1); the
article of May 23, 2010 (R. p. 639, Pl. Ex. 2), and the article of May 25, 2010. (R. p. 641,
Pl. Ex. 4). Additionally, the forms of verdict submitted to the jury stated that the jury
could return a verdict for the Plaintiff as to one or more of the three articles. Therefore,
there is no way the Court can determine whether the verdict i-s based upon one, two, or all
three articles. Since the Appellants agreed to the forms of the verdict, they cannot now
complain for the first time on appeal.

This then brings us to the issues in Appellants’ argument referring to articles

which were not submitted to the jury. Articles in Plaintiff’s Exhibits 6, 7, 8, and 9 (R. pp.

644-651) were not a part of the verdict form and therefore not considered by the jury in

20



its deliberation. The trial judge in submitting only the above three articles and the
. editorial to the jury in the form of the verdict, tacitly excluded all other articles from the
jury’s consideration. As such, Appellants’ argument that the judge erred in failing to
direét a verdict based on the contents of Plain;[iff s Exhibits 6, 7, 8, 9 (R. pp. 644-651)
would be an argument dehors the record and consequently improper.

Wren had numerous emlails that evidence he had been told that Kelley was not
involved with organizing, facilitating, calling, or arranging the meeting, or raising
donations or handing the donations to Barrett. (R. p. 661, Pl. Ex. 11; p. 690, PL. Ex. 15;
p. 401, line 16 to p. 405, line 24; p. 431, lines 5-20; p. 439, line 23 to p. 440 line 4). Yet
he refused to accept the fact that there was no evidence to “document he set up the
meeting” (R. p. 661, PL. Ex. 11; p. 690, Pl. Ex. 15) and created his own evidence of |

innuendo and unsupported implications. That is an impermissible violation of proper and

professional journalism and one which New York Times v. Sullivan, supra. and St.

Amant v. Thompson, supra, and their progeny provide no First Amendment protection.

"For the above reasons, the trial court was correct in denying the Appellants’

motions for directed verdict and judgment nov.

IL THE TRIAL COURT PROPERLY DENIED APPELLANTS’ MOTIONS
FOR DIRECTED VERDICT AND JUDGMENT NOV BECAUSE THERE
WAS CLEAR AND CONVINCING EVIDENCE THAT THE
PUBLICATIONS COMPLAINED OF WERE MADE  WITH.
CONSTITUTIONAL ACTUAL MALICE. |

Appellants’ entire argﬁment is that only Wren knew what he meant when he
published: “Dean, along with chamber lobbyist Mark Kelley, delivered those

contributions to Barrett in June”. (R. p. 464, line 21 to p. 465, line 5). That argument is

\\

21



what Wren arrogantly asserted in his testimony at trial. (R. p. 464, line 21 to p. 465, line

5). After conceding that Appellants’ witnesses, Alan Clemmons, Nelson Hardwick,

George Hearn and William Lee, all understood that Wren’s statement above accused

Kelley of a crime, the following testimony took place during cross e%amination of Wren:
Q. Okéy. Have you got anybody to come up here and testify besides

yourself and your editor that you didn’t accuse Mark Kelley of a
‘crime when you wrote the articles?

A. I guess the best person to testify to that would be me and I can tell
you I did not.
Q. The best person to testify to that is you?

And I can tell you I did not accuse him of a crime. (R. p. 464, line
24 to p. 465, line 95).

>

This is also the argument of the Appellants in their brief. The fallacy of this type
argument is obvious. If the only evidence to be considered on the subjective state of
‘mind of the writer is the writer himself, there would never be a need for the jury and
credibility issues would “fly out the window”. The credibility of a publisher’s reporter
has always been of prime importance in a defamation case, even in a case of defamation
. against a public official or public figure — otherwise, the victim of the defamation would ;
be deprived of his constitutional right to a trial by jury.
Logic and reason dictate that the Bose directed de novo review did not
apply to preliminary, operative, or subsidiary factual determinations
anchored in credibility determinations but rather was limited to a review
of the ultimate conclusion of clear and convincing proof of actual malice.
A contrary conclusion would usurp the role of the jury and burden the
appellate courts with original jurisdiction in libel actions impinging a

plaintiff’s constitutional right to a jury trial. Connaughton v. Harte-Hanks
Communications, Inc., supra, at 842.

Proof of actual malice requires the plaintiff to demonstrate, by clear and

convincing evidence, that the publisher made the statements either knowingly or with

22



reckless disregard for their truth or falsity. George v. Fabri, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d

at 876; Elder v. Gaffney Ledger, 341 S.C. at-114, 533 S.E.2d at 902. Clear and

~

6 <

convincing evidence may be defined as “ ‘that degree of proof which will produce in the
mind of the trier of facts a firm belief as to the allegations sought to be established’ .

Peeler v. Spartan Radiocasting, Inc., 324 S.C. 261, 269 n. 4, 478 S.E.2d 282, 286 n. 4

(1996) (citation omitted). It is an intermediate measure of proof, i.e., ¢ ‘more than a mere
preponderance bpt less than is required for proof beyond a reasonable doubt; it does not
mean clear and unequivocal’ . Id.

Actual malice is “a subjective standard which tests the defendant's good faith
belief in the truth of [its] stat¢fnents.” George, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d at 876; see
Peeler, 324 S.C. at 266, 478 S.E.2d at 284. Hence, absent proof of a knowing falsehood,

the plaintiff must establish a defendant “ ‘in fact entertained serious doubts as to the truth

of his publication’ ” or possessed a “ ‘high degree of awareness’ ” of probable falsity.

George, 345 S.C. at 456, 548 S.E.2d at 876 (citatibns omitted); see Holtzscheiter, 332
S.C. at 512-13, 506 S.E.2d 503 (proving constitutional actual malice requires a showing
that the publisher either “realized the statement was false” or “had serious reservations
about its truth”j. Recklessness presupposes “an extreme departure from the standards of
investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.” Peeler, 324
S.C. at 266? 478 S.E.2d at 284.

| It ' was obvious that Wren had serious doubts about Kelley facilitating, raising, or
handing campaign donations to Barrett because all of Wren’s so-called sources, even the
obviously biased ones who worked for Haley’s campaign, told Wren that Kelley did

nothing or they knew nothing about Kelley having anything to do with the donations or

23



setting up the meeting. “Actual malice may be present, however, where one fails to

investigate and there are obvious reasons to doubt the veracity of the informant.”

+ Erickson v. Jones Street Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444, 629 S.E.2d 653 (S.C. 2008).
Substantive evidence of Wren’s subjective state of mind is clearly revealed in his emails
between himself and his sources when he makes such statements as follows:

“I called Trey Walker and he denied knowing anything about it.” (R. pp..
652-660, PI. Ex. 10).

“Walker had some e-mails from the Barrett campaign that would show
Mark Kelley distributed donations to him.” (R. pp. 652-660, PI. Ex.10).

“I know campaign managers have little or no ethics, but to flat out lie
about something that eventually will be shown to be true isn’t going to
help him.” (R. pp. 652-660, P1. Ex. 10).

“Also, everyone seems to be bending over backward to protect Mark
Kelley regarding his involvement in setting up the meeting with Barrett

and handing him the money.” (R. p. 661, Pl. Ex. 11).

“I asked B.J. Boling if Kelley had arranged the meeting and he quickly
said, “No, that would have been illegal.” (R. p. 661, Pl. Ex. 11).

“if there are any e-mails or documents that show ... Kelley’s role in

setting up the Barrett meeting would be a great help.” (R. p. 661, Pl. Ex.
11).

“I wanted to check back with you and see if there is any way that we can

use the e-mails from Barrett’s campaign that seem to show the

involvement of Brad Dean and Mark Kelley in raising money for Barrett

and others.” (R. p. 677, P. Ex. 13E).
These emails were between Wren and a campaign manager and campaign staff worker of
Haley and the campaign manager for McMaster, who Wren identified as his sources.
They were obviously biased sources, all of whom advised Wren that they had no

evidence that Kelley had anything to do with the campaign donations or setting up the

meeting. Therefore, Wren could not have had a “good faith belief” that Kelley did

24



anything illegal. In fact, Wren had no evidence whatsoever that Kelley had anything to’
d(; with the LLCs, the origin or acquisition of the donations, facilitating the donations or
any meeting concerning any political dpnatidns. Iﬁ short, Kelley was completely outside.
of the subject of Wren’s investigative reporting.

“The right of a free press is not absolute in a society that demands social
responsibility and personal integrity..... In the interests of justice, we will not allow a
publication to go so unchecked as to promote the tyrannical imposition of false and
misleading information-the very concern our forefathers sought to eliminate in

demanding the press be free.” Erickson v. Jones Street Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444,

629 S.E.2d 653 (S.C. 2008), citing Anderson, 365 S.C. 599-600, 619 S.E.2d at 433
(Burnett, J., concurring).
The First Amendment does not afford defamatory political speech absolute

immunity. See George v. Fabri, 345 S.C. 440, 445, 548 S.E.2d 868, 876 (2001); Stevens

v. Sun Publ'g Co., 270 S.C. 65, 71, 240 S.E.2d 812, 815 (1978)- (“An individual's status
as a public figure does not immunize a publisher from lhability when it prints defamatory

articles with malice.”); Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S.

657, 688, 109 S.Ct. 2678, 105 L.Ed.2d 562 (1989) (“We have not gone so far ... as to
accord the press absolute immunity in its coverage of public figures or elections.”). As
the Supreme Court has stated:

That speech is used as a tool for political ends does not automatically
bring it under the protective mantle of the Constitution. For the use of the
known lie as a tool is at once at odds with the premises of democratic
government and with the orderly manner in which economic, social, or
political change is to be effected. Calculated falsehood falls into that class
of utterances which are no essential part of any exposition of ideas.....
Hence the knowingly false statement and the false statement made with
reckless disregard of the truth, do not enjoy constitutional protection.

25



Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75, 85 S.Ct. 209, 13 L.Ed.2d 125 (1964) (citation

omitted); see Curtis Publ'g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 150, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d

1094 (1967) (“[T]hat disseminaﬁon of information and opinion on questions of public
concern ‘is ordinarily a legitimate, protected and indeed cherished activity does not mean
....that one may in all respects carry on that activity exempt from sanctions designed to
safeguard the legitimate interests of others.”). |

As stated above, the t?ial court was correct in deﬁying the Appellants’ motions
because, taking the evidence in a light most rfavorable to the Respondent (which the trial
judge was required to do) and applying the standard of proof of actual malice by clear
and convincing evidence, the court found that there was sufficient evidence thereof to

vV

submit to the jury.

There were also credibility issues which the court could not decide and which had

to be submitted to the jury. As the Court stat-éd in Anderson, supra. “Moreover, since
‘[c]redibility determinations, tﬁe weighing of the evidence, and the drawing of legitimate
inferences from the facts are jury functions, not those of a judge, whether he is ruling on
a motion‘ for summary judgment or for a directed verdict,” the evidence presented by
Anderson is to be believed, and all justifiable inferences are to be drawn in his favor.”

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 255, 106 S.Ct. 2505, 91 L.Ed.2d 202

(1986); see Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 520, 111 S.Ct. 2419,

115 L.Ed.2d 447 (1991) (“[W]e must draw all justifiable inferences in favor of the
nonmoving party, including questions of credibility and of the weight to be accorded

particular evidence.”).

26



Whether a plaintiff has presented evidence sufficient to constitute actual malice is,

in the first instance, a question of law for the trial court. See Elder v. Gaffney Ledger, 341

S.C. 108, 533 S.E.2d 899 (2000). That decision was made by the Trial Court at summary
judgment, directed verdict, and judgment nov stages of the trial and each timevit was
decided in the Respondent’s favor. The only thing left for determination was who was
telling the truth and the Appéllants lost on that ground.- Since credibility issues are not

subject to appellate review under New York Times v. Sullivan, supra, this Court should

affirm the Trial Court’s denial of Appellants’ motions for directed verdict and Judgment
nov.

The issue of “self-help” briefed by Appellants and citing Gertz is misplaced on
the issue of constitutional actual malice. In the first place, the issue of self-help was only
dicta and wéuld only go to mitigation of damages if applicabl‘e. Moreover, Appellants
fail to state the full test of the “self-help” issue discussed in Gertz which stated,

Of course, an opportunity for rebuttal seldom sufﬁces to undo harm of

defamatory falsehood. Indeed, the law of defamation is rooted in our

experience that the truth rarely catches up with a lie. But the fact that the

self-help remedy of rebuttal, standing alone, is inadequate to its task....
See Mathers v. Bailey, 31 Media L. Rep. 2575 (2003) n.3.

All public figures are not the same and all public figures do not have the same
access to public media to refute defamatory publications. There is no holding cited by
the Appellants which make the issue of self-help a defense té a case of defamation.

Moreover; Respondent testified that he would not return Wren’s calls because of
past experiences with Wren who would not remedy incorrect publications. Respondent
had experience with Wren for 10 years while he served in the House}of 'Re‘presentatives

and felt that Wren would not print his responses correctly. (R. p. 92, line 10 to p. 93,

27



line 7). Moreovef, Respondent had been out of the public life for approximately 8 years
at the time éf Wren’s articles and didn’t feel he had the ability fo convince the media to
print his response to Wren'’s articles.

For the foregoing reasons, the Trial Court was correct in denying Appellants’

motions for directed verdict and judgment nov.

III. THE TRIAL COURT DID NOT ERR IN ALLOWING TESTIMONY OF
AN EXPERT WITNESS BECAUSE HIS TESTIMONY WENT TO THE
ISSUE OF ACTUAL MALICE.

After going over the qualifications of Dr. William E. Lee, Respondents’>counsel
moved to admit Dr. Lee as an expert in “investigative reporting deaiing with the standard
of care that’s supposed to be used by a news reporter that reports on crime and as to his

knowledge and training investigative reporters as to how they are to avoid getting — going

past the line put down by the U.S. Supreme Court in New York Times v. Sullivan. If
you report something with knowledge that it is false or with a reckless disregard as to
whether it is true or false.” (R. p. 290, line 21 to p. 291, line 7).

The Sixth Circuit Court in Connaughton v. Harte Hanks Communications, Inc.,

supra, stated that the “First Amendment protections do not imply a license to publish
known falsehoods or to ignore elementary precautions which are demonstra;[ive of highly
unreasonable conduct that constitutes extreme departure from standards of investigation
and reporting ordinarily adhered to by responsible publishers even under circumstances

involving public officials or public figures. U.S.C.A. Const.Amend. 1.” Connaughton v.

Harte-Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S.

907, 109 S.Ct. 257, 102 L.Ed.2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S. 657, 109 S.Ct.

2678, 105 L.Ed.2d 562 (1989). (Emphasis added). The emphasized language referring to

28



extreme departures from standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by
responsible pﬁblishers allows a plaint-iff to introduce evidence of those “standards” which
an ordinary lay jury would not possess knowl;dge. As such, Dr. Lee was called by
Respondent to testify as to those standards and how those standards would apply to the
issue of actual malice.

Dr. Lee also reviewed the publications and the emails from and to Wren to
determine if there was evidence of Wren’s knowledge of Kelley’s involvement with the
luncheon and wﬁether Wren knew Kelley>did not set up the meeting or deliver the
donations. These facts went straight to the heart of whether the publications were
| published with a knowledge of its falsity or a reckless disregard of its truth or falsity.

‘The extreme departure of Wren from thé journalistic standards was only part of
the evidence testified to by the expert. He élso testified as to the emails and how they
related to Wren’s knowledge that what he was printing was false and/or that he printed
the defamatory material with a reckless disregard as to whether it was true or falée. (R p.
323, line 8; p. 325, line 20 to p. 333, line 14).

He testified as to the emails showing the subjective state of mind of Wren and the
editor and how it applied to the issue of actual malice. (R. p. 333\, lines 15-23; p. 334, line
7--p. 337, line 3; p. 337, line 16 to p. 338, line 23; p. 344, line 17 to p. 345, line 3; p. 348,
line 10 to p. 350, line 6).

“Realistically,....some error is inevitable; and the difficulties of separating fact

from fiction convinced the Court in New York Times, Butts, Gertz, and similar cases to
limit liability to instances where some degree of culpability is i)resent in order to

eliminate the risk of undue self-censorship and the suppression of truthful material.” Bose

29



Corporation v. Consumers Union of the United States, Inc., 466 U.S. 485, 80 L.Ed.2d .

502, 104 S.Ct. 1949 (1984), Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 171-172, 99 S.Ct. 1635,
1646-1647, 60 L.Ed.2d 115 (1979).

It was this “culpability” to which the Plaintiff’s expert testiﬁéd. Wren had
numerous emails warning him that Kelley was not involved with organizing, facilitating,
calling, or arranging the meeting, or raising donations or handing the donations to Barrett.
Yet he refused to accept that fact and created his own evidence. |

Contrary to Appellants’ belief, the “[m]edia is not immunized from liability for
intentionally or recklessly publishing falsehoods merely because they happen to be

reporting about election campaigns or potential political misconduct.” Connaughton v.

Harte-Hanks Communications, Inc., 842 F.2d 825 (6th Cir. 1988), cert. granted, 488 U.S.
907, 109 S. Ct. 257, 102 L. Ed. 2d 245 (1988) and judgment aff’d, 491 U.S, 657, 109 S.
Ct. 2678, 105 L. Ed. 2d 562 (1989).

“[R]ecklessness may be found where there are obvious reasons to doubt the

veracity of the informant or the accuracy of his reports,” such as relying on an opponent’s

campaign manager. See, St. Amant v. Thompson, 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.
Evidence of intent to avoid the truth may also be sufficient to show actual malice such as
where a reporter is told by many witnesses that a person didn’t do anything illegal.

See, Harte—Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 693, 109 S.Ct. 2678,

105 L.Ed.2d 562 (1989). Professions of good faith are unpersuasive when a publisher's
allegations are so inherently improbable that actual malice may be inferred from the act
of putting such extreme staterhents in circulation. Margoles, 111 Wash.2d at 201, 760

P.2d 324; St. Amant, 390 U.S. at 732, 88 S.Ct. 1323.

30



Although a publisher's “[f]ailure to investigate does not in itself establish bad
faith,” id at 733, 88 S.Ct. 1323, the Court has articulated several instances where
recklessness might be shown. One of these is “where there are obvious reasons to doubt

the veracity of [an] informant or the accuracy of his reports.” St. Amant, 390 U.S. at

732-33, 88 S.Ct. 1323 (emphasis added); see Herbert, 441 U.S. at 156, 99 S.Ct. 1635

> 9

(stating a court may find “ ‘subjective awareness of probable falsity’ > if “ ‘there are
obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports.” )

(citations omitted); Harte-Hanks, 491 U.S. at 688, 109 S.Ct. 2678 (same). Respondent’s

expert established that Wren’s sources in the Haley campaign should have been
recognized as “obviously biased sources”.

The South Carolina Supreme Court has declared that “actual malice may be
present where the defendant fails to investigate and there are obvious reasons to doubt
the veracity of the statement or informant.” GLdgg 345 S.C. at 459, 548 S.E.2d at 878
(additional erhphasis added); see Zerangue, 814 F.2d at 1070 (“[CJourts have upheld
findings of actual malice when a defendant failed to investigate a story weakened by ...
apparently reliable contrary infofmation.”). The facts of this case amply demonstrate
“obvious reasons to doubt” the truth of what Wren printed in the complained of articles
and it was these reasons which the expert pointed out to the jury. see also Pep v.

Newsweek, Inc., 553 F.Supp. 1000, 1003 (S.D.N.Y.1983) (Failure to investigate or

reliance on a questionable source “may tend to show that a publisher did not care whether

. an article was truthful or not, or perhaps that the publisher did not want to discover facts
/

which would have contradicted his source.”). The media is not granted “absolute -

immunity to espouse and concur in the most unwarranted attacks ... made by persons

31



known to be of scant reliability.” Cianci v. New Times Publishing Co., 639 F.2d 54, 69-

70 (2nd Cir.1980).

The Supreme Court in Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 99 S.Ct. 1635, 60 L.Ed.2d

115 (1979) charted the court’s course to resolution of its quest in the following passage:

Spreading false information in and of itself carries no First Amendment
credentials. “[T]here is no constitutional value in false statements of
fact.”

Those who publish defamatory falsehoods with the requisite culpability,
however, are subject to liability, the aim being not only to compensate
for injury but also to deter publication of unprotected material
threatening injury to individual reputation. Permitting plaintiffs such as
Herbert to prove their cases by direct as well as indirect evidence is
consistent with the balance struck by our prior decisions. If such proof
results in liability for damages which in turn discourages the publication
of erroneous information known to be false or probably false, this is no
more than what our cases contemplate and does not abridge either
freedom of speech or of the press.

Lando, 441 U.S. at 171-72, 99 S.Ct. at 1646 (quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 418

U.S. 323, 340, 94 S.Ct. 2997, 3007, 41 L.Ed.2d 789 (1974).

Apparent from the above language, a plaintiff may prove the defendant’s
subjective state of mind through the cumulation of circumstantial evidence, as well as
through diréct evidence. It was this “cumulation of evidence” to which the Respondent’s

~ expert testified and the Trial Court properly admitted his testimony.

IV. BECAUSE AMPLE TRIAL EVIDENCE SUPPORTED THE JURY
VERDICT AWARD THE TRIAL COURT DID NOT ERR OR ABUSE HIS
DISCRETION IN DENYING APPELLANTS’ NEW TRIAL ABSOLUTE.

32



The court, in ruling on the Appellants’ Motion for a New Trial Absolute?, must
view the damages deduced at the trial in the light most favorable to the Respondent. In
so doing, the court would and should have considered the issues and facts discussed
below. The grant or denial of new trial motions‘rests within the discretion of the trial
judge, and his decision will not be disturbed on appeal unless his findings are wholly |
unsupported by the evidence or the conclusions reached are controlled by error of law.

Proctor v. Dep't of Health & Envtl. Control, 368 S.C. 279, 628 S.E.2d 496 (Ct. App.

2006).
The lower court has considerable discretion regarding the amount of damages,

both actual and punitive. Collins Entm't. Corp. v. Coats & Coats Rental Amusement, 355

S.C. 125, 584 S.E.2d 120 (Ct.App. 2003); Kuznik v. Bees Ferry Assocs., 342 S.C. 579,
538 S.E.2d 15 (Ct.App.2000). Due to such discretion, the appellate court is limited to

correction of errors at law. Kuznik 342 S.C. at 611, 538 S.E.2d at 32; 311; Welch v.

Epstein, 342 S.C. 279, 536 S.E.2d 408 (Ct.App.2000). The appellate court is tasked with
review of the evidence to see if any evidence exists to support the finding - not the task of

weighing the evidence. See Hutson v. Cummins Carolinas, Inc., 280 S.C. 552,314

S.E.2d 19(Ct.App. 1984). -
Courts also have considered that reputation is priceless. “When considering that a
person's reputation is invaluable, we conclude that [Defendant] has failed to establish

that the verdict in this matter was grossly excessive.” (emphasis added) Miller v. City of

W..Columbia, 322 S.C. 224, 230-31, 471 S.E.2d 683, 687 (1996). “Because a person's

2 The Appellants also moved for a new trial nisi remittitur but failed to give the court the
range of the remittitur. The Appellants have obviously abandoned its motion for a new
trial nisi remittitur because it is not briefed.

33



reputation is invaluable, those who publish defamatory falsehoods with requisiteA
culpability are subject to liability, the aim being not only to compensate for injury but
also to -deter publication of unprotected material threatening injury to individual

reputation.” Anderson v. The Augusta Chronicle, 355 S.C. 461, 461, 585 S.E.2d 506 (Ct.

App. 2003) aff'd sub nom. Anderson v. Augusta Chronicle, 365 S.C. 589, 619 S.E.2d 428

(2005).

The loss of an “exéellent” reputation is a tremendous damage to which it is
difficult to set a value. Plaintiff presented ample testimony of his stellar re_putation prior
to the defamatory articles. (See Transcript including, but not limited to, the following: R.
p. 75, lines 20-25; p. 82, lines 8-15; p. 88, lines 13-16; p. 94, lines 14—1'8; p. 99, lines 2—
6; p. 114, lines 6-10, lines 19-‘20; p. 115, lines 15-23; p. 116, lines 2-7; p. 120, lines 15-
18; p. 122, lines 18-22; p. 127, lines 9-13; p. 128, line 9 to p. 129, line 21; p. 178, line 4
to p. 179, line 4; p. 192, line;c, 5-22; p. 193, line 20 to p. 194, line 1; p. 200, lines 9-13; p.

y
210, lines 22 to p. 211, line 1; p. 212, line 18 to p. 216, line 2;) .

Testimony of several witnesses and Plaintif’s Exhibit 14 (R. pp. 681-689)
provided sufficient evidence supporting the verdict award for the Respondents actual
damages. Appellant incorrectly attempts to blame Plaintiff’s damages upon w.itness Alan
Clemmons’ (Clemmons’) “recommendation” to a potential client that inquired about the
Plaintiff.v Clemmons testified he informed said potential client that the Plaintiff was toxic
“at that time because of everything that had been in The Sun News” (R. p. 129, lines 20-
21). However, Appellants ignore that Clemmons testified that he, knowing Plaintiff for
approximately- 20 years, believed Plaintiff had “an excellent reputation” (R. p. 114, lines

6-10) and prior to 2010 had never heard anything bad about the Plaintiff (T. p. 114, lines

34



19-20). Clemmons also testified Plaintiff’s professional lobbyist company enjoyed a
good reputation among Representatives and Senators (R. p. 115, lines 15-23) and that
“[I]t’s . . . important if you’re gonna be a successful lobbyist to have a good reputation.”
(R. p. 116, linés 2-7). Appellants fail to acknowledge the logicai conclusion that had the -
Appellants not publisiled defamation in 2010, Clemmons could and would haye highly
recommended Plaintiftf for the lobbyist job. Clemmons also testified that the bublication
had an influence on Respondent’s effectiveness as a lobbyist, “I know for a fact, I had
legislators approach me in the Chamber in very hushed tones, what’s going on with Mark
Kelley, what, what’s this all about. So, it was on everybody’s radar screen.” (R. p. 120,
lines 15-18). The poor “recommendation” was one seqpelae of Appellants’ defamation
and but for the defamation would have been a recommendation to hire the Respondent.
Moreover, Plaintiff introduced Exhibit 14 (R. p. 681) which showed how much
Plaintiff earnéd from one client annuélly. At the time of the trial, Plaintiff earned
$99,500 per annum from one client. Evidence also showed that Plaintiff likely lost a
potential client inciuiring about the Plaintiff around the time the articles were published.
In considering whether that said potential client méy haQe continued Plaintiff’s
employment, the verdict awarded is not grossly disproportionate. |

In addition, the finder of fact should also consider the intangible damages, which

are the value of his rebutation and injury to that reputation and Appellants’ exposing him
to public hatred, contempt, ridicule, and impeaéhment of his honesty, integrity, and

virtue. Evidence of ridicule on account of the publication was held to be admissible to .

show mortification of feelings in Foster-Milburn Co. v. Chinn, (1909) 134 Ky. 424, 120

S.W. 364, 34 LR.A. (N.S.) 1137, 135 Am. St. Rep. 417. There was ample testimony of

35



such evidence in this case. Therefore, the $400,000 actual damage awarded by the jury is
not solely for loss of income but also for the intangible damages caused to Respondent’s
character ahd reputation.

The award of actual and punitive damages remains within the discretion of
the jury, as reviewed by the trial judge. See Gamble v. Stevenson, 305
S.C. 104, 406 S.E.2d 350 (1991); 231 Fennell v. Littlejohn, 240 S.C. 189,
125 S.E.2d 408 (1962). Only when the trial court's discretion is abused,
‘amounting to an error of law, does it become the duty of the appellate
court to set aside the award. /d. Moreover, when considering whether or
not the verdict is excessive, if there is substantial evidence to sustain the
verdict, it will' not be disturbed. The appellate court will intervene only
where the verdict is so grossly excessive and the amount awarded is so

- shockingly disproportionate to the injuries to indicate that it was the result
of caprice, passion, prejudice, or other considerations not found on the
evidence. Easler v. Hejaz Temple A.A.O.N.M.S. of Greenville, 285 S.C.
348, 329 S.E.2d 753 (1985); Brabham v. Southern Asphalt Haulers, Inc.,
223 S.C. 421,76 S.E.2d 301 (1953).

Also, Testimony-by Alan Clemmons and David DeCenzo provided evidence that
Plaintiff also suffered 'economicai loss either by way of loss of future opportunity and
loss of a raise. Aélditionally, defamation of one’s reputation often makeslit difficult and
sometimes impossible for the injured victim to produce all the evidvence'of damage
bécause of the likelihood that doors of opportunity close so silenﬂy the injured victim
never knew they were opened at all. There was evidence of that likelihood as testified to
by Clemmons; however, there most certainly were more doors of opportuniiy that
.Respondent never realized or will realize were ever opened and thén closed because of
the Appellants’ defamation.

Plaintiff’s Exhibits 11 and 13E (R. p. 661, p. 677), among other eyidénce, shows
David Wren was informéd numerous times by numerous persons that Plaintiff had not set

up, facilitated the meeting, or delivered the campaign contributions. The editor of The

Sun News testified. that she had not taken the time to review the emails and/or

36



investigative evide.nce that David Wren conducted on the subject for which defendants
published said articles. Defendant Wren's own words in his email above mentioned
evidences his disregard of his own investigation, which revealed nothing but the fact that
Plaintiff was a mere guest at a lunch and he did not "deliver" the campaign contribution
and had not committed the crime of which Defendants accused him. Said emails are
" subjective proof of his relentless attempt to tie Mark Kelley into a conspiracy story that
he so desired to publish regardless of the "truth" because he says "everyone" was bending
over backwards to protect Mark Kelley. (R. p. 661, P1. Ex. 11). = Such evidence supports
a finding that Appellants were relentless and reckless in their efforts to link Respondent
to and accuse him of being criminally involved in campaign contributions regardless of
“The Unprovable Truth”.

Based on the forgoing case law and evidence, the trial court did not err in failing
to grant Appellants’ new trial because the jury verdict was supported by evidence and
was not so grossly excessive to indicate that the jury was motivated by passion, caprice,
prejudice or other consideration not founded in the evidence. ’

In order for this court to find that the trial céurt erred in failing to grant a new trial
absolute, it woﬁld have to find the trial court abused its discretion in failing to grant the
Appellants’ motion for a new trial absolute. The Appellants have failed to point out any
abuse of discretion on the part of the trial judge, and therefore the trial court’s ruling

should be affirmed.

V. THE PUNITIVE DAMAGE AWARD WAS NOT A VIOLATION OF THE
FREE PRESS GUARANTEES OF THE FIRST AND FOURTEENTH
AMENDMENTS OF THE U.S. CONSTITUTION REQUIRING A NEW
TRIAL BECAUSE THERE IS NO BAR TO AWARDING PUNITIVE
DAMAGES AGAINST A MEDIA DEFENDANT IF THE REQUISITE

37



CONSTITUTIONAL STANDARD FOR PUBLIC OFFICIALS OR
FIGURES ARE MET. ‘

Contrary to Appellants’ argument, neither Gertz nor New York Times gives a
media defendant carte blanche protection from punitive damages. Prior to its decision in
Gertz in 1974, the Supreme Court had provided several indications that there was no

general bar to the awarding of punitive damages against media defendants if the requisite

constitutional standard for public persons was met. Specifically, in the Curtis Pub. Co. v
Butts decision the Court majority upheld an award of $400,000 against a First
Amendment attack,® with Justice Harlan concluding that the state could act to protect the
specific plaintiff and “safeguard all those similarly situated against like abuse™ so long
as the traditional common law controls on punitive damages were met.> Warren, C.J.,

concurring in the result stated that Gertz applied a “highly unreasonable conduct standard

while Butts applied New York Times. The Court affirmed the appropriateness of the

Butts conclusion under a constitutional actual malice standard in Harte-Hanks

Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 692-93, 109 S. Ct. 2678, 105

L.Ed.2d 562 (1989).

3 Curtis Pub. Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 138, 156, 159-62, 87 S. Ct. 1975, 18 L. Ed. 2d
1094 (1967)

4 Butts, 388 US at 161 (Harlan, J.). He continued: “To exempt a publisher, because of the
nature of his calling, from an imposition generally exacted from other members of the
community, would be to extend a protection not required by the constitutional

guarantee.” 388 US at 160.

> 388 US at 160-61. Justice Harlan notes that the free expression guarantees were
“adequately served” by judicial control over excessive verdicts.”

38



The Court subsequently repeatedly reiterated its Gertz view that punitive damages

remain available if the New York Times threshold standard—knowing or reckless falsity

by clear and convincing evidence—is met, and the Court has declined to draw any

distinction with regard thereto based on plaintiff’s status.®

One decision has provided an
additional rationale for punitivé damages in a libel context involving opposing

candidates: “Such (outrageous) conduct, if it goes unpunished, would deter good people

from participating in the political process.” Newman v. Delahunty, 293 N.J. Super. 491,

681 A.2d 671, 686 (Law Div. 1994), aft’d, 293 N.J. Super. 469, 681 A.2d 659 (App. Div.
1996). Another decision even suggested that a contention that Gerfz and its progeny

render punitive damages unconstitutional is “completely without merit” and may warrant

¢ Philadelphia Newspapers. Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 774, 106 S. Ct. 1558, 89 L. Ed.
2d 783 (1986); Herbert v. Lando, 441 U.S. 153, 162, 99 S. Ct. 1635, 60 L. Ed. 2d 115,
(1979); Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 756, 760, 763,
105 S. Ct. 2939, 86 L. Ed 2d 593 (1985); Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1,
15-16, 110 S. Ct. 2704, 111 L. Ed. 2d 1, 60 Ed. Law Rep. 1061 (1990); Harte-Hanks
Communications, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 661-63, 689-93, 109 S. Ct. 2678,
105 L. Ed. 2d 562 (1989) [affirming an award of which $195,000 were punitive
damages]. For other decisions affirming the availability of punitive damages under the
Gertz standard without distinction as to status see Brown v. Williamson Tobacco Corp. v.
Jacobson, 827 F.2d 1119, 1142-43 (7% Cir. 1987) [upholding a $2,050,000 award];
Maheu v. Hughes Tool Co., 569 F.2d 459, 478-80 (9" Cir. 1977); Sprague v. Walter, 357
Pa. Super. 570, 516 A.2d 706, 728 (1986), appeal granted, 514 Pa. 648, 524 A.2d 495
(1987), aff>d, 518 Pa. 425, 543 A.2d 1078 (1988); Marchiondo v. Brown, 98 N.M. 394,
649 P.2d 462, 470-71 (1982); Healey v. New England Newspapers, Inc., 555 'A.2d 321,
327 (R.I. 1989); Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136

(1976); Carson v. Allied News Co., 529 F.2d 206, 214 (7" Cir. 1976); Anton v. St. Louis
" Suburban Newspapers, Inc., 598 S.W.2d 493, 495-96 (Mo. Ct. App. E.D. 1980); Sprague
v. Walter, 441 Pa. Super. 1, 656 A.2d 890, 921-22 (1995) [upholding a remitted award of
. $21.5 million in punitive damages]; Paul v. Hearst Corp., 261 F. Supp. 2d 303, 309 (M.D.
Pa. 2002) [since punitive damages were available under the constitutional malice
standard as to public persons without compensatory damages, clearly they were available
as to private plaintiffs].

39



Rule 11 sanctions. Continental Cablevision, Inc. v. Storer Broadcasting Co., 653 F. Supp.

451, 461 (D. Mass. 1986).

In a well-reasoned Second Circuit opinion, Goldwater v. Ginzburg,” the court

followed time-honored state practice® and upheld ‘an award of $1.00 nominal damages
and $75,000 in punitive damages.” Holding that a constitutional actual fnalice finding put
the defendants “beyond the pale of the First Amendmeﬁt,” the court found that the award
served the vindicatory function of protecting individual reputation and protected all
others similarly situated against like misconduct in futuro. Where éther defendants
would thus be liable, a media defendant “may not then avoid any additional liability,
which a libeller in a different occupation normally might incﬁr, by claiming a special
status or an entitlement to special protection under the First Amendment.”!’ For other

cases rejecting the requirement of -substantial actual damages as a precondition to

punitive damages, see Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216 Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136

(1976); Wilhoit v. WCSC, Inc., 293 S.C. 34, 358 S.E.2d 397, 398, 400 (Ct. App. 1987).

-

7 Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir. 1969) and see Celle v. Filipino Reporter
Enterprises, Inc., 209 F.3d 163, 171-72 (2d Cir. 2000).

8 Goldwater, 414 F.2d at 340.
? 414 F.2d at 324.

10414 F.2d at 340. For other cases rejecting the requirement of substantial actual
damages as a precondition to punitive damages, see Newspaper Pub. Corp. v. Burke, 216
Va. 800, 224 S.E.2d 132, 136 (1976); Wilhoit v. WCSC, Inc., 293 S.C. 34,358 S.E.2d
397, 398, 400 (Ct. App. 1987). And see Avala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70
(D.C. 1996); New Jersey Steel Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557, 747 N.Y.S.2d 89, 90-91
(1% Dep’t. 2002) [remitting all but $1 in nominal damages and $2 million in punitive
damages]; Joseph v. Scranton Times, L.P., 2014 PA Super 49, 2014 WL 930812 (2014).

40



And see Ayala v. Washington, 679 A.2d 1057, 1069-70 (D.C. 1996); New Jersey Steel
Corp. v. Lutin, 297 A.D.2d 557, 747 N.Y.S.2d 89, 90-91 (1** Dep’t. 2002) [remitting all

but $1 in nominal damages and $2 million in punitive damages]; Joseph v. Scranton

Times, L.P., 2014 PA Super 49, 2014 WL 930812 (2014).

In the case of Celle v. Filipino Reporter Enterprises, Inc., 209 F.2d 163 (2" Cir

2000), the Court mirrored the protection which the requirement of proof of actual malice
gives a media defendant:

Whatever evidence is relied upon, actual malice must be supported by
clear and convincing proof. See, e.g., Bose Corp. v. Consumers Union of
United States, 466 U.S. 485, 511 n. 30, 104 S.Ct. 1949, 80 L.Ed.2d 502
(1984) (“clear and convincing 184 evidence that the defendant realized
that his statement was false or that he subjectively entertained serious
doubt as to the truth of his statement”); New York Times, 376 U.S. at
285-86, 84 S.Ct. 710 (must be established by “the convincing clarity
which the constitutional standard demands”); see also Gertz, 418 U.S. at
342, 94 S.Ct. 2997 (“This standard administers an extremely powerful
antidote to the inducement to media self-censorship of the common-law
rule of strict liability for libel and slander.”).

An erudite statement surrounding the reasoning for denying media defendants

absolute immunity from punitive damages was succinctly stated in Sharon v. Time, Inc.,

599 F.Supp. 538 (S.D. NY 1984), “Nothing in the first amendment requires that the press
have absolute freedom to pass rumors off as fact..... The Supreme Court has rested its
denial of absolute immunity on the fundamental premise that the constitutional value of
free speech does not in all circumstances outweigh the states' interests in protecting the

reputatioﬁs of their citizens. In Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 341, 94 S.Ct.

2997, 3007, 41 L.Ed.2d 789 (1974), the Court stated that:” -

The need to avoid self-censorship by the news media is, however, not the
only societal value at issue. If it were, this Court would have embraced
long ago the view that publishers and broadcasters enjoy an unconditional
and indefeasible immunity from liability for defamation. See New York
Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. 293, 84 S.Ct. 733 (Black, J.,

41



concurring); Garrison v. Louisiana, 379 U.S. [64], at 80, 85 S.Ct. 209 at
218, 13 L.Ed.2d 125 (Douglas, J., concurring); Curtis Publishing Co. v.
Butts, 388 U.S. [130], at 170, 87 S.Ct. 1975 at 1999, 18 L.Ed.2d 1094
(opinion of Black, J.). Such a rule would, indeed, obviate the fear that the
prospect of civil liability for injurious falsehood might dissuade a timorous
press from the effective exercise of First Amendment freedoms. Yet
absolute protection for the communications media requires a total sacrifice
of the competing value served by the law of defamation. '

Although it may be that issues of “self-censorship” or “punishing free speech”
may ultimately lead the U.S. Supreme Court to hold that punitive damages cannot
constitutionally be awarded to a public figure, to date the Court has not so held. See

Buckley v. Little, 539 F.2d at 897. However, as the Buckley Court pointed out -- “absent

clear word from the Court to the contrary, or an en banc, we are bound to abide by our

own controlling decision in Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324 (2d Cir.1969)

(allowing award of punitive damages to a high public official), and therefore must permit

such an award in the appropriate case.” Sharon v. Time, Inc, supra, 587. See also

Buckley v. Little, 539 F.2d at 897.

For the above reasons, the Trial Court was correct in denying Appellants’ motions

and the jury’s verdict for punitive damages should be affirmed.

42



CONCLUSION
For the foregoing reasons stated, this Court should affirm the verdict of the jury
and the post verdict rulings of the trial court denying Appellants’ motions.

Respeétﬁllly submitted, .

STEVENS LAW FIRM, P.C.

Natalie S. Stevens-Graziam — 74222
Post Office Drawer 127
Loris, SC 29569-0127
! 843.756.7652 — telephone
843.756 3785 — facsimile

Attorneys for Respondent

February 12, 2015.

43



THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Court of Appeals No. 2014-001249 FEB 1 3 2015
Case No. 2012-CP-26-03804
SC Court of Appeals
Mark Kelley, . ... ..o e Respondent,
V.
David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........... Appellants.

CERTIFICATE OF COUNSEL

The undersigned certified that this Final Brief of Respondént complies with Rule 211(b),
SCACR.

STEVENS LAW FIRM, P.C.

" By:

CJAMES®. STEVENS, JR. V
Post Office Drawer 127
Loris, S. C. 29569-0127
843.756.7652; Fax: 843.756.3785

Attorneys for Respondent

February 12, 2015.



THE STATE OF SOUTH CAROLINA
In The Court of Appeals

APPEAL FROM HORRY COUNTY
Court of Common Pleas

Larry B. Hyman, Jr., Circuit Court Judge

Court of Appeals No. 2014-001249
Case No. 2012-CP-26-03804

Mark Kelley, . ... e Respondent,
V.
David Wren and Sun Publishing Co., Inc., d/b/a The Sun News, ........... Appellants.
PROOF OF SERVICE

I certify that I have served the Final Brief of Respondent on Appellants by depositing a copy
of it in the United States Mail, postage prepaid, on February 12, 2015, addressed to the attorney of
record, Jay Bender, Baker Ravenel Bender, Post Office Box 8057, Columbia, South Carolina
29202.

STEVENS LAW FIRM, P.C.

-

B

RECEIVED | )
JAMES PSYEVENS, YR’

FEB 1 3 2015
_ ; . NATALIE S. STEVENS-GRAZIANI
rt of peals Post Office Drawer 127
sccou Ap Loris, S. C. 29569-0127
843.756.7652

Attorneys for Respondent
February 12, 2015.



